Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Trasiga KB-givare pÃ¥ IVT  (läst 1968 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr_Smith

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +0/-0
    • Robotklippare.Nu
Trasiga KB-givare på IVT
« skrivet: 08 december 2012, 06:58:47 »
Har en IVT HT+ med Rego 637 där båda givarna på köldbäraren visar tok-fel. Tror mig ha läst här på forumet att det ät NTC-motstånd. Tar gärna emot tips som beställningsnummer på ELFA samt hur jag kan montera dessa då jag inte kommer åt och kan byta. Behövs någon form av pasta eller annan "klet"?

Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i SmÃ¥land. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhÃ¥l är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu, www.robotklipparknivar.se, www.amowerknivar.se,
www.skarvdon.se

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trasiga KB-givare på IVT
« Svar #1 skrivet: 08 december 2012, 10:21:04 »
Här finns den   60-260-25: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?sq=60-260-25&cat=0
Man kan kolla att man skarvar rättkabel till rättgivare antingen drar man ut kontakten eller bryter strömmen till pumpen  innan man kapar av kabel, man behöver lite krympslang över lödningar pÃ¥ givarbenen. Sedan kan man kära isoleringen utanför pumpen Ca 10 centimeter tejpar fast givaren och tejpar igen isoleringen.  SÃ¥ är det klart.
« Senast ändrad: 08 december 2012, 15:11:39 av Remo »

Utloggad Mr_Smith

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +0/-0
    • Robotklippare.Nu
SV: Trasiga KB-givare på IVT
« Svar #2 skrivet: 08 december 2012, 16:12:47 »
Jag tänkte mig sätta givarna utanför pumpen direkt på rören under isoleringen och dra nya trådar till kopplingsplinten.

Men hur får jag god "kontakt" mellan givare och rör? Krävs det någon form av pasta och i så fall vilken sort?

Beställer samtidigt lite extra NTC-motstånd så att jag även kan logga temperaturen inne.
Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i SmÃ¥land. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhÃ¥l är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu, www.robotklipparknivar.se, www.amowerknivar.se,
www.skarvdon.se

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trasiga KB-givare på IVT
« Svar #3 skrivet: 08 december 2012, 17:04:58 »
Jag tror inte det är nödvändigt med kylpasta mellan givare och rör men skadar inte heller.
Kjell & Company  har kylpasta Art nr: 38435 
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkomponenter/kylning/kylpasta/silverpasta-p38435

Utloggad Mr_Smith

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +0/-0
    • Robotklippare.Nu
SV: Trasiga KB-givare på IVT
« Svar #4 skrivet: 09 december 2012, 09:14:07 »
Har nu hittat installatörsmanualen där IVT skriver att givarna fästs med aluminiumtejp runt rör och givare.
Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i SmÃ¥land. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhÃ¥l är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu, www.robotklipparknivar.se, www.amowerknivar.se,
www.skarvdon.se

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!