Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vartalstyrd fläkt o cirkpump i Atec  (läst 2709 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
Vartalstyrd fläkt o cirkpump i Atec
« skrivet: 14 februari 2013, 21:34:20 »
När man läser om thermia Atec stÃ¥r det att den har varvtalstyrd fläkt och cirkpump samt eletronisk expansionsventil... Jaha? Men det stÃ¥r inget om vad dessa finesser gör.. mer än att det är himla bra!   Kan nÃ¥gon förklara?
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vartalstyrd fläkt o cirkpump i Atec
« Svar #1 skrivet: 15 februari 2013, 07:33:18 »
Vartalsstyrd fläkt väsnas väl inte mer än nödvändigt?
Vartalsstyrd cirkpump ser till att optimera verkningsgraden oavsett utetemperatur, verkningsgraden blir bättre om man har en viss tempdiff över kondensorn, farten på pumpen styrs av tempdiffen.
En elektronisk expansionsventil reglerar trycket i förångaren på ett mer optimalt sätt än konventionella expansionsventiler och gör att verkninsgraden blir lite högre.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Vartalstyrd fläkt o cirkpump i Atec
« Svar #2 skrivet: 15 februari 2013, 08:26:50 »
Tack Carl för denna utförliga förklaring. Då förstår jag.
Jag hade ju fattat att atec är en on/off pump. Men nÃ¥gra installatörer jag pratat med säger att den anpassar effekten efter behovet när jag frÃ¥gat om dimensionering....  .,;-
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vartalstyrd fläkt o cirkpump i Atec
« Svar #3 skrivet: 15 februari 2013, 09:33:30 »
Tack Carl för denna utförliga förklaring. Då förstår jag.
Jag hade ju fattat att atec är en on/off pump. Men nÃ¥gra installatörer jag pratat med säger att den anpassar effekten efter behovet när jag frÃ¥gat om dimensionering....  .,;-

Kompressorn är on/off, den kan bara varvtalsstyra cirkpumpen.
Man måste dimensionera den efter behov, det är en missuppfattning att den anpassar effekten efter behovet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Vartalstyrd fläkt o cirkpump i Atec
« Svar #4 skrivet: 15 februari 2013, 09:42:51 »
Ja precis! Jag fick stå o rätta installatörerna.. Man känner sig onekligen rätt dryg när man, som amatör, tvingas upplysa en yrkesman om sånt de bör känna till.
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!