Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tips om EVI heat sun split pump!  (läst 16475 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tomas W

  • Lär sig av livet!
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Ã…kersberga
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tips om EVI heat sun split pump!
« skrivet: 25 april 2007, 23:19:08 »
Hej alla VP intresserade!
Jag är helt ny här på forumet och har precis hittat knappen för att skriva ett inlägg. Är imponerad av all de samlade goda och mindre bra erfarenheter ni alla bjuder på. Tack ::)!
Är på gång att installera en EVI split sun utrustning och med all den erfarenhet som finns på forumet b00k måste jag be om tips vid valet av tillbehör.

Fakta:
Anläggningen ska stå i ett garage på 55m2, 20m kulvertering med värme+VV med VVC till huset på 160m2. VP(160m energibrunn)+solpaneler på 12m2 ska också värma tappvatten och pool 8) på 30m3 och ytan 25m2. Energi beräkningen visar på förbrukningen 32000kWh/år.

Finns det nÃ¥gra tips pÃ¥ tillbehör som man behöver :o? Vad jag förstÃ¥r är standard utrustningen, vad gäller givare, kontrollpaneler, cirkpumpar osv, endast tilltaget för att anläggningarna oavsett fabrikat hjälpligt skall fungera.  Efter vad jag bitvis kunnat läsa mig till sÃ¥ finns erfarenheter av att viss tillbehörs utrustning hade varit bra att ha tex inomhusgivare etc. SÃ¥ vad behöver man för att VP anläggningen ska fungera mer Ã¥t det optimala hÃ¥llet.

Jag är tacksam för alla tips och svar. *vinkar*

Installerade under juni 2007 en EVI heat split sun 7kW med 12m2 watt3000 solpaneler som ska värma 160m2 villa, 55m2 garage och en transmekano/cranpool cheyenne pool 7,3x3,7m. Beräknat energibehov 32000kWh men med anläggningen ca 7300kWh.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tips om EVI heat sun split pump!
« Svar #1 skrivet: 26 april 2007, 08:05:48 »
Jag är själv i sluttampen på min upphandling av VP. Och jag var länge inne på en Evi Heat Split Sun 7:a med solpaneler. Men när jag fick offerten så dalade intresset fort för min del. Jag skulle få punga ut 65000:- mera för en Evi med solpaneler jämfört med motsvarande Thermia Optimum utan solpaneler. Och att spara in dom 65000:- skulle ta mig alldeles för lång tid, jag har för låg förbrukning, tyvärr. Det hade varit roligt/intressant med solpaneler.

Det jag begärde pris på till Evi:n var både innegivare och en extra styrpanel, kostade i runda slängar 3-4000:- extra.
Innegivare är ett måste, enligt min åsikt, för att få bra komfort. Efter två års loggning så vet jag att det inte skulle fungera utan innegivare i mitt hus.
Extra styrpanelen kan du placera i en annan, mer lämplig, del av huset och styra hela pumpen därifrån.
Sedan är Evi pÃ¥ gÃ¥ng med en PC-programvara som du kan logga/övervaka hela VP:n med. Men det var inte riktigt klar sist jag frÃ¥ga dom. Annars är ju Rickards VP-logger ett mycket intressant alternativ. Med den kan man ju även övervaka sÃ¥ att inte t.ex. frysboxen pajjar.  ;)
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tips om EVI heat sun split pump!
« Svar #2 skrivet: 26 april 2007, 08:11:39 »
Det som gör att du eventuellt kan spara in solpanelerna är väl kanske poolen, i övrigt tror jag att det blir svårt att ekonomiskt räkna hem en sol/värmepump-kombination, vad man inte bör glömma är dock att solpanelerna förutom den gratsivärme den kan ge också kan se till att inkommande KB är högre vilket ger högre COP, livslängden på kompressor/mekanik bör bli längre när det blir färre driftstimmar/år.
Miljöaspekten är ju inte heller oviktig.

Med en sådan anläggning skulle även jag rekomendera loggern, så att du verkligen kan ha koll på att inställningarna görs optimala.
För länk, se i min signatur nedan.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Tips om EVI heat sun split pump!
« Svar #3 skrivet: 26 april 2007, 10:56:51 »
Ja tar man 65000 sek för lite solfångare så är man ute å ockrar, såna företagare bör inte få göra affärer. Lösa solfångare plus kringutrustning till en redan befintlig anläggning, kostar högst hälften, å då är det ingen liten anläggning man får...

mvh humlan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tips om EVI heat sun split pump!
« Svar #4 skrivet: 26 april 2007, 11:50:39 »
12 m2 vakuumsolfångare kostar väl en slant, kan inte jämföras med de gummimattor man normalt använder till poolvärme.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Tips om EVI heat sun split pump!
« Svar #5 skrivet: 26 april 2007, 12:14:08 »
12 m2 vakuumsolfångare kostar väl en slant, kan inte jämföras med de gummimattor man normalt använder till poolvärme.

Storleken är knappast relevant, utan vilken effekt dom lämnar... Men det jag menar är, finns redan allt pÃ¥ plats, sÃ¥ kostar inte solfÃ¥ngare 65000 sek att ansluta. För den summan fÃ¥r Du en riktigt stor helt komplett anläggning. Styr + rör + isol + smÃ¥ plock, kostar inte mer än 10000 sek, sÃ¥ va fan är dÃ¥ dom övriga 50000 sek..., inte paneler iaf. För med den summan fÃ¥r Du frÃ¥n Sfinxen: 150 rör =  (30 rörs solfÃ¥ngare) Beräknat Ã¥rsutbyte 777kwh/m2Ã…r x 2,828 m2 =2197 kWh/Ã¥r vid 50 grader x 5 = 10985 kWh. Ã… vad ska Du dÃ¥ med en VP till? Den kommer knappast att behöva jobba alls i södra Sverige. Ã… i norra Sverige räcker hälften med rör, dÃ¥ dom lätt klarar vv när sol finns + att resten av energibehovet bör VP:n fÃ¥ ta hand om.

mvh humlan.

Utloggad Tomas W

  • Lär sig av livet!
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Ã…kersberga
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tips om EVI heat sun split pump!
« Svar #6 skrivet: 26 april 2007, 12:58:40 »
Ja EVI:n kostar en slant extra men 65000kr låter mycket. Är det med vaccumfångare kan jag förstå det, men jag har tänkt mig det billigare alternativet de helt nya Watt3000 som EVI står som återförsäljare för. Kostar ca 2300kr/kvm. I mitt fall behövs ca halva poolytan dvs 12kvm. Kostnaden blir då inga 65000kr snarare runt 35000-40000 inkl installation med solbidraget på 7500 endast runt knappa 30000-35000.
Tanken med solfÃ¥ngarna är just att i första hand värma poolen men som bonus höja brine tempen vid soligt väder under vÃ¥r, höst och sommarkvällar. Mindre slitage och högre COP, lÃ¥ter Ã¥tminstone bra. (Alla P-märkta fÃ¥ngare finns som pdf fil pÃ¥:  www.sp.se/sv/index/services/p-marked_solar/Sidor/default.aspx. )

Anledningen till att jag fastnat för EVI:s anläggning är helhetsänkandet med utbytesprogram av utkänta kompressorer, effekt uppgradering el nedgradering. Vid utkänt kompressor fås en nyöversedd för 1000kr/kW. 7000kr i mitt fall. Billigt och ett gott miljötänkande.
Styrningen av värmepumpen är egentligen den intressanta där solpanelernas värmetillskott styrs beroende av tempen på vattnet från panelerna. Hett vatten avdelas till pool och vattenbredare/acctank överskottet till energibrunn. Vid lägre temp höjs brine tempen för att öka COP. Är tempen för låg för att få en COP ökning i paritet med kostnaden för att köra solcirkulationen slår pumpen av. Systemet kommer alltså att suga ur den mesta energin ur fångarna.

Loggprogrammet är på gång enl EVI, ska följa era råd och köra ett sånt för att kunna följa upp prestandan. Ska kolla på Rikards "logger".

Kontrollpanel beställd! Jag diskuterar inomhusgivaren med värmepumpsinstallatören. Vad jag fått veta är att pumpen endera går mot utomhus tempen alt inomhus tempen. Skulle vilja se att den går mot båda för att styrningen ska kunna förutse och undvika onödig start och stopp! Med bara inomhustempen blir det fler start och stopp pga en liten hysteres(=stabil och behaglig inomhus temp) i styrningen. Ger mer slitage=kostar pengar=värt för behagligt inomhus!?!?!?!?.
 
Tack för alla tips. *vinkar*
Installerade under juni 2007 en EVI heat split sun 7kW med 12m2 watt3000 solpaneler som ska värma 160m2 villa, 55m2 garage och en transmekano/cranpool cheyenne pool 7,3x3,7m. Beräknat energibehov 32000kWh men med anläggningen ca 7300kWh.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tips om EVI heat sun split pump!
« Svar #7 skrivet: 26 april 2007, 13:43:40 »
Jag tror inte att enbart styrning på innetemp ger så många start och stopp, det tar tid att värma upp huset med t.ex. 0.5 grader.
Om jag får gissa så tror jag faktiskt att det blir färre start och stopp med innegivare om till/frånslag ligger på 1 grad.

Som du säger är principen med ständigt nyttjande av energin från solfångarna beroende på temperaturen för tillfället smart, att köpa lösa delar och bygga ihop något själv som alltid fungerar optimalt är varken lätt eller billigt heller.

Förmodligen passar dock EVI på att ta lite extra betalt för att de än så länge är ensamna som kan leverera en komplett integrerad lösning för körning av värmepump och solfångare med både tappvarmvatten, radiator, pool och återladdningsfunktion.

För att få till allt det där på egen hand krävs det en del, visst går det, och visst blir det billigare, men kan du, vill du och vågar du. Det är frågan.

Nu är det väl även så att anläggningen redan är beställd, eller har jag fattat fel?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tips om EVI heat sun split pump!
« Svar #8 skrivet: 26 april 2007, 14:23:37 »
Dom 65000:- extra beror inte enbart på solpanelerna utan även på att Evi pumpen är dyrare, iaf från den återförsäljare/installatör som jag fick offerten ifrån. Om jag kommer ihåg rätt så låg solpanelerna med montering på c:a 35.000:- i offerten. Men sedan var han klart dyrare på det övriga arbetet också.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Tips om EVI heat sun split pump!
« Svar #9 skrivet: 26 april 2007, 14:36:59 »
Dom 65000:- extra beror inte enbart på solpanelerna utan även på att Evi pumpen är dyrare, iaf från den återförsäljare/installatör som jag fick offerten ifrån. Om jag kommer ihåg rätt så låg solpanelerna med montering på c:a 35.000:- i offerten. Men sedan var han klart dyrare på det övriga arbetet också.


Ja 35000 sek ser helt normalt ut, å drar man sen av bidraget, så är det inget att säga om det priset.

mvh humlan.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tips om EVI heat sun split pump!
« Svar #10 skrivet: 26 april 2007, 15:04:42 »
Problemet i mitt fall är att det finns ingen konkurrens mellan de som installerar VP med sol. När jag gick igenom Evi heats återförsäljar lista så var det bara en(1) inom 40 mils radie som ville installera en VP + Sol. Och med en förbrukning på 20MWh/år så tar det tid att tjäna in de 65000:- extra.

Och flera av dom vanliga "stora" rörfirmorna på min ort vill inte alls befatta sig med VP-installationer. Undrar varför?!? Dom t.o.m. rekommenderar att man ringer deras största konkurrent.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Tomas W

  • Lär sig av livet!
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Ã…kersberga
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tips om EVI heat sun split pump!
« Svar #11 skrivet: 26 april 2007, 23:29:30 »
Hallå igen!
Anläggningen är inte beställd utan jag ska ställa den mot ett anbud hos en Nibe installatör som ska plocka ihop ett system som skall motsvara EVI:s anläggning. Blir intressant att se prislappen. När vi gick igenom systemet som skulle byggas tyckte installatören att det här blir mycke rör, ventil och styrning. Han hade aldrig fått förfrågan om något dylikt.

Trist med den dåliga konkurrensen norröver, inte mycket man kan göra. Eller...........kanske kan du köpa pumpen och delar självt och locka en installatör söderifrån på en norrlandssemester i sommar.

Vad gäller priset på EVI anläggningarna så har pumparna fram till nyår varit billigare ut till återförsäljarna än jämförbara andra pumpar. Varför? Jo därför EVI velat ta marknad. Detta vet jag. Men varför är EVI offerter dyrare? Jag tror frågan skall ställas till återförsäljarna. Jag tror helt enkelt att dem har fullt upp och skruvar helst på det dem reda kan och som dem vet fungerar. EVI:s anläggningar kräver ytterliggare utbildning vilket kostar tid och pengar. Någon måste betala, så är det alltid. Detta var endast min personliga tolkning av priseländet.

Ha det

 
Installerade under juni 2007 en EVI heat split sun 7kW med 12m2 watt3000 solpaneler som ska värma 160m2 villa, 55m2 garage och en transmekano/cranpool cheyenne pool 7,3x3,7m. Beräknat energibehov 32000kWh men med anläggningen ca 7300kWh.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Tips om EVI heat sun split pump!
« Svar #12 skrivet: 27 april 2007, 10:54:27 »
I vilket fall som helst, så ska Du välja vakum-rör av heat pipe typ som solfångare. Dom ger mer kWh/år, inget söl med värmebärare vid byte av rör, minimal risk för läckage, standard fästen för rören så det går att uppgradera, oftast billigare än plana solfångare numera, bara fördelar alltså.

mvh humlan
« Senast ändrad: 27 april 2007, 15:05:53 av humlan57 »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tips om EVI heat sun split pump!
« Svar #13 skrivet: 27 april 2007, 15:01:30 »
Euronom har väl också nåt liknande, "Flexifuel" tror jag att de kallar det.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tomas W

  • Lär sig av livet!
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Ã…kersberga
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tips om EVI heat sun split pump!
« Svar #14 skrivet: 27 april 2007, 22:19:38 »
Ska kolla på vaccum varianten. Dock tror jag att den andra varianten med kopparrören är mindre ömtåliga=mindre risk för att behöva kostsamma reparationer. Visserligen ger dem bara hälften i energi men dem kostar också hälften. Jag får se vad valet faller på. Det är bra att få hjälp med att vända på myntet några gånger innan man bestämmer sig.
Ha det gott...
Installerade under juni 2007 en EVI heat split sun 7kW med 12m2 watt3000 solpaneler som ska värma 160m2 villa, 55m2 garage och en transmekano/cranpool cheyenne pool 7,3x3,7m. Beräknat energibehov 32000kWh men med anläggningen ca 7300kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!