Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Legionella?  (läst 10105 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Legionella?
« Svar #15 skrivet: 12 oktober 2006, 19:56:13 »
Tycker det fanns en del bra sammanfattande info på ovanstående länk.

Jodå, mycket intressant länk!

Det är bara att konstatera att hur man än vänder sig är ändan bak... Det är naturligtvis helt rätt att man inte kan utesluta eventuella risker till 100% i en gammal kåk om nu alla dåliga förutsättningar som krävs för att härden skall uppstå finns framme.

All denna information får för min del gärna avrunda ämnet, reagerar ändå lite över att man vid installation genom Climatec sätter funktionen till 0 och inte ens informerar kunden om möjligheten till extra skydd därför att man uppenbarligen från detta företags håll anser faran vara överdriven...? Sedan måste jag på grund av dåliga instruktionsanvisningar se till att hålla tungan mycket rätt i munnen om jag vill ändra något från "standard"-inställningarna! Alla kan inte besitta atackkunskaper och jag hoppas att det därför är möjligt att via ett så bra forum få fortsatt hjälp.

Det går sedan alltid att diskutera huruvida jag som konsument kan vara allvetande och ha informerat mig om den eventuella legionellafaran som lurar i mitt egna ledningssystem. Jag ber om ursäkt, men det här var inget jag gick och grunnade på när jag bestämde mig för att jag ville ha det varmt till en mer överkomlig kostnad!

På grund av framförallt dessa outgrundliga menyer vet jag fortfarande inte om jag törs ställa om till regelbunden legionellakörning? *vinkar*

Det är alldeles ofarligt att trycka två ggr på knappen extra vv..

Jag lovar inget kommer hända mer än att det ibland blir varmare i rören (14 dagar mellan varje höjning)
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Random Boot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Legionella?
« Svar #16 skrivet: 13 oktober 2006, 09:06:24 »
Det är alldeles ofarligt att trycka två ggr på knappen extra vv..

Jag lovar inget kommer hända mer än att det ibland blir varmare i rören (14 dagar mellan varje höjning)

Ok. Jag skall erkänna att jag haft det en aning stressigt sista tiden och att det säkert bidragit till att jag egentligen inte haft en riktigt lugn stund att sätta mig ned och förstå manualen. Jag skall försöka förkovra mig i den nu istället för att "flyga över" den, och sedan hoppas jag att det verkligen är så uppenbart som du beskriver... ;)
Nibe 1215-8,5/170m-borr/Östgötaslätten söder om Mjölby/Kåken byggd 46 ca 140m2 finns ett och annat kvar att göra...

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krångla till det
SV: Legionella?
« Svar #17 skrivet: 13 oktober 2006, 09:37:05 »
Finns det överhuvudtaget något exempel på legionella i villasammanhang?
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Legionella?
« Svar #18 skrivet: 13 oktober 2006, 09:44:32 »
Finns det överhuvudtaget något exempel på legionella i villasammanhang?
Javisst finns det det...  t.ex. i dåligt underhållna bubbelbad.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krångla till det
SV: Legionella?
« Svar #19 skrivet: 13 oktober 2006, 09:48:37 »
Tja, men detta kan väl inte relateras till varmvattentemperaturen.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Legionella?
« Svar #20 skrivet: 13 oktober 2006, 10:07:58 »
Finns undersökningar på vilka material som är mest benägna att främja legionella.
Ni kan googla på detta men sammanfattningsvis:
Kopparrör = liten risk.
Plastslangar = relativt stor risk.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Legionella?
« Svar #21 skrivet: 13 oktober 2006, 12:44:17 »
Och kanske borde det finnas en generell rekommendation att låta duschen spola en stund innan man kliver in? Sc:,h


Har man inte VVC så lär man väl spola en stund innan man kliver in, eller gillar du kallduschar?  ;D
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Legionella?
« Svar #22 skrivet: 13 oktober 2006, 15:10:36 »
Och kanske borde det finnas en generell rekommendation att låta duschen spola en stund innan man kliver in? Sc:,h


Har man inte VVC så lär man väl spola en stund innan man kliver in, eller gillar du kallduschar?  ;D

Nej brukar inte kallduscha. :)

Men om det finns smitta i vattnet bör man inte ens vara i närheten av duschen när man spolar igenom, kanske lämna badrummet?

http://www.boverket.se/mondosearch/search.aspx?id=723&quicksearchquery=legionellahttp://www.boverket.se/mondosearch/search.aspx?id=723&quicksearchquery=legionella
Ok --- kollade lite på nätet. Incidensen är knappt 100 fall i Sverige per år, 1/100000 invånare. Det beräknas att tio gånger fler blir smittade utan att få diagnosen. Hittar inga dödstal.
http://www.smittskyddsinstitutet.se/SMItemplates/Newsarticle____6357.aspx
Smittskyddsinstitutet har presskonferens om legionella i Stockholm 16/10, så vi får nog höra om legionella i media om några dar.

Observera att legionella är en mycket spridd bakterie, men det krävs att den får gynnsamma förutsättningar för tillväxt för att den ska kunna smitta - den krävs en rejäl smittdos, spridd i aerosolform, samt mottaglighet (nedsatt immunförsvar).
http://www.smittskyddsinstitutet.se/SMItemplates/Article____2310.aspx

Att t ex dricka infekterat vatten är inte farligt.
http://www.boverket.se/mondosearch/search.aspx?id=723&quicksearchquery=legionella

Intressant att legionella påstås växa bättre i pex, vi borde kanske se över vårt system?
http://www.scda.com/sv/legionella.htm

Å andra sidan är resultaten omtvistade.
http://www.vvs-forum.com/index.php3?use=publisher&id=2119&lang=1&mp=3
Och Wirsbo har också synpunkter. Legionella växer på sikt lika bra i alla rörmaterial.
http://www.wirsbo.se/ifs/files/Wirsbo/swe/Presentation/Website/Broschyrer/Onlinex_Tappvatten/051103_broschyrlegionella.pdf

Givetvis ska man ta en potentiellt dödlig smitta på allvar. Rädslan för legionella är dock inte riktigt rationell om man ser till statistiken. Den är snarare orsakad av att sjukdomen kommer i utbrott där ett antal personer samtidigt blir smittade och några avlider. Den är tacksam för media, om man säger så. Det finns också en mystik runt sjukdomen ända sedan det där utbrottet på en kongress för amerikanska legionärer i Philadelphia 1976 då bakterien isolerades och namngavs.

Min slutsats är att man bör se över hur vv-systemet i huset ser ut. Inga blindtarmar! Stor vvb + temp <50 ºC = risk. Spola igenom systemet efter längre bortovaro.
« Senast ändrad: 13 oktober 2006, 15:13:08 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Legionella?
« Svar #23 skrivet: 13 oktober 2006, 20:22:48 »
ÅÅÅ man törs heller inte bada i en svensk sjö om det blir varmare än 20 grader i den då växer bakterien kraftigt...

Jag tror att de människor som fått legionella är kännsliga för bakterier som attan och att man normalt inte är speciellt mottaglig.

Vissa röker men ignorerar faran med det men tjafsar om legionella, märkligt tycker jag då rökning skörar fler offer..
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Legionella?
« Svar #24 skrivet: 23 oktober 2006, 18:33:49 »
Undvik som pesten större källor till L. Tex har jag en 60L elberedare som reserv. Då SKA man ha avstängare intill anslutningen på både kalla o varma sidan.

Inte proppa vv rör vid ombyggnad, dom ska BORT ända mot "huvudledningen".

Osså köra inbyggda funktionen för L det kostar som sagt några tior/år!!

Ni vill väl inte riskera svärmors liv o hälsa när hon kommer på sitt månadslånga årliga besök!?  knUp

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Legionella?
« Svar #25 skrivet: 24 oktober 2006, 11:16:53 »
Finns det överhuvudtaget något exempel på legionella i villasammanhang?

Av 78 rapporterade fall av legionellainfektion kunde man visa att 46 av dessa smittats i sin bostad, på arbetsplatsen eller i sporthallen. Den absoluta majoriteten har smittats i sina hem. Det visar rapporten ”Legionella i vatteninstallationer”.

Detta är från:
http://www.smittskyddsinstitutet.se/SMItemplates/Newsarticle____6357.aspx

Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Legionella?
« Svar #26 skrivet: 24 oktober 2006, 11:21:16 »
ÅÅÅ man törs heller inte bada i en svensk sjö om det blir varmare än 20 grader i den då växer bakterien kraftigt...

Men smittan sker ju genom att man andas in små vattendroppar, som man gör när man duschar. Man duschar inte så ofta i sjövatten...

Man kan undra om det är skillnad var man får sitt vatten ifrån, sjö eller grundvatten? Det är säkert mindre bakterier i grundvatten.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Legionella?
« Svar #27 skrivet: 24 oktober 2006, 12:20:02 »
Problemet Kvarstår med legionella höjningen den får upp beredaren i högre temp men gränsvärdet 50 ºC vid tappstället gäller inte var fjortonde dag utan varje dag. Är man rädd för legionella så ska man nog titta lite närmare på ctc.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhål)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör från sfinx.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!