Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥ng gÃ¥ngtid, fortsättning  (läst 2498 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PerM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min blog
Lång gångtid, fortsättning
« skrivet: 23 januari 2007, 09:53:38 »
Jahapp, efter att ha justerat VP så att delta på rad-retur är 5 ºC samt justerat ned inne temp till 19 ºC (vilket motsvarar 20,5 ºC på mina andra termometrar) så lyckades jag få pumpen att gå som jag vill, visserligen med ett fördubblat antal starter (12st) men det får jag nog leva med.

En sak som jag dock undrar över är, precis som i (http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=12293.0), varför VPn har så svårt att nå önskad temperatur. Är det helt enkelt så att elementen kyls av så pass mycket pga kall ras från fönstren att pumpen inte får upp temperaturen till önskad nivå? Egentligen är det väl inget att klaga på, tillskottet har ju inte gått in än och inne temperaturen ligger stadigt; det var ju trotts allt som mest -15 ºC





Fristående villa, byggd 1958, 1 plan, 135m2, träfasad. Treglasfönster, värmeväxlare på frånluften.
Tilläggsisolerat runt om, 30-40cm isolering på vind (förutom på det platta kökstaket),
Förra ägaren uppgav en årsfb. om c:a 22k kWh med den gamla el-pannan, inkl hushållsel.
IVT Greenline HT+ 6 installerad 1 Aug -06
Vallentuna, Stockholm
2 vuxna, 2 barn
Ã…r 1: ~10300kWh inkl HHE

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Lång gångtid, fortsättning
« Svar #1 skrivet: 23 januari 2007, 11:02:35 »
Vet inte exakt vad som förbryllar dig men det är väl inget konstigt med att tempökningen planar ut. Det sker för alla system någon gång. Är du förvånad över att den planar vid så låg temperatur? Det behöver inte betyda annat än att du har en bra/stor radiator yta.

Kalkylen är i princip enkel: Givet värmeeffekt från VP (eller annan panna) P (tex 6kW), och givet en total radiatoryta A, tex 5 m^2 och givet värmeavgivningskoeeficient för raddar V, tex 50 W/K/m^2, så ges ditt systems max temp av

T_max = P/(V * A) + 20 ºC

I mitt exempel: T_max = 6000/(50 * 5) + 20 = 44 ºC

Fördubblar du radiatorarean, halverar du din max temp (relativt rumstemp).

Tänk så här: vid given radiator temp avger ditt radiatorsystem en effekt som ökar med med radiatortemperartur. Vid en viss temperatur avger ditt radiatorsystem precis lika effekt som din värmepanna kan producera, där planar din värmekurva ut.

Brasklapp: Beteckningar och värden i exemplet ovan är antagligen inte typiska. Jag är ingen värmesystemexpert, jag använder bara enkel fysiklogik.
« Senast ändrad: 23 januari 2007, 11:04:19 av HerrBrun »
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad PerM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min blog
SV: Lång gångtid, fortsättning
« Svar #2 skrivet: 23 januari 2007, 11:28:05 »
Att den planar ut är ju naturligt - det jag hakar upp mig på är att den nu gör det på en lägre temperatur, c:a 2 ºC...men det måste ju bero på att elementen helt enkelt kyls mer nu än då det vara varmare ute.

Siffran 20 i din formel, är det den aktuella rumstemperaturen?

Fristående villa, byggd 1958, 1 plan, 135m2, träfasad. Treglasfönster, värmeväxlare på frånluften.
Tilläggsisolerat runt om, 30-40cm isolering på vind (förutom på det platta kökstaket),
Förra ägaren uppgav en årsfb. om c:a 22k kWh med den gamla el-pannan, inkl hushållsel.
IVT Greenline HT+ 6 installerad 1 Aug -06
Vallentuna, Stockholm
2 vuxna, 2 barn
Ã…r 1: ~10300kWh inkl HHE

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Lång gångtid, fortsättning
« Svar #3 skrivet: 23 januari 2007, 11:42:38 »
Vet inte riktigt hur du menar..
Men ju kallare det är ute desto högre effektbehov (energibehov) det ger längre driftstider.

Tillslut nås maxtemp om det inte är stopptemp då kommer vp att gå utan stopp.
Det är bara bra det skadar inte maskinen
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad PerM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min blog
SV: Lång gångtid, fortsättning
« Svar #4 skrivet: 23 januari 2007, 12:59:24 »
Vet inte riktigt hur du menar..
Men ju kallare det är ute desto högre effektbehov (energibehov) det ger längre driftstider.

Tillslut nås maxtemp om det inte är stopptemp då kommer vp att gå utan stopp.
Det är bara bra det skadar inte maskinen

Jag menar det du skriver, fast med andra ord. Hursomhelst sÃ¥ vet jag nu varför kurvan är som den är sÃ¥ vi kan nu alla Ã¥tervända till vÃ¥ra pannrum   ;) Tack för hjälpen!
Fristående villa, byggd 1958, 1 plan, 135m2, träfasad. Treglasfönster, värmeväxlare på frånluften.
Tilläggsisolerat runt om, 30-40cm isolering på vind (förutom på det platta kökstaket),
Förra ägaren uppgav en årsfb. om c:a 22k kWh med den gamla el-pannan, inkl hushållsel.
IVT Greenline HT+ 6 installerad 1 Aug -06
Vallentuna, Stockholm
2 vuxna, 2 barn
Ã…r 1: ~10300kWh inkl HHE

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Lång gångtid, fortsättning
« Svar #5 skrivet: 23 januari 2007, 13:26:29 »
Att den planar ut är ju naturligt - det jag hakar upp mig på är att den nu gör det på en lägre temperatur, c:a 2 ºC...men det måste ju bero på att elementen helt enkelt kyls mer nu än då det vara varmare ute.

Du menar att du får 2 ºC lägre utplaning på VB-retur bara pga kylan! Det låter märkligt om inte din KB_in sjunkit eller du manuellt ändrat något annat. Det som kyler radiatorerna är mest bara rumstempererad luft och det borde då bli samma maxTemp oavsett utetemp. Men visst, har man ett dragit hus där många raddar står i kalldrag så kyls de rimligen mer kalla dagar. Vet inte hur stor den effekten är generellt dock.

Siffran 20 i din formel, är det den aktuella rumstemperaturen?

Ja. Effekt för radiatorer anges som W/deltaT/area där deltaT är diff mellan snitt temp på radiatorvatten och rumstemp.
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!