Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur mycket kan jag plocka ur min brunn?  (läst 16229 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nesemann

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
Hur mycket kan jag plocka ur min brunn?
« skrivet: 04 oktober 2008, 16:42:22 »
Jag har en dricksvattenbrunn som jag mätt upp till 49m och den har en mycket god kapacitet på vatten.
Även om man pumpar ur den kontinuerligt så rinner det över i den.
Min tanke var att koppla in en vp antingen via en värmeväxlare eller slang med brine ner i brunnen.

Jag har en vp med 3x8 kw ståendes och en plattvärmeväxlare hemma.

NÃ¥n som kan svara pÃ¥ hur mycket kapacitet man kan plocka ur den och vilken sätt som är bäst att göra det pÃ¥? 

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur mycket kan jag plocka ur min brunn?
« Svar #1 skrivet: 04 oktober 2008, 18:03:00 »
Kör du med kollektor i borran så kan du plocka ut max ca 40 W/m.
Om du däremot kör med grundvattenvärme så kan det kanske fungera med betydligt större effekter.
Du behöver dock göra en infiltrationsbrunn så att du kan återföra vattnet som du pumpar upp ur borran.

Vad menar du med att du har en värmepump med 3 X 8 kW ståendes, är det tre kompressorer med 8 kW/st eller?

« Senast ändrad: 04 oktober 2008, 18:05:14 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad nesemann

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Hur mycket kan jag plocka ur min brunn?
« Svar #2 skrivet: 04 oktober 2008, 19:33:41 »
Det lÃ¥ter som jag ska prova grundvattenvärme, jag har  plattvärmeväxlare hemma men jag vet inte om den har kapacitet nog, vet inte hur jag ska räkna heller..

Jag har flera brunnar på tomten, jag tror att de är anslutna till trekammarbrunnen, iaf den brunnen som jag tänkte återföra vattnet i.

värmepumpen är en med som du misstänkte en med 3 kompressorer i med 8kw vardera, en völund från 80-talet..
 Jag tänkte köpa in cirkulationspumpar för ändamÃ¥let snart, men vilka flöden behövs för att försörja 24kw?

Jag gillar bilden, såg ju enkelt ut ^-^

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur mycket kan jag plocka ur min brunn?
« Svar #3 skrivet: 04 oktober 2008, 22:13:00 »
Jag är dålig på att räkna effekter från vatten via växlare, vi får hoppas att nån som är bättre på formler och matte ser denna tråd och kan komma med lite beräkningar på vilka flöden du kan behöva.
Annars tror jag nog att NIBE, IVT eller Thermia kan hjälpa dig att räkna ut det...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hur mycket kan jag plocka ur min brunn?
« Svar #4 skrivet: 04 oktober 2008, 22:56:31 »
Om man räknar densitet vid vattentemp ±0°, så behöver man pumpa upp 0,75 l/s. Då har jag räknat med 5° delta till/från borran. Beroende på var i landet borran finns, kan deltaT ökas för att sänka pumpkostnaderna.

Problemet är väl att flödet bör sänkas, om endast en eller två kompressorer är aktiva. Det är inte ekonomiskt försvarbart att pumpa 0,75 l/s när behovet är 0,25 l/s.

Utloggad nesemann

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Hur mycket kan jag plocka ur min brunn?
« Svar #5 skrivet: 04 oktober 2008, 23:11:15 »
Jag hittade lite intressant info på nibes hemsida om plattvärmeväxlare, där får jag fram vilka flöden jag behöver för mina behov.
http://www.nibe.se/Documents/nibe_se/PLEX.pdf
vet inte hur jag får in tabellen som bild här...

Nu är ju min plattvärmeväxlare från alfalavall, så jag får försöka översätta värdena..

en sak till.. nån kanske vet nåt om styrningen av pumparna.
Jag hade tänkt mig termostat styrning på pumparna men hittar inga termostater för temperaturer runt 0 grader och med lite noggrannhet, de flesta man hittar börjar ju runt 30 grader å liknande.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad nesemann

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Hur mycket kan jag plocka ur min brunn?
« Svar #7 skrivet: 05 oktober 2008, 11:08:15 »
Ja det skulle nog funka med en sån..
jag har haft grejerna ståendes ett par år nu så det är dags att koppla in dem ???
Jag tackar för tipsen, nu har jag lite att pyssla med på min nästa lediga vecka..
Jag hörde förresten att rinkaby rör hade öppnat i Jönköping, det blir nog en tur dit med då.. Thumbsup

Utloggad nesemann

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Hur mycket kan jag plocka ur min brunn?
« Svar #8 skrivet: 05 oktober 2008, 12:18:09 »
Lexus.. jag läste ditt inlägg nu, kom nog medans jag skrev mitt igår..
Jag har funderat på problemet med..

Som det ser ut nu ska jag mata värmeväxlaren med vatten från min hydrofortank som är av modell större vilket betyder att jag inte behöver en pump extra dit.
För att kunna justera flödet funderade jag på en motorstyrd shuntventil på utloppet till värmeväxlaren som som man trixar med med givaren på.
Eller tre elektromagnetiska ventiler, som sitter paralellkopplade och med var sin justerbar ventil på som sitter monterade på utloppet av värmeväxlaren som styrs av kompressorerna, 1 kompressor igång=1ventil öppen,3kompressorer igång=3 ventiler öppna (enklast skulle jag tro)

Den andra cirkulationspumpen, egentligen är det ju två, som skulle styras, men hur kan det göras? temperaturstyrd frekvensomvandlare? Sc:,h
Grundfoss, säkert fler, har ju pumpar som är "intelligenta" kanske det kan va nåt?
Det springer lätt iväg med pengar om det behövs en massa specialprylar, men mycket går ju hitta begagnat.
Sen är det ju utmaningen att få saker att funka som andra tycker är omöjligt 8)

Vill man göra det enkelt för sig så är det ju bara att lyfta luren så kommer det folk å monterar, men hur kul e det ^-^

Utloggad Oppti

  • Berg och Luft
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 232
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur mycket kan jag plocka ur min brunn?
« Svar #9 skrivet: 05 oktober 2008, 17:22:16 »
Du har en brunn som flödar över!(Artesiskt grundvatten)
Då har du redan utflöde av grundvatten och således svårt att trycka ner det igen.
Varför inte styra uttaget på temperatur så du sänker ner till något över noll, det är svårt att avleda is.javascript:void(0);
Effekten är väl : Flödet(l/s) gånger delta temp gånger cw(4,2).
8 kW kräver ett flöde av 0,3 l/s (20 l/min) om du har ingångstemp över 6 grader.
Bor i villa med frånluftsvärme (IVT 402 samt T400) och luftvärmepump (Panasonic)samt direktverkande el.
Ansvarig för VP  Thermia Diplomat Duo Inverter i annat hus

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hur mycket kan jag plocka ur min brunn?
« Svar #10 skrivet: 05 oktober 2008, 19:50:12 »

Eller tre elektromagnetiska ventiler, som sitter paralellkopplade och med var sin justerbar ventil på som sitter monterade på utloppet av värmeväxlaren som styrs av kompressorerna, 1 kompressor igång=1ventil öppen,3kompressorer igång=3 ventiler öppna (enklast skulle jag tro)


Det är det alternativ som jag skulle satsa på.

Den andra cirkpumpen, behöver du nog inte bry dig om. Om du ser till att ha 2°, 4° och 6° deltaT mellan värmeväxlaren och värmepump, så ska det nog fungera. Temp in till värmepump förblir densamma oberoende på antal kompressorer i drift, om flödet juseteras enligt tidigare förslag.

Utloggad carlsfre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Hur mycket kan jag plocka ur min brunn?
« Svar #11 skrivet: 16 april 2009, 08:36:49 »
Hur har det gått för dig? Har du någon anläggning i drift? Sitter och funderar på samma lösning som du. Har ett brunn inne i källaren. Har idag kommunaltvatten så jag behöver den inte längre. Den är ca 40 meter djup och både flödet och temp är högt. Ligger ca 100 meter från havet på västkusten.

Som sagt så är jag väldigt intresserad av om det har fungerat för dig eller inte?
Hus byggt 89 på västkusten. 200 kvm boyta + 150 kvm källare. Uppvärmning sker via en Nibe 410P samt en IVT C4 i serie på returen. Elraddar i källaren idag. Har sänkt förbrukningen kraftigt tack var detta forum som har hjälpt mig med allt från byggnation av inomhusgivare samt att konstatera att returen och framledning var växlad. Har även installerat ventiler för att strypa in varje grupp med. (Tyvärr 1-rörssystem)

Förbrukning 2009 = 33 000 kwh, 2010 = 20 000 kwh, Trend 2011 ca 18 000 kwh

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Hur mycket kan jag plocka ur min brunn?
« Svar #12 skrivet: 19 april 2009, 02:18:40 »
Samma här, har en 15 meter djup äldre vattenbrunn med stålrör och "spets", sista 4,5 m är vattenfyllda dvs grundvattennivån.
Jag har testpumpat med en pump som ger ca 2400 lit/timme, och det var inga problem med tillförsel totts att den inte är använd på 40-50 år.

En annan fördel för mig är att det ligger en mycket tjock sandbädd i hela området, så vattenkvalitéten är mycket bra.

Kanske jag inte behöver någon halvspecial med "rörväxlare", utan kan köra vattnet rakt in i en vanlig bergvärmepump ?.

Och vilken sänkbar pump är att rekomendera i mitt fall ?.

Vad tror ni ?, och vilken är den mest prisvärda vp i dag om man räknar runt 6-8 kw ?.

Mvh jawen
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad carlsfre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Hur mycket kan jag plocka ur min brunn?
« Svar #13 skrivet: 17 september 2009, 08:22:03 »
Sagt och gjort. Har införskaffat en gammal IVT Greenline C5 som jag har provkört i garaget. Har även provpumpat borrhÃ¥llet med min Grundfos pump som klara 50liter/minuten och det var inga problem. Körde drygt 6 timmar utan problem. SÃ¥ nu blir det att transportera ner IVT´n i källaren och göra lite rör och eljobb (man vill ju ha mätning ocksÃ¥) och därefter provköra skarpt.  *roflmao*
Hus byggt 89 på västkusten. 200 kvm boyta + 150 kvm källare. Uppvärmning sker via en Nibe 410P samt en IVT C4 i serie på returen. Elraddar i källaren idag. Har sänkt förbrukningen kraftigt tack var detta forum som har hjälpt mig med allt från byggnation av inomhusgivare samt att konstatera att returen och framledning var växlad. Har även installerat ventiler för att strypa in varje grupp med. (Tyvärr 1-rörssystem)

Förbrukning 2009 = 33 000 kwh, 2010 = 20 000 kwh, Trend 2011 ca 18 000 kwh

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Hur mycket kan jag plocka ur min brunn?
« Svar #14 skrivet: 14 november 2009, 02:26:17 »
carlsfre , Hur gick det för dig ?.

MvH Jawen
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!