Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Va fan nu???  (läst 4812 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Biörn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Hurra för värmepumpar!
SV: Va fan nu???
« Svar #15 skrivet: 06 april 2005, 23:32:59 »
Ställer du ratten på 52 grader så kommer temperaturen att ligga där hela tiden (dvs. inte bara vid stort vv-uttag).

Det där med elförbrukningen på 170 KWh låter helt otroligt! Elpatronen 6KW måste ha gått hela tiden och inte stängt av oavsett temp på tanken.

Jag har "forskat" en del i hur många KWh tillskottsel det blir beroende på inställd temp (i menyn, inte ratten)

45 grader => 2 KWH / Dygn
53 grader (default inställning när pumpen kom) => 6 KWH / Dygn
60 grader => 10 KWH / Dygn
(Jag har ställt elpatronen på 3 KW)

Eftersom 45 grader räcker för familjen när vi duschar så är det den inställningen jag valt. Det "kostar" oss ca: 500 KWH / år (på sommaren har jag tillskottet helt avstängt eftersom det är över 50 grader i hela tanken.)
Vad som hände var att VP bara gick c:a 7timmar från att ha gått 17-20timmar annars. Det blev heller inge varmare i huset. Elmätaren har jag stenkoll på och faktum var att det gick åt 170kwh mot nornalt c:a 75 på exakt 24h. Sen tillbaks till ratten: Det står att den bara skall användas tillfälligt. Då undras: Vad kan inträffa om man alltid har den på, säg 52grader. Varför skall den bara användas tillfälligt, verkar vara det klart smidigaste sättet att få en bestämd temp.
Sista undran igen: Varför har vattentempen bara visat 52grader som mest? Den skall ju kunna ge 55.  ...åtminstome någon gång..!
« Senast ändrad: 06 april 2005, 23:57:35 av Biörn »
266m2 uppvärmd yta
2004. Elpanna Total elförbrukning 46000kwh
2005. Ctc 8.5 VP. Borra 180meter. Total elförbr.c:a  18000kwh ...Hurra!

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Va fan nu???
« Svar #16 skrivet: 07 april 2005, 11:24:14 »
Citera
Sen tillbaks till ratten: Det står att den bara skall användas tillfälligt. Då undras: Vad kan inträffa om man alltid har den på, säg 52grader. Varför skall den bara användas tillfälligt, verkar vara det klart smidigaste sättet att få en bestämd temp.
Anledningen till att ratten bara ska användas tillfälligt är att alla 9 KW på elpatronen används och att det går förbi styrningen. Det innebär att strömkännarna inte längre fungerar, vilket gör att risken för att säkringen går ökar. Vredet är tänkt att användas om styrsystemet av någon anledning inte funkar. (Dessutom kan du inte se hur mycket el som går åt när du vrider på ratten. Det loggas inte.) Jag skulle istället ställt in 52 grader via menyn (Temp elpanndel). Då ser du dessutom vad det drar i KWH.

Citera
Varför har vattentempen bara visat 52grader som mest? Den skall ju kunna ge 55.  ...åtminstome någon gång..!
Det beror på att värmepumpen värmer nedre delen av pannan och elpatronen övre. Värdet som syns på displayen är från den övre. När värmepumpen kör upp nedre delen till 55 grader, så tar det en bra stund innan skiktningen gör att värmen stiger till övredelen. Samtidigt blandar sig vattnet och tempen sjunker så sakteliga, men du får säkert 55 grader i värmepumpsdelen och även denna värmer varmvattnet via slingan.
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad Biörn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Hurra för värmepumpar!
SV: Va fan nu???
« Svar #17 skrivet: 07 april 2005, 21:06:39 »
Tack så mycket för alla svar FredrikO. Nu börjar det klarna rejält. Jag får väl prova med lite olika innställningar och se vem som verkar funka bäst. Det blir lättare nu när man har fått en aning om hur själva manicken fungerar. Tack så mycket! :D
« Senast ändrad: 07 april 2005, 21:35:17 av Biörn »
266m2 uppvärmd yta
2004. Elpanna Total elförbrukning 46000kwh
2005. Ctc 8.5 VP. Borra 180meter. Total elförbr.c:a  18000kwh ...Hurra!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!