Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: VP vs. Spets  (läst 16529 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tommys76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +1/-0
SV: VP vs. Spets
« Svar #60 skrivet: 01 oktober 2011, 22:50:37 »
Det jag hade velat ha är att givaren som sitter i pannan, Hade ett värde som man kunnat ändra, som hade startat en vp-Max körning. Tex 43 ºC när temperaturen i pannan går ner dit så startar en 55g körning. Eller att nästkommande start då blir en 55g körning.
För som det är nu, om det just varit en 55g körning och så är det någon duschar då sjunker temperaturen. Och det kan då ta åtskilliga timmar innan nästa 55g körning, om framledningen är låg.

Som det är nu så får man manuellt gå in och köra en extra VV eller schema lägga, alternativt ha el-patronen aktiv.
Eller höja VPmin eller köra sommardrift längre tid.
Finns många olika alternativ, men ingen är riktigt bra tycker jag.

Håller med, finns många men ingen riktigt bra. Bästa jag hittat är "duschknappen" som triggar extra vv genast.

Pannan borde väl själv kunna räkna ut när någon duschar och tillverka varmvatten när den märker att varmvattnet håller på att ta slut och helst åtminstone via VP:n + elpatron (endast om man tycker/den förstår att värmepumpen inte orkar)

1½-plansvilla 145m² (2008)
Eco El + Eco Air 107 Polar Edition
Golvvärme både i nedre och övre våningen

Utloggad tommys76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +1/-0
SV: VP vs. Spets
« Svar #61 skrivet: 01 oktober 2011, 23:00:29 »
Ja, där kom det. Jag skulle precis lägga in det som kullabacken just avslutade med.
Det viktigaste är att man lär sig hur apparaterna funkar, så att man kan anpassa dom till sina egna behov efter de förutsättningar som gäller.

erp

Jo du erp jag tackar och bockar.  *vinkar*

Jag små grinar åt min topic från i juni, jag skrev tidigare. Inte konstigt att jag haft problem förut :) Mina inställningar lät inte kloka så här efteråt, när man lite lärt känna hur sin ecoel och pump fungerar tillsammans. Åtminstone har man lärt så mycket att man inte mera har 40 starter och en drifttid på 1:16 under juni månad. Kolla här:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=42050.0
1½-plansvilla 145m² (2008)
Eco El + Eco Air 107 Polar Edition
Golvvärme både i nedre och övre våningen

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: VP vs. Spets
« Svar #62 skrivet: 02 oktober 2011, 09:09:15 »
Det har ju varit lite skrivande om hur snabbt tempen sjunker i nedre pannan efter en 55º-körning. Jag tittade på en sådan härom dagen då pumpen först gjort tre normala körningar till 43º.
Min pump stannade när VP in/ut just passerat 47/54 och var 48/55, nedre pannan var då 54º och övre pannan 45º.
Efternågra minuter ändrades undre pannan till 53º, men då var övre pannan 46º.

När pumpen kör en 55º-körning efter tre normala körningar, är ju temperaturen som lägst i övre pannan om inte patronen har varit inblandad. Så när 55º-körningen kommer och är klar sjunker temperaturen ganska snabbt i början, eftersom det kalla vattnet i övre pannan tar åt sig värme. Om temperaturen snabbt sjunker någon grad i nedre pannan borde den stiga i motsvarande grad i övre pannan. Det kan ju bero på hur fort radiatorpumpen går, vilket borde påverka skiktningen i pannan.

När pumpen går i sommardrift och hela tiden gör 55º-körningar, sjunker temperaturen inte alls lika fort i nedre pannan, eftersom övre pannan då håller en betydligt högre temperatur än efter tre normalkörningar. I sommardrift skiljer det bara på någon grad mellan pannorna, medan vid normal drift kan det vara 10-15 grader som skiljer mellan pannorna. Så när man kollar hur snabbt tempen sjunker i nedre pannan ska man också notera hur tempen ändras i övre pannan.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad tommys76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +1/-0
SV: VP vs. Spets
« Svar #63 skrivet: 05 oktober 2011, 20:18:06 »
Svar på frågan VP vs. Spets så borde man väl nog klara sig helt bra utan spets på den här årstiden och låta VP:n jobba med bra COP dessutom.

Jag kom totalt bort från spets behovet just nu och varmvattnet räcker hyfsat tackvare den schemalagda extra vv:n med elpatronen först inkopplad vid 37 grader samt en höjning på vp min från 35 grader till 38 grader. Tycker dessutom att pumpen nog borde vara designat för att klara av ca. 10 starter och en drift på ca. 1h/dygn som det gör för mig just nu. Tack för eran tips! :)
1½-plansvilla 145m² (2008)
Eco El + Eco Air 107 Polar Edition
Golvvärme både i nedre och övre våningen

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!