Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Högtemperatursystem och bergvärme?  (läst 2323 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
Högtemperatursystem och bergvärme?
« skrivet: 27 februari 2008, 21:18:01 »
Hej är då någon med ett enrörssystem med högtemp som har installerat en bergvärmepump? Lönar det sig, vad blir eran förbrukning?

Mvh Daniel
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Utloggad Jarlen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
SV: Högtemperatursystem och bergvärme?
« Svar #1 skrivet: 02 mars 2008, 15:19:46 »
Vi har ett ett-rörs system och finns i Stockholms trakten. Den 14 nov. 2007 installerade vi en Nibe Fighter 1135 med VVB 300/200l. Borr 210m. Aktivt djup 208 m. Och uppvärmd bostadsyta är 250 kvm.  Till dags dato har vi förbrukat 6140 kWh inkl. HH. Dvs. ca 65 kWh /dag. SÃ¥ visst lönar det sig att installera bergvärme även om man har ett ett-rörssystem. Det beror liter grand pÃ¥ vad du har för typ av radiatorer om man ska kalla det för lÃ¥g eller högtemperatur system. Men detta är nÃ¥gonting man kan ändra pÃ¥.
Jag har märkt att det talas mycket lite om ett-rörssystem på forumet. Och när det talas så är det oftast i mycket negativa ordalag. Jag hoppas att det blir ändring på det. Jag uppmanar därför alla nöjda ett.rörssystemare att göra era röster hörda på forumet, för att vägleda alla vankelmodiga ett-rörare i val av värmepump.

Mvh Jarl
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvÃ¥ning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första Ã¥rets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad vÃ¥ren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeÃ¥tergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Högtemperatursystem och bergvärme?
« Svar #2 skrivet: 02 mars 2008, 15:27:44 »
På det här ställer jag upp, det är inte ett eller tvårörssystem som avgör om värmeanläggningen är bra utan hur den är utförd. Enrörssystem med bra radiatorer och rätt sektionerat fungerar alldeles utmärkt lika väl som ett tvårörs med dåliga/små radiatorer fungerar dåligt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Högtemperatursystem och bergvärme?
« Svar #3 skrivet: 02 mars 2008, 15:29:00 »
Det blir nog i stort sett samma som lågtemp.system
I de nya kopplen och även i gamla så finns det en by-pass som gör att vären sprider sig bra men varmast blir elementen närmast vp.
Om man ska uppskatta max 1000kwh mer än lågtempsystem
Hade nyligen en helkonvertering i ett hus där vi drog 2-rörsystem men ahlsell hade skickat 1-rörssystemkoppel så med dem kombon innan fi fattade var felet var så hade de motsvarande ca 20 grader inne men ville ha 22
Så ytterst lite är skillnaden om systemet nu är bra utförd, stora element tex
« Senast ändrad: 02 mars 2008, 15:31:50 av luckyman »
Mest kyla men lite värme också

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!