Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installera Mitsubishi Mitsubishi HW112 Package + Ecodan själv  (läst 3500 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad enkoppkaffe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vi funderar på en Hw112 package, dvs ingen gas mellan ute och innedel. Jag har letat men inte hittat infon jag söker. Är det så bra att gasen är helt inkapslad från fabrik så att man inte behöver göra någon gasrelaterad manöver över huvud taget?

Vatteninkoppling mellan ute och innedel samt dockning mot våra befintliga vattenrör känns inte som ett jättestort problem, inte heller elinstallationen. Det är bara gasdelen jag oroar mig över.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Har du hittat nån som säljer den till privatpersoner utan installation?
Den är helt inkapslad och man behöver normalt inte pilla med kyldelen vid installationen.
« Senast ändrad: 24 juli 2015, 22:59:22 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad enkoppkaffe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tilläggas bör att jag är novis pÃ¥ värmepumpar. Jag fick för mig att det gick bra att beställa en pump utan installation men när jag kollar pÃ¥ ex polarpumpens hemsida ser jag att installation är nÃ¥got man mÃ¥ste välja till... Det gÃ¥r kanske inte att köpa endast pumpen (vilket gör att min ursprungliga frÃ¥ga tappar sitt momentum totalt  :-)) )

Utloggad Laxsmen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej
Var i landet bor du,och vad typ av hus har du ?
Har en sådan pump i drift sedan 3 år
Dock med egen acctank på ca 550 liter
Du måste då ha en styrenhet,typ PAC-IF 031 eller 041
Fungerar klockrent

Utloggad enkoppkaffe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bor mitt i skåne. Tvåplanshus på ca 240 kvadrat. Det står mellan denna eller jordvärme (ej inverter). Vi har tillräcklig tomt för att lägga jordvärme men frågan är om det lönar sig...

Utloggad enkoppkaffe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det blev jordvärme istället. IVT E11 och 700 meter slang. Kändes som rätt beslut även om det blev 25000:- dyrare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!