Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Optima 700 "LÃ¥gtryckspressostat utlöst" = Kass Fläkt?  (läst 1918 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad subitus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Hej allihopa länge sen man skrev nÃ¥gra rader här.... Verkar som att jag är en "snÃ¥lskjuts forum medlem",dyker bara upp när jag har krÃ¥ngel  ::)

Hur som helst så har inne temperaturen sjunkit dom senaste 3 dagarna trots att vi i gbg har gått från -15 ºC till runt 0 ºC.
Igår ringde frugan till jobbet å sa att larmet på pannan gick. "lågtryckspressostat utlöst" 2ggr under eftermiddag/kväll.

Va inne på, efter en del forumstuderande, att det skulle kunna vara kärvande växelventiler lr låg köldmedelnivå.
Manuellkörde allt komponenter varförsig  och upptäckte dÃ¥ att när jag sätter "Fläkt" TILL sÃ¥ morrar motorn bara.

Kass fläkt borde ju i mina ögon kunna resultera i "lågtryckspressostat utlöst" om dålig avfrostning kan detsamma, eller!?
Skall ut å riva skiten nu...

 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Optima 700 "Lågtryckspressostat utlöst" = Kass Fläkt?
« Svar #1 skrivet: 13 januari 2011, 12:37:34 »
Jepp, om fläkten stannar så löser lågtryckspressostaten.
Kolla först att inget tar emot, så den kan snurra fritt?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad anders_13

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej, på min pump så larmade den också för LP. Fläkten stannade ibland men snurrade igång om man hjälpte den, dock med reducerad hastighet. I mitt fall så var kondenstatorn trasig. Lycka till!
Optima 700 + AW 290 -Nov 2005
Hus från 1938, 2 plan + källare, 2-rör, 16 radiatorer, 160 + 75 kvm uppvärmt yta

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!