Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Regelbunden service/översyn?  (läst 8783 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad EcoheatBosse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-2
  • Kön: Man
Regelbunden service/översyn?
« skrivet: 20 november 2006, 15:01:39 »
Hej!
Min pump har nu gått felfritt i snart 1½ år. Jag kontaktade min installatör för att höra efter om någon regelbunden service behövde göras. Kanske byta något filter eller liknande. Jag fick svaret att det inte behövdes, det vara bara att låta den tuffa på. Är det också forummedlemmarnas åsikt, att verkligen ingen regelbunden översyn behövs?
CTC Ecoheat 7, 160 m borra, varav 6 m 168 mm foderrör i stål. 3 m jord, 157 m gråberg. Bottendiameter 140 mm. Vattenmängd 40 l/tim uppmätt genom blåsning. Borrning klar 2005-04-21. Helsvetsad kollektor fylld med KB Bioetanol. VP Installerad i maj 2005 i hus byggt 1937 i Nacka öster om Stockholm, tilläggsisolerat och belagt med mexitegel 1977, halvsuteräng 85 + 85 kvm med oinredd kallvind plus fristående dubbelgarage uppvärmt till c:a 6-10 grader beroende på utetemp.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Regelbunden service/översyn?
« Svar #1 skrivet: 20 november 2006, 15:15:11 »
Det som behövs är kontroll av flödena. Dom ser man indirekt genom att kolla på temperaturerna.

luft o smuts pÃ¥ kalla sidan är rätt vanligt, det ska man hÃ¥lla koll pÃ¥. Efter nÃ¥gra Ã¥r brukar det "ge" sig.  men koll pÃ¥ tempdiffen är viktigt för att se om VP jobbar optimalt.
iofs om man har ett äldre radiatorsystem, där kan det va idé att kolla ev smuts på varma sidan.
Sen funkar dom lika säkert som en elpanna eller tex ett kylskåp!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad EcoheatBosse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-2
  • Kön: Man
SV: Regelbunden service/översyn?
« Svar #2 skrivet: 20 november 2006, 16:40:32 »
Luft och smuts, hur kollar jag det?
Tempdiff? Vilken tempdiff och hur kollar jag det?
CTC Ecoheat 7, 160 m borra, varav 6 m 168 mm foderrör i stål. 3 m jord, 157 m gråberg. Bottendiameter 140 mm. Vattenmängd 40 l/tim uppmätt genom blåsning. Borrning klar 2005-04-21. Helsvetsad kollektor fylld med KB Bioetanol. VP Installerad i maj 2005 i hus byggt 1937 i Nacka öster om Stockholm, tilläggsisolerat och belagt med mexitegel 1977, halvsuteräng 85 + 85 kvm med oinredd kallvind plus fristående dubbelgarage uppvärmt till c:a 6-10 grader beroende på utetemp.

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • LÃ¥t pumpen gÃ¥ och tillskottet stÃ¥!
SV: Regelbunden service/översyn?
« Svar #3 skrivet: 15 december 2006, 22:36:13 »
Bosse:
En gång om året kan det vara bra att kolla smutsfiltret på kalla sidan. Jag har ett koppel med avstängningskranar med filtret i mitten på inkommande brineslang. Har du en sån, stänger du av värmepumpen med arbetsbrytaren, stänger kranarna på kopplet, skruvar ur smutsfiltret, sköljer ur det och monterar tillbaka. Toppa upp med lite vatten eller brine, skruva på locket och öppna kranarna igen. Glöm inte att slå på pumpen igen.

Smuts i radiatorsystemet är ju inte troligt om du har en nyinstallerad pump. När pumpen installerades tömdes systemet ur och nytt friskt vatten fylldes på. Radiatorsystemet sköljdes kanske ur vid installationen, vilket är rekomendationen från CTC. ^-^

Luft i brinekretsen: Har du inget skvallande eller porlande ljud från brineslangarna och slingan var korrekt avluftad vid installationen behöver den aldrig luftas av. Avluftning blir bara aktuell om det kommer in luft i systemet, via strul med pumpen eller vid ingrepp på kollektorslingan

Kolla nivån i kärlet på brinekretsen. Är nivån mycket under halva kärlets höjd, bör det fyllas på. Om du är osäker på hur man gör, fråga gärna här på forumet.

Tempdiffen på kalla sidan bör inte var mer än 3 - 5 grader. Din pump har en kanal i menyn "Diagnos" där du kan avläsa värdena för ingående och utgånde brinetemp, alltså köldbärarvätskans temperatur från borrhålet och när den lämnar pumpen. Kan bara läsas av när pumpen jobbar och ger bäst/korrekt värden när pumpen gör en 55-graders körning= Fullkondenserar.

Välkommen med fler frågor. :)
« Senast ändrad: 15 december 2006, 23:04:43 av Onkel Tompa »
CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

Utloggad EcoheatBosse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-2
  • Kön: Man
SV: Regelbunden service/översyn?
« Svar #4 skrivet: 22 december 2006, 10:04:30 »
Tack för utförligt svar Onkel Tompa.
Skall se om jag klarar av det med din beskrivning. Annars återkommer jag med lite bilder så du kan visa vilka kranar du menar.
Brinetempen brukar just nu variera mellan 7/3 och 6/2 när pumpen går.
CTC Ecoheat 7, 160 m borra, varav 6 m 168 mm foderrör i stål. 3 m jord, 157 m gråberg. Bottendiameter 140 mm. Vattenmängd 40 l/tim uppmätt genom blåsning. Borrning klar 2005-04-21. Helsvetsad kollektor fylld med KB Bioetanol. VP Installerad i maj 2005 i hus byggt 1937 i Nacka öster om Stockholm, tilläggsisolerat och belagt med mexitegel 1977, halvsuteräng 85 + 85 kvm med oinredd kallvind plus fristående dubbelgarage uppvärmt till c:a 6-10 grader beroende på utetemp.

Utloggad EcoheatBosse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-2
  • Kön: Man
SV: Regelbunden service/översyn?
« Svar #5 skrivet: 27 december 2006, 19:37:56 »
Är inte säker på var filtret sitter. Så här ser det ut på kalla sidan
CTC Ecoheat 7, 160 m borra, varav 6 m 168 mm foderrör i stål. 3 m jord, 157 m gråberg. Bottendiameter 140 mm. Vattenmängd 40 l/tim uppmätt genom blåsning. Borrning klar 2005-04-21. Helsvetsad kollektor fylld med KB Bioetanol. VP Installerad i maj 2005 i hus byggt 1937 i Nacka öster om Stockholm, tilläggsisolerat och belagt med mexitegel 1977, halvsuteräng 85 + 85 kvm med oinredd kallvind plus fristående dubbelgarage uppvärmt till c:a 6-10 grader beroende på utetemp.

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • LÃ¥t pumpen gÃ¥ och tillskottet stÃ¥!
SV: Regelbunden service/översyn?
« Svar #6 skrivet: 27 december 2006, 22:11:44 »
Bosse:

Mellan de röda kranarna borde det sitta ett koppel med ett smutsfilter. Installatören verkar ha snålat lite. fiR:

Kolla vad som döljer sig under isoleringen vid den blå kranen, är det en klump med ett skruvlock i form av en mutter är det smutsfiltret. Vid rengöring stänger du av anläggningen med arbetsbrytaren när pumpen är i viloläge. Stäng sedan de röda kranarna och skruva ur filtret, skölj ur eventuell smuts, montera tillbaka och fyll upp filterkoppen med lite vatten eller brine om det går. Öppna kranarna igen och driftsätt anläggningen med arbetsbrytaren. :)

Har du inget smutsfilter, bör du kräva att installatören monterar ett gratis. Det ska monteras smutsfilter vid installationen. fiR: Vägrar han, ringer du CTC-support och ber dem ta honom i örat.

Nivån i kärlet ser bra ut och diffen på brinetempen är väl inte att klaga på. :)
« Senast ändrad: 27 december 2006, 22:14:26 av Onkel Tompa »
CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Regelbunden service/översyn?
« Svar #7 skrivet: 27 december 2006, 22:16:59 »
Inte behöver man "stäga" dom röda knanarna dom är till för påfyllning av brine.
Och är den blåa en filterventil behöver man bara "stänga" den och lossa på locket och plocka ut silen/filtret, ibland behöver man en liten låsringstång.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Regelbunden service/översyn?
« Svar #8 skrivet: 27 december 2006, 22:22:00 »
Hur får man ur luften i det systemet när kärlet är monterat på detta vis??
Givetvis om man kör mot en tunna, samt att man lämnar lite övertryck i systemet vid bortkoppling, tur att det nu är en filterball så att det förhoppningsvis inte kommer in för mycket luft.
Brukar det se ut så här??
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Regelbunden service/översyn?
« Svar #9 skrivet: 28 december 2006, 00:12:09 »
Ingen optimal montering.

Jag skulle aldrig godkänt det, i vart fall borde det ha gjorts en böj på ledningen så att avsticket till kärlet satt på "ovansidan" av köldbärarledningen.

Det kan ju iofs finnas avluftningsventiler på högpunkter som vi inte ser, men annars...
« Senast ändrad: 28 december 2006, 00:14:18 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad EcoheatBosse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-2
  • Kön: Man
SV: Regelbunden service/översyn?
« Svar #10 skrivet: 28 december 2006, 11:00:36 »
Så här ser det ut under isoleringen. En stor mutter. Filtret?
Slangarna går sedan utmed taket och i bortre ändan verkar det sitta avluftningsventiler.
CTC Ecoheat 7, 160 m borra, varav 6 m 168 mm foderrör i stål. 3 m jord, 157 m gråberg. Bottendiameter 140 mm. Vattenmängd 40 l/tim uppmätt genom blåsning. Borrning klar 2005-04-21. Helsvetsad kollektor fylld med KB Bioetanol. VP Installerad i maj 2005 i hus byggt 1937 i Nacka öster om Stockholm, tilläggsisolerat och belagt med mexitegel 1977, halvsuteräng 85 + 85 kvm med oinredd kallvind plus fristående dubbelgarage uppvärmt till c:a 6-10 grader beroende på utetemp.

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • LÃ¥t pumpen gÃ¥ och tillskottet stÃ¥!
SV: Regelbunden service/översyn?
« Svar #11 skrivet: 28 december 2006, 11:51:41 »
Inte behöver man "stäga" dom röda knanarna dom är till för påfyllning av brine.
Och är den blåa en filterventil behöver man bara "stänga" den och lossa på locket och plocka ut silen/filtret, ibland behöver man en liten låsringstång.

Tveksamt om det är ett filter. Och nu ser man ju att de röda kranarna är stängda.

Ring installatören. fiR:
« Senast ändrad: 28 december 2006, 12:00:18 av Onkel Tompa »
CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Regelbunden service/översyn?
« Svar #12 skrivet: 28 december 2006, 14:18:36 »
Klart att det är ett filter!
Kallas filterball, behöver dock en klämringstång för att få ut filtret
Mest kyla men lite värme också

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Regelbunden service/översyn?
« Svar #13 skrivet: 28 december 2006, 17:09:39 »
och dom röda ventilerna behöver (ska) du inte röra om du inte ska fylla på brine.
Och som luckyman sa det är en filterventil, stanna pumpen, vrid hantaget 90 grader, lossa pÃ¥ locket, lossa filtret, rengör och sätt ihop. det är mycket enkelt och kan inte bli fel. 
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad EcoheatBosse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-2
  • Kön: Man
SV: Regelbunden service/översyn?
« Svar #14 skrivet: 28 december 2006, 18:51:08 »
"vrid handtaget 90 grader"
Du menar den blå spaken?
Ursäkta kanske dum fråga, men jag vill vara säker.
CTC Ecoheat 7, 160 m borra, varav 6 m 168 mm foderrör i stål. 3 m jord, 157 m gråberg. Bottendiameter 140 mm. Vattenmängd 40 l/tim uppmätt genom blåsning. Borrning klar 2005-04-21. Helsvetsad kollektor fylld med KB Bioetanol. VP Installerad i maj 2005 i hus byggt 1937 i Nacka öster om Stockholm, tilläggsisolerat och belagt med mexitegel 1977, halvsuteräng 85 + 85 kvm med oinredd kallvind plus fristående dubbelgarage uppvärmt till c:a 6-10 grader beroende på utetemp.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!