Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 07 juli 2007, 14:56:09 »

Nackdelen med ovanstående är att man får nån liter 55 gradigt vatten ut i radiatorerna vid varje varmvattenladdning , vilket inte är riktigt önskvärt vid sommar temperaturer./Mso

Det värmer väl inte särskillt mycket men däremot så kan det knäppa värre i rören/radiatorerna på sommaren då temperaturskillnaden mellan värmesystem/VVB är större.

Numera knäpper det i min FST (fläktkonvektor) då flödet är störst dit, men det gör inget eftersom den står i hallen.
Skrivet av: mso
« skrivet: 06 juli 2007, 23:32:55 »

  Hejsan!  Går den över i sommarläge själv eller är det något man måste göra i menyerna?



    //Ulfons//

En 1215 måsta man ställa om manuellt, tryck på driftlägesknappen tills lampan för rumsvärme slocknar. Kolla även i meny 8 att mittensiffran är en 2:a.

Jag brukar dock undvika detta läge då jag har för mig om att växelventilen stannar i VV-läge och motioneras då inte. Jag vrider istället ner värmen på rumsgivaren (det funkar även med fininställningen) så att VP:n inte värmer på huset i onödan på nätterna.
Nackdelen med ovanstående är att man får nån liter 55 gradigt vatten ut i radiatorerna vid varje varmvattenladdning , vilket inte är riktigt önskvärt vid sommar temperaturer./Mso
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 13 juni 2007, 07:22:22 »

  Hejsan!  Går den över i sommarläge själv eller är det något man måste göra i menyerna?



    //Ulfons//

En 1215 måsta man ställa om manuellt, tryck på driftlägesknappen tills lampan för rumsvärme slocknar. Kolla även i meny 8 att mittensiffran är en 2:a.

Jag brukar dock undvika detta läge då jag har för mig om att växelventilen stannar i VV-läge och motioneras då inte. Jag vrider istället ner värmen på rumsgivaren (det funkar även med fininställningen) så att VP:n inte värmer på huset i onödan på nätterna.
Skrivet av: Ulfons
« skrivet: 12 juni 2007, 22:04:51 »

  Hejsan!  Går den över i sommarläge själv eller är det något man måste göra i menyerna?



    //Ulfons//
Skrivet av: Smultron
« skrivet: 10 juni 2007, 22:00:55 »

Jag har sänkt till 42 ºC men låter driftperessostaten sköta stoppet brukar bli ca 52 ºC. Rekommenderar ni mig att slå av driftpressosaten och själv bestämma (säg 54-55 ºC)?
Skrivet av: nic2
« skrivet: 08 juni 2007, 21:16:27 »

Nu när pumpen är i sommarläge ändrade jag start/stopp -temp på vv till 40/54gr, detta i princip halverade antal starter.
Skrivet av: pricken
« skrivet: 08 juni 2007, 14:36:32 »

Eftersom att du har VP i sommarläge så gör den ingen värme, vilket innebär att antalet starter
är direkt relaterat till VV-uttaget.

Är ni 6 pers i hushållet, med 2 tonårstjejer så antar jag att duscharna är låååånga, då blir det en hel del starter.....
Skrivet av: Smultron
« skrivet: 08 juni 2007, 13:33:56 »

Hej igen!

Har nu under en tid haft vp:n ställd i sommarläge. Den ligger på ca 11-12 starter per dygn i detta läge. Tycker det verkar mycket, men det kanske är normalt. Vi är fyra st som duschar varje dag varav två är tonårstjejer. Sen har vi ytterligare två barn som dock inte duschar lika ofta. Total vattenförbrukning ca 270 kbm/år. 

Jag startade tråden i vintras då jag tyckte att jag hade många starter låg på 22-24 starter/dygn. Ska fortsätta att strypa på returen när kylan återkommer. Men nu när jag ligger på så många starter i sommarläge är det kanske inte så underligt med antalet under vintern. Någon som vill kommentera?
Skrivet av: mso
« skrivet: 26 februari 2007, 23:07:13 »

Har man låg tempskillnad över pumpen kan man absolut som första åtgärd sänka pumphastigheten. Mindre risk för oljud blir det också omman slipper strypa för hårt.
Det som ev kan ska är att "perifera" radiatorer får lite för dåligt flöde.
Men värt att testa först.

jag har inte en strypning i bostaden. i källaren har jag slottsventiler  8) dom skruvar jag på ibland.

Men hos min far fanns en stor radiator i tvättstugan 2 meter från vp, den hade ett enormt flöde.
Såna radiatorer behöver rejäl strypning!
Precis , min normala radiator som sitter invid vp har jag strypt till typ  90 % /Mso
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 26 februari 2007, 21:38:03 »

Har man låg tempskillnad över pumpen kan man absolut som första åtgärd sänka pumphastigheten. Mindre risk för oljud blir det också omman slipper strypa för hårt.
Det som ev kan ska är att "perifera" radiatorer får lite för dåligt flöde.
Men värt att testa först.

jag har inte en strypning i bostaden. i källaren har jag slottsventiler  8) dom skruvar jag på ibland.

Men hos min far fanns en stor radiator i tvättstugan 2 meter från vp, den hade ett enormt flöde.
Såna radiatorer behöver rejäl strypning!
Skrivet av: mso
« skrivet: 26 februari 2007, 19:58:01 »

Hej Smultron
Jag vet inte men jag gick från alla strypningar max öppna och sedan justerade jag in kurvan och pumphastigheten så jag fick bra delta över pumpen.
Sedan ströp jag dom element som satt i dom rum som blev för varma (Övervåningen)
Jag köpte mig ett verktyg (MMA)så att jag ser på en skala och dokumenterade efter det, så här på rak arm så kommer jag inte ihåg exakt men jag tror att man skruvade typ ett varv på inställningen innan det började synas på mätskalan.
Jag tror o tycker att man skall ha så lite strypt som möjligt om möjligt vilket borgar för en lägre cirkpumpefekt.
Rätt eller fel ,funkade bäst för mig i alla fall.
/Mso
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 26 februari 2007, 18:45:08 »

Såvida du inte stryper för hårt på alltför många radiatorer, (mer än 10 ºC tempdiff), så är det bara att skruva på.
Skrivet av: Smultron
« skrivet: 26 februari 2007, 14:20:02 »

Hej igen!

Är nu tillbaka efter en vecka i Härjedalsfjällen. Vp-n har gått fint utan att mig i närheten. Innan min resa höll jag ju på att att trimma in mina radiatorer. De flesta hade ju för liten tempdiff, så jag behöver strypa en hel del. Vad händer om jag stryper returen på de flesta radiatorer? Mår systemet bra av det eller kan något pajja?
Skrivet av: HerrBrun
« skrivet: 17 februari 2007, 10:13:17 »

Imorgon bär det iväg till Tänndalen för en veckas skidåkning(hur ska det gå för pannan nu, när inte jag e hemma) ;).
Har du loggning och publicering på nätet så kan du lätt surfa in med mobilen mitt i backen om du så vill och kolla till pannan  Thumbsup
Minns att jaghade en läckande övetrtrycksventil förra året på vår skidresa och kollade därför innetemp varje dag på skidsemestern.
Skrivet av: Smultron
« skrivet: 16 februari 2007, 16:04:05 »

Så som du gjorde torstain ska ja pröva, de låter inte helt komplicerat. Känna skillnaden för hand bli nog det bästa oxå.
Imorgon bär det iväg till Tänndalen för en veckas skidåkning(hur ska det gå för pannan nu, när inte jag e hemma) ;).
Skrivet av: torstain
« skrivet: 15 februari 2007, 13:49:19 »

Det lättaste är nästan att skruva in helt(strypa) och öppna ett par varv för att se skillnaden. Och sedan öppna lite efter hand tills man når rätt diff.

/Tobias
Skrivet av: Smultron
« skrivet: 15 februari 2007, 13:29:06 »

Hej! Håller nu på att strypa raddarna. Har börjat med två lite mindre. Det konstiga är att jag inte kan känna någon skillnad, ir-termometern visar ingen skillnad den heller. På det den ena radiatorn har jag skruvat in fem varm motsvarar ca 8- 9 mm (max är 8 varv= helt stängd). Den andra har jag bara strypt 3 varv.

Borde jag strypa ännu hårdare? Min tanke var att börja lite försiktigt för att se att temp-diffen ökar. Men det hände alltså inget. Kanske ska jag strypa alla raddar för att det ska bli något utslag? Vad tror ni?
Skrivet av: HerrBrun
« skrivet: 14 februari 2007, 08:26:51 »

Sant, men det lustiga med att strypa in raddar är att man faktiskt får BÄTTRE värme i rum där man tidigare hade fullt sprut OCH varma element.
Säg att du har en radiator som är fullt öppen och så bra cirkulation att deltaT < 1 ºC. Då ligger ju snitt temp på radiator på VB-retur + 0,5  ºC. Stryper du in den radiatorn till deltaT =  5 ºC så hamnar istället snitt temp på radiator på Vb-retur + 2,5 ºC.
Dvs med samma VB-retur så får du VARMARE i detta rum! På en IVT som reglerar på returen borde detta ske helt automatiskt och man får reglerera ner kurvan för att få samma innetemp.

Länge tänkte jag helt fel i detta och resonerade som så att om jag har dålig värme i ett rum där jag har fullt sprut på elementen OCH elementen är jämnvarma så kan det bara bli bättre om jag ytterligare ökar flödet i radiatorn. I själva verket är det tvärt om, radiatorn avger mer värme ju högre snitttemp den har och man vinner därför på att strypa in den. Genom instrypning hinner radiatorn avge mer energi än den hinner med öppna ventiler.

Med reservation för att jag missförstått alltihop, inklusive kvantmekaniken  ;)
Skrivet av: mso
« skrivet: 14 februari 2007, 08:13:02 »

Hej ,Ett tips från en som konverterat från direktel 
Jag har strypt in radiatorerna utifrån det rumsbehov jag har och då har det gällt så lite som möjligt i strypning ,vissa ingenting.
Deltat på radiatorerna hamnar utan strypning ändå på ett antal grader.
Det viktiga  är deltat över värmepumpen och det ställs ju på cirkpumpen som bekant.
Det är ju ändå rumstempen som måste vara avgörande.
Jag ligger på ett delta på ca 6-7 grader på steg 2 på cirkpump.
Man behöver nog inte stirra sig blind på deltat över varge radiator , tror att man heltsonika kan känna med handen så får man lite känsla över det.

Mvh/Mso
Skrivet av: HerrBrun
« skrivet: 13 februari 2007, 16:05:09 »


Förresten en sak som jag glömde att skriva igår när jag hade läst av raddarna. Väldigt många av dem hade ju diff på bara 3-4 ºC. Ändå så visar vp:n en diff på 6-7 ºC. Hur kommer det sig?

Att man har olika diff över Vp och radiatorer beror oftast på att systemet inte är i jämvikt. Det är inte "samma vatten" man mäter på utan tempen varierar hela vägen genom systemet. Då VP går skickar man ju ut ett "paket" med gradvis varmare vatten ut i radiatorsystemet.

Om du kan hitta "balans-punkten" då dina raddar tappar lika mycket effekt som din VP tillför då måste du ha samma värde på diff över VP som över raddar. Ligger du under den VB-tempen så producerar Vp mer än raddar tappar och då stiger VB-temp då VP går.

Tänk också på att diff över raddar är temperaturberoende. Ställer du in deltaT = 5 ºC då du har VB-temp = 40 ºC så kommer du kanske ha deltaT = 6 ºC då du når Vb-temp = 48 ºC och deltaT = 2 ºC då VB-temp = 22 ºC (radiatorvatten svalnar aldrig under rumstemp). Trots det kan du hålla nära nog konstant diff över VP.
Skrivet av: Smultron
« skrivet: 13 februari 2007, 15:20:17 »

Tack för svaren. Då är det bara börja att strypa! Jag tror nog att jag kommer att få samma problem somm HerrBrun, men skam den som ger sig....

Bertil: Jag ligger på tvåan på pumpen och sänka till ettan är väl ingen hit (fick då diff på 10-11 ºC). Provade det för någon veckan sen och skrev om det i den här tråden. Då fick jag rådet att höja tillbaka till tvåan.

Förresten en sak som jag glömde att skriva igår när jag hade läst av raddarna. Väldigt många av dem hade ju diff på bara 3-4 ºC. Ändå så visar vp:n en diff på 6-7 ºC. Hur kommer det sig?
Skrivet av: HerrBrun
« skrivet: 13 februari 2007, 08:37:38 »

Det jag märkte då jag justerade in mina raddar är att det är ganska trickigt att mäta tempdiff på raddar då VP/TS kör i korta intervall. Då får man en varierande temp över både tillopp o retur och det är verkligen svårt att mäta riktigt.

Det ideala hade varit om man kunde sätta VP/TS i ett tillånd där den håller tex konstant 40 ºC ut.

Efter att ha ledsnat på mätningar som aldrig visade samma resultat två gånger i rad och varierande VB-temp pga intervallkörning och långduschare  fiR:, så blev min lösning att "lära mig känna" med händerna när jag hade rätt diff och så gick jag runt och kände på raddarna istället för att mäta (snabbare avläsning). Var de för varma ströp jag 1 cm till, var de för kalla öppnade jag 1 cm ca. Detta gjorde jag ca 1 gång/timme i hela huset och efter 2 dar hade alla lika tempdiff.

Mitt motto: gör saker tillräckligt bra med lagom ansträngning.  Thumbsup
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 12 februari 2007, 22:55:06 »

Du kan även sänka cirkpumpen ett snäpp.. 3 lägen på den.

Bara om du mäter på ett smalt rör ska du röra mätaren sakta "tvärs" röret. Då ser du mätpunkten den är där du får högsta värdet!
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 12 februari 2007, 21:59:20 »

Fortsätt att strypa in radiatorerna, om tempdiffen är mindre än 6 ºC, en del små radiatorern kan behöva strypas rätt hårt. Ordningen som du tar dem i spelar ingen roll på ett 2-rörsystem.

Förhoppningsvis så ska huset bli varmt med samma inställning på kurvan.
Skrivet av: Smultron
« skrivet: 12 februari 2007, 14:08:15 »

Tillbaka efteren språngmarch genom huset. Vp- precis värmt klart för den här gången. Jag hann i stort sett kolla alla radiatorer under uppvärmningen. De allra flesta ligger bara på ca 3-4 ºC skillnad. Mycke strypning blir det!

vad kommer att hända efter att jag strypt dom, kommer jag att få ändra kurva och rattläge för att uppnå samma värme som nu? Den radiatorn som jag redan strypt(kortslutningen som jag hade) där var tempskillnaden fortfarande för liten. Har den bara ett varv öppen nu. Vad kan jag göra där?

Jag läste någonstans på forumet att man ska börja och strypa radiatorn närmast vp:n. Hur vet jag vilken den är? Jag har ju ett soutteränghus, hur tänkte man när man bygde huset? Börjar man rördragningen i källarplan för att gå uppåt, eller började man i markplan för att sedan gå nedåt? Själv tror jag att det är i markplan eftersom stigen från vp:n går upp i taket,(vp:n står i källaren) men jag tänker säkert fel!

Många frågor blir det! Oändligt tacksam för svar. //Thomas
Skrivet av: Smultron
« skrivet: 12 februari 2007, 13:26:12 »

Tack för svaren Bertil. Ska försöka med detta nu. Provade lite igår kväll. det var inte helt enkelt. Temperaturen hoppade upp och ner, så det var svårt att utläsa tyckte jag. Menar du att jag ska röra mätaren hela tiden när jag mäter?
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 11 februari 2007, 18:46:52 »

Matt tape tex maskeringstape.
Men är radiatorerna målade då bör det gå att mäta dirkt.
Men mäter du på tex kopparrör då måste du använda tape.
Mäter man på rör då måste man röra mätaren rejält och nära röret. Högsta värdet gäller!
Det är inte säkert att röda pricken "visar" rätt.

Ca 7 på alla, men om du har nån jättestor kan det bli lite mera på den.

Osså om du har för vamt i nåt rum ska man strypa den radiatorn
Skrivet av: Smultron
« skrivet: 11 februari 2007, 17:10:47 »

Nu har jag precis fått låna en IR-termometer. Tänkte kolla värmen på radiatorerna i huset. Ska jag eftersträva 7 ºC skillnad på stig och retur på alla radiatorerna? Jag har för mig att jag läst någonstans här på forumet att man ska tejpa rören för att temometern ska visa rätt, stämmer detta? I så fall var sak jag sätta tejpen? Vilken sorts tejp? Vanlig kontorstejp, eller vad? Tacksam för svar.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 09 februari 2007, 19:36:31 »

Spelar ingen roll på nyare ventiler har man strypmöjlighet innanför termostatkroppen.
Har man inte det får man strypa på returen... eller om man har äldre gammaldags ventiler så är det helt ok att strypa med dom.

Det är bara termostatventiler som det är olämpligt att strypa med, detta pga av att om tex solen skiner så stänger dom flödet! Det får inte ske!Då jobbar pumpen med "pytte vattenvolym"
Då stiger temperaturerna jättesnabbt vilken ger "dassig" drift milt uttryckt.

Nån enda termostatventil är dock ok.

Skrivet av: Smultron
« skrivet: 09 februari 2007, 18:52:10 »

Jag har ca 1,2 bar på expansionskärlet, så det borde väl vara ok med vatten i systemet?

Jag läste en annan tråd på forumet om att trimma in alla radiatorer. Det är kanske det jag behöver göra. Men till det måste jag ha en ir-termometer, eller?

Strypte ju igår returen på en radiator, min fråga är det bara returen jag ska skruva på och låta framledning vara eller ska även ge mig på att strypa (eller öppna) den?
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 08 februari 2007, 21:43:17 »

Rätt konstigt med stort hus...

Har du berättat om dina radiatorer?
Liten vattenvolym i dom?
Skrivet av: Smultron
« skrivet: 08 februari 2007, 17:20:21 »

Hej!

Har nu strypt returen. Den stod nästan helt öppen, jag stängde den helt först sedan öppnade jag  2 varv. Fick tempskillnad på radiatorn vet dock inte om det var tillräckligt. Jag tror att jag får strypa lite till. Har inte kunnat märka något på antalet starter dock. Ligger fortfarande kvar på samma antal. Ska nog höja tillbaka till -180 gradminuter. Ligger nu på -125 senaste dygnet 29 starter, 11 drifttimmar, par minusgrader ute och framledning 34 ºC.

Finns det något annat jag kan göra nu när det inte verkar påverka att kortslutning på radiatorn är borttagen?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 06 februari 2007, 18:41:53 »

Hej!
Är egentligen nöjd med min vp. Men det grämer mig lite med mina starter jag ligger på i snitt 22-24 starter per dygn. Jag har läst här på forumet hur man kan göra för att sänka antalet starter men det känns som att vad jag än gör hamnar jag på samman antal. Mina inställningar är -180 gradminter, ingen ts, vv-start 44, kurva 4 ratt +2.

Hade jag haft volymtank hade ju starterna minskat betydligt men ändå. Jag läste på forumet idag "sänkte från -60 till -100 och kom ner från från 22 till 16 starter" Varför gör inte jag det?

Tänkte också att nu i veckan när vi hade lite kallt(-12) så skulle det bli färre starter, men icke då, samma antal starter bara några fler vp-timmar(13 h jämfört 7-8 h vid nollgradigt . Någon som har några tips på vad jag kan göra, eller kanske trösta och säga att det är okej med 20- 25 starter per dygn?

Jag har också 22-23 starter/dygn när det är kring 0 ºC ute, inga problem egentligen. Skillnaden är väl att det minskar till 10-15 st när det är runt -10 ºC ute och 1-2 st vid -20 ºC. Jag antar att din VP klarar svinkyla utan tillskott, gläd dig åt det. Jag tror du kan fortsätta att köra med -180 på VP-gradmin.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 06 februari 2007, 11:43:35 »

Citera
Bertil: Jag fattar inte riktigt vad du menar. Behöver jag släppa på trycket när det bara är en radiator, eller inte? Hur får jag bort  kortslutningen? Räcker det att jag stryper returkopplet lite, släpper kortslutningen då? Eller ska jag strypa helt för att sedan öppna igen tills jag märker tempskillnad på stigen och returen?
Många frågor hoppas ni kan hjälpa mig!

Om du sänker trycket så läcker det inte lika mycket, ja om det nu läcker.
Du får strypa vartefter, kan va idé att stänga helt o vrida upp 2 varav. Sen kolla osså justera igen!
Du ska uppnå ca 7 graders tempdiff mellan stig och retur på dom som är nästan lika varma i botten. Då tvingar du iväg mera vatten till andra radiatorer, där det "hinner" kylas av på ett optimalt sätt.

Vi kallar det kortslutning, det är när vattnet cirkulerar så fort i en radiator att det inte hinner kylas av ca 7 grader....

Sen kan det va så att ett rum har en jättestor radiator i förhållande till ytan, då kan man strypa ytterligare i det rummet för att uppnå önskad temperatur.
Skrivet av: Smultron
« skrivet: 06 februari 2007, 08:42:13 »

Hej igen!

Blev lite glad när jag läste Ekke Boo´s kommentar, tack tack!

Jag har höjt pumpen till tvåan igen. Jag fick 34 fyra starter två dygn på raken med ettan på cirkpumpen. Kortare gångtid fler starter. Det va inte det jag ville.

Luckyman: Det fanns inget termostatkoppel runt piggen.

Bertil: Jag fattar inte riktigt vad du menar. Behöver jag släppa på trycket när det bara är en radiator, eller inte? Hur får jag bort  kortslutningen? Räcker det att jag stryper returkopplet lite, släpper kortslutningen då? Eller ska jag strypa helt för att sedan öppna igen tills jag märker tempskillnad på stigen och returen?
Många frågor hoppas ni kan hjälpa mig!
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 05 februari 2007, 19:07:17 »

Ni som har NIBE 1215-8,5 är ni nöjda med era anläggningar?. Håller på och borrar nu , ska få en sån installerad. Har ni några tips och varningar.


   //Ulfons//
jag väljer att inte svara på din fråga i denna tråd.
Skrivet av: Ulfons
« skrivet: 05 februari 2007, 09:19:04 »

 Ni som har NIBE 1215-8,5 är ni nöjda med era anläggningar?. Håller på och borrar nu , ska få en sån installerad. Har ni några tips och varningar.


   //Ulfons//
Skrivet av: Ekke Boo
« skrivet: 04 februari 2007, 22:54:16 »

Tänkte också att nu i veckan när vi hade lite kallt(-12) så skulle det bli färre starter, men icke då, samma antal starter bara några fler vp-timmar(13 h jämfört 7-8 h vid nollgradigt . Någon som har några tips på vad jag kan göra, eller kanske trösta och säga att det är okej med 20- 25 starter per dygn?

Tråden tycker jag har spårat ur lite och hamnat djupt nere i rörmokarnas värld.  >:(

Som amatörtrimmare så läser jag ditt första inlägg. Det första jag tänkte på var följande: Vilka siffror du har!! Ditt system är ju grymt effektivt! Du bor på västkusten och VP-tid = 8h vid 0, 13h vid -12. Din VP är helt enkelt överdimensionerad! Så enkelt är det. Och COP behöver du knappt fundera över. Men jag skulle inte tveka att köpa en volymförstorare t.ex. Nibe UKV100.

Ni som är aktiva på forumet vet redan att jag till min golvvärme införskaffat en UKV100 - riktigt snygg rackare!   8)

Har du 25 starter idag tror jag du bör komma ner i 14-15. Inte särskilt svårt att koppla in den heller om du är händig. Notera att antalet starter för en specifik VP är maximalt störst vid VP-tid 12h per dygn.

Vi vanliga VP-funktionärer har max antal starter (12h) vid vår och höst. Då måste vi trimma. Du har förmodligen klart färre starter vid vår/höst - det är ju ett positivt inslag i din installation - max antal starter på vintern! Jag har knappt sett dylika siffror förr.

Maila mig så skickar jag bilder.

/Ekke    *vinkar*
Skrivet av: luckyman
« skrivet: 04 februari 2007, 12:32:19 »

Kolla så att du inte har ett termostakoppel med förinställning, dvs att du kan reglera flödet med en extra ratt, den sitter som en ring runt den "pigg" som själva termostatdelen ska styra. På ringen är det märkt 1-6 och N. Om du ställer den på N så är det fullt öppet.
Ändra inte cirk.pump till 1 utan kör mer på dina 7 graders delta
Skrivet av: luckyman
« skrivet: 04 februari 2007, 12:28:58 »

NEJ,NEJ,NEJ Rörisar NEJ
Var i ett hus där rörisen hade fixat 20 graders delta med läge 1 på cirk.pumpen, detta medförde att elementen bara blev varma till hälften, varmen höjdes givetvis på värmepumpen för det blev givetvis ej varmt i huset. Värmepumpen gick på max redan vid utetemp 0 grader, detta medförde ett kompressorhaveri.
Rörisar????
Skrivet av: Bobo
« skrivet: 04 februari 2007, 10:17:08 »

Jag har ju redan sänkt från 3 till två för att uppnå 7 graders diff. Han tycke att jag skulle sänka ett steg till ( så det gjorde jag igår kväll) Jag har inte varit hemma på hela dagen så jag har inte sett vad som hänt med diffen däremot såg jag att starterna hade ökat!!! Till 34 stycken!!! Det har ju bara gått ett dygn men är det någon idé att fortsätta ha pumpen på ettan?


 Nej, det är ingen ide. Nära 7° diff mot slutet av körningen är idealiskt. Högre diff ( =lägre fart) ger bara fler starter eftersom gradminuterna avverkas snabbare pga den högre framledningstemperaruren och det betyder att mindre energi hinner avges till huset varje körning.
Skrivet av: Smultron
« skrivet: 03 februari 2007, 22:47:38 »

God kväll!

Pratade igår med min svåger som är gammal röris. Om det här med kortslutningen. han var lite skeptisk till det här med kortslutning. Han pratade om storleken på huset osv., som en orsak till de många starterna( men själv är jag tveksamma till att det skulle påverka. Det finns ju fler än i som bor i ett stort hus!

Svågern hade för ett par år sedan hjälpt en arbetskamrat med installation av vp. Hans arbetskompis hade också klagat på det här med för många starter. Han ringde honom och lösning hade varit att sänka farten på cirk.pumpen på varma sidan. Jag har ju redan sänkt från 3 till två för att uppnå 7 graders diff. Han tycke att jag skulle sänka ett steg till ( så det gjorde jag igår kväll) Jag har inte varit hemma på hela dagen så jag har inte sett vad som hänt med diffen däremot såg jag att starterna hade ökat!!! Till 34 stycken!!! Det har ju bara gått ett dygn men är det någon idé att fortsätta ha pumpen på ettan?

Kanske ska tillägga att resten av familjen har varit hemma hela dagen så huset har inte stått tomt
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 02 februari 2007, 20:34:13 »

I princip... dom äldre har spår för vanlig skruvmejsel....

Om du lossar håll gärna mot samtidigt på kopplingen så den inte rubbas....

Vattnet som kommer kan va svart som tusan... så det med trasor ska tas på allvar!

Har du slutet expansionskärl.. rött ett nere i källaren kan ett råd va att släppa på trycket, när man gör detta.
Då är det lugnast att tsänga av värmepumpen samtidigt..

Men är det bara en radiator så är det ok med termostatventil eller gammaldags ventil som stryper!

Bara så du får bort kortslutningen.
Skrivet av: Smultron
« skrivet: 02 februari 2007, 09:21:37 »

Hej igen!
Hittade en sida som kan kanske vara till hjälp för mig.
http://www.mma.se/sv/flik/katalog.asp

Gå till ventiler Värme/kyla sedan returv RVR RVV trycksedan på monteringsanvisningar.

Är det så jag ska göra?
Skrivet av: Smultron
« skrivet: 02 februari 2007, 08:22:26 »

Jo jag får nog kalla in kavalleriet när det gäller detta klarar det nog inte själv...
Jag ligger redan på en tempdiff på 6-7 grader, så där verkar det inte vara några problem. Om jag nu får ordning på radiatorn som felar kommer jag då att få ner antal starter? Hade det senaste dygnet 29 starter igen(inte roligt). Stänga av elementet känns inte som något alternativ då det sitter i ett sovrum hos en tonårstjej. Tror att jag kommer att få höra det i så fall.
Skrivet av: mso
« skrivet: 01 februari 2007, 19:38:52 »





Menäldre radiatorer där brukar det finnas strypmöjlighet på returen.. men spm sagt var det kan rinna vatten..
Du känner ingen meckare som kan hjälpa dig!
Det brukar alltid droppa eller piprinna vatten när hatten för retur ventilen (stryp) öppnas på ett gammalt system.
Ha en skål,trasa och en hink i beredsakap.
mvh/Mso
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 01 februari 2007, 18:45:49 »

Stäng som första åtgärd det som känns lika varmt i botten

Ca 6-8 grader bör man ha i temspskillnad på varma sidan vid värmepumpen

Har dåligt med bilder...
Menäldre radiatorer där brukar det finnas strypmöjlighet på returen.. men spm sagt var det kan rinna vatten..
Du känner ingen meckare som kan hjälpa dig!
Skrivet av: eleson
« skrivet: 01 februari 2007, 11:05:48 »

Från en amatör till en annan ;)

Vattnet till elementen brukar gå att stänga i bägge ändar. Om jag förstått det hela rätt på äldre element så styr man grund flödet med ventilen på returen. När dessa är justera rätt
och termistaterna är fullt öppna så bör man ha jämn temp överallt i huset.
Termostaterna bör då användas för att sänka temp i enstaka rum, medans värmekällans styr system hanterar rätt temp överlag.

Numera sitter strypningen som en del av termostat kopplet, som en extra justerring.
(I lägenhets varianter går dessa att låsa)

OM man låtit termostater justera tempen i hela huset, eller om man satt in ett nyttelement så kanske ma ninte brytt sig om att justera strypningen.
då riskerar du att det närmaste elementet kortsluter värmesystemet,
och allt producerad värme returneras tillbaks direkt i pannan.

Med förhoppningen att förvirringen nått en högre nivå.
/Erland

Skrivet av: Smultron
« skrivet: 01 februari 2007, 09:01:56 »

Tack för alla tips och råd! Det är bara ett problem. Jag är helt kass på hur radiatorer fungerar och vad de olika delarna heter. Finns det någon som kan hjälpa mig att förklara returkoppel ventil osv. Kanske med en skiss eller länk till någon bra sida som visar hur jag ska göra?

Citat Bertil:OBS! vilken tempskillnad har du på stig och retur när pumpen gått ett bra tag!??

svar: På den radiatorn som jag tycker har samma temp i botten som i toppen tycker jag inte att det är någon märkbar skillnad på stig och retur(de rör som kommer från golvet?)
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 31 januari 2007, 22:07:18 »

Nästan säker på att enda sättet är att tsänga själva ventilen. Men dom kan va "kassa" men det märker du.  Stäng lite lätt osså kolla.

Annars går det nästan alltid att strypa på returkopplet, men det kan rinna vatten då så trasor anbefalles!

Lite svårt är det också att veta hur mycket man ska stänga. äldre returvinklar är egentligen till för att stänga av vattenflödet helt tex vid renovering av rum!

OBS! vilken tempskillnad har du på stig och retur när pumpen gått ett bra tag!??

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!