0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jordvärme är kanon Thumbsup Enda minuset är att det blir lite sämre med frikyla. Är du inte sugen på det så skulle jag köra jordvärme direkt. Det gör jag redan
Vad är den specifika fördelen/fördelarna med jordvärme ?
Anläggningskostnaden ?
Driftsäkerhet ?
Effektivitet ?
430 m2, 3 våningar, byggt 1994. Utan att veta var i landet det ligger så skulle jag uppskatta max effektbehov till ca 20 MW. Värmepumpen bör dimensioneras till ca 70% av detta, 13-15 kW VP. 2 x 400 m jordvärmeslang ska räcka, men lägg gärna ner 2 x 500 om plats finns.
Om jag skulle vilja ha en kyl/AC-lösning för huset, vad skulle vara den bästa lösningen ? Driftskostnad och bullernivå är viktigt.
Vad jag förstår kan man alltså lägga en särskild jordslinga för det ändamålet på typ 5m djup. Använder man då värmepumpen för kyla eller har man en separat sådan då ?
Kan man ha en helt separat anläggning med den här principen ?Fördelar/nackdelar ?
Calle, du slant lite på tangenterna va
Jag tyckte att jag läst någonstans att varje slinga bör vara max 300 m pga pumpmotstånd, men det är alltså inget problem med längre ?
...Klart man KAN gräva ner en särskild slinga för det, men det tror jag blir såpass mycket dyrare i investering att det lönar sig inom rimlig tid åtminstone att installera en luft/luft-värmepump istället, faktiskt.
...Nej värmepumpen måste kyla jordlagret runt slangarna som ligger på 5 meters djup. Det gör den bäst någon/några månader på våren. Fördelen är väl att du kyler huset till en låg kostnad. Nackdelarna är grävningen och den eventuella högre förbrukningen på värmepumpen. Perioden för att vattnet i jordlagret ska fasomvandlas till is, kan förbrukningen öka lite på grund av lägre förångningstemp.Satsar du på tekniken blir du först i sverige, varför alla frågor inte går att svara på.
...Om det är en slinga så bör den inte vara längre än 400 m men med 2 parallellkopplade slingor blir flödesmotståndet halverat.
Tänker på den tekniska/praktiska lösningen: är iden att man har en "omställare" mellan den vanliga slingan och "kylslingan" som man ställer om, typ en månad på våren, till "kylslingan" ?Eller kan det vara en ide att lägga "kylslingan" som första del av hela "uppvärmningslingan" ?
Sedan är jag som sagt nybörjare på området; man har alltså en (typiskt snarare flera ?) "kylare" inomhus som då genomlöps av den kylda vätskan och som har en fläkt ?
Eftersom vi har ett centralt "trapphus" (dvs 3 * trapphallar med dörröppningar till nästan alla rum) funderar jag på en fläktlös lösning där kylarn är högst upp i t ex trappvägg och då naturligt sjunker ner i hela huset. Är det någon verklighetsförankring i den iden ?
Citat från: i skrivet 19 augusti 2010, 11:40:44Tänker på den tekniska/praktiska lösningen: är iden att man har en "omställare" mellan den vanliga slingan och "kylslingan" som man ställer om, typ en månad på våren, till "kylslingan" ?Eller kan det vara en ide att lägga "kylslingan" som första del av hela "uppvärmningslingan" ? Tanken är att växla den mellan de ordinarie kollektorerna, och kylkollektorn.Om det blir en skitsommar utan kylbehov, så är det bra om det ordinarie systemet inte ingår i paketet som är nerkylt. Förhoppningen är att det finns så mycket kyla i backen, att markområdet inte är återladdad till mer än 75%. De ordinarie kollektorerna (markområdet) blir återladdat till 100%
Här hänger jag inte med helt. "Nerkylt" blir väl slingorna i vilket fall, dvs under vintern när man "drar värme" ur jorden ? Och vitsen med den särskilda slingan är väl att den ligger på ett djup som inte "återladdas" på sommaren på samma sätt som på vanligt djup ? Jag kan förstå att nedkylningseffekten på "kylslingan" inte blir lika stor när den inte ensam står för uppvärmningen vintertid, men å andra sidan blir den nedkyld under en längre tid. Man måste förstås då ha en "växel" mellan kylslingan och den vanliga slingan som tillåter retur till pumpen direkt efter kylslingan på sommaren. Men jag har kanske missat en del här ?
Hej i!Jag bor mellan Sala och Heby och är också intresserad av jordvärme. Skriv om du får tag på någon "billig" grävare. Det borde gå att spara några slantar på grävningen. Har själv tänkt att lägga ca 800 m. MvhUffe
...Efter värmesäsongens slut, stiger tempen ganska snabbt i de ordinarie slingorna och bör då användas som energikälla till varmvattenladdningar. Om ytterligare garanti för bra kylfunktion ska varmvattnet laddas med energi från den djupare slingorna. Det betyder att oavsett vilka slingor som är aktiv för varmvatten under sommaren, skall slingornas separeras från varandra via avstängningsventiler.
Kom förresten på en annan kylningside, som kanske är orealistisk. (Hade egentligen tänkt på den till skafferiet.)Man kunde ju gräva ner rör med dimension 100mm eller grövre i jorden och ta in luft den vägen på sommaren. Effektiviteten blir antagligen sämre och nedkylningen mindre men å andra sidan kan man ta in mycket luft! (Och man kan ha flera rör parallellt.)Är jag väldigt mycket ute och cyklar ?
Hur fungerar det med kylningen på sommaren, dvs ihop med uppvärmning (av varmvattnet då) ? Jag menar att om pumpen kyler kylaggregatet så kan den väl inte värma vatten samtidigt, eller ?
Kan den här hanteringen ske helt automatiskt ?
Hei Vil teste frikyling med med vertikale Helix probes fra Rehau 12 stk . Disse har en maksdypde på 5 meter (jeg klare muligens bare å få dem 4 meter dypt). Jordboret er klart venter bare på probene nå. Helix probene tar jo også mye mindre plass.
Däremot går det givetvis utmärkt att utnyttja jordkylan för att kyla primärsidan i en värmepump som arbetar omvänt, alltså som värmer upp inkommande brine och kyler av vattnet i värmeledningssystemet.
Citat från: i skrivet 19 augusti 2010, 11:40:44Eftersom vi har ett centralt "trapphus" (dvs 3 * trapphallar med dörröppningar till nästan alla rum) funderar jag på en fläktlös lösning där kylarn är högst upp i t ex trappvägg och då naturligt sjunker ner i hela huset. Är det någon verklighetsförankring i den iden ?Absolut! Visst fungerar det, men risken är stor att effekten blir låg.På vintern kan du stänga av en radiator under ett fönster, samt lägga dig på golvet inunder. Du kommer då att uppleva den effekt som batteriet skapar.Vissa kontor har den typen av kyla d.v.s. de monterar kylbafflar i taket, som endast "strålar" kylan. Kylbafflar använder vanligtvis tilluften i ventilation för att sprida kylan. Det finns även kylslingor inbyggda i innertaket, som utan fläkt levererar kyla.
När man har det på kontor så upptar bafflarna åtskilliga kvadratmeter av takytan. Skall du ha en rilmlig storlek på kylelementet så måste du ha fläkt för att komma upp i den kyleffekt som behövs.
Citat från: i skrivet 19 augusti 2010, 22:38:32Kom förresten på en annan kylningside, som kanske är orealistisk. (Hade egentligen tänkt på den till skafferiet.)Man kunde ju gräva ner rör med dimension 100mm eller grövre i jorden och ta in luft den vägen på sommaren. Effektiviteten blir antagligen sämre och nedkylningen mindre men å andra sidan kan man ta in mycket luft! (Och man kan ha flera rör parallellt.)Är jag väldigt mycket ute och cyklar ? Vill man kyla luften sommartid på det sättet är det risk för kondens i rören och tillväxt av mögel och annat otrevligt. När man förvärmer kall luft vintertid finns inte det problemet.
Citat från: eureka skrivet 20 augusti 2010, 19:51:40Hei Vil teste frikyling med med vertikale Helix probes fra Rehau 12 stk . Disse har en maksdypde på 5 meter (jeg klare muligens bare å få dem 4 meter dypt). Jordboret er klart venter bare på probene nå. Helix probene tar jo også mye mindre plass. Visst kommer det att fungera med frikyla, men naturligtvis beroende på den effekt som tas ut för kyla samt hur många Helix som ansluts. För bästa effekt så bör marken frysas d.v.s. det vatten som finns i marken övergår till is.Hur många kommer du att montera, och vilken effekt har du på värmepumpen. Hur stort är huset, när är det byggt och var finns huset. 12 stk helix 6 kW varmepump 225 m2 hus bygd 1993 sørvestlandet Norge
Citat från: Lexus skrivet 20 augusti 2010, 20:34:47Citat från: eureka skrivet 20 augusti 2010, 19:51:40Hei Vil teste frikyling med med vertikale Helix probes fra Rehau 12 stk . Disse har en maksdypde på 5 meter (jeg klare muligens bare å få dem 4 meter dypt). Jordboret er klart venter bare på probene nå. Helix probene tar jo også mye mindre plass. Visst kommer det att fungera med frikyla, men naturligtvis beroende på den effekt som tas ut för kyla samt hur många Helix som ansluts. För bästa effekt så bör marken frysas d.v.s. det vatten som finns i marken övergår till is.Hur många kommer du att montera, och vilken effekt har du på värmepumpen. Hur stort är huset, när är det byggt och var finns huset. 12 stk helix 6 kW varmepump 225 m2 hus bygd 1993 sørvestlandet Norge
Citat från: eureka skrivet 20 augusti 2010, 19:51:40Hei Vil teste frikyling med med vertikale Helix probes fra Rehau 12 stk . Disse har en maksdypde på 5 meter (jeg klare muligens bare å få dem 4 meter dypt). Jordboret er klart venter bare på probene nå. Helix probene tar jo også mye mindre plass. Visst kommer det att fungera med frikyla, men naturligtvis beroende på den effekt som tas ut för kyla samt hur många Helix som ansluts. För bästa effekt så bör marken frysas d.v.s. det vatten som finns i marken övergår till is.Hur många kommer du att montera, och vilken effekt har du på värmepumpen. Hur stort är huset, när är det byggt och var finns huset.