Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inkoppling arbetstank-Diplomat  (läst 13095 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Inkoppling arbetstank-Diplomat
« Svar #15 skrivet: 09 februari 2011, 21:10:33 »
Att temperaturen rent generellt i huset går ner lite är inte konstigt, det beror på att med en större diff så blir medeltempen på raddarna lägre och därmed värmeeffekten från dem. Det åtgärdar du lätt genom att höja kurvan lite i värmepumpens styr. Det som testet med att sänka cp var ment för var snarare att se om värmebalansen funkar med högre diff, dvs om det blir kallare i de rum som ligger i slutet på slingorna RELATIVT till de som är i början av slingorna. Kör ett par dygn till på hastighet 1, och ha alla dörrar stängda inomhus, så märker du om det blir kallare i vissa rum...
Tack för att du förbarmar dig Labold! Ok, jag sänker igen och höjer kurvan något snäpp. Har du någon uppfattning om min fundering hur Optimumen hanterar detta?


Är lite osäker men tror det går att ställa vilken diff en optimum ska sträva. Tror den står på 8 grader från fabriken och kommer nog sänka cp till den får 8 grader diff. Varför ska du ha en optimum Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Inkoppling arbetstank-Diplomat
« Svar #16 skrivet: 09 februari 2011, 21:14:19 »
Att temperaturen rent generellt i huset går ner lite är inte konstigt, det beror på att med en större diff så blir medeltempen på raddarna lägre och därmed värmeeffekten från dem. Det åtgärdar du lätt genom att höja kurvan lite i värmepumpens styr. Det som testet med att sänka cp var ment för var snarare att se om värmebalansen funkar med högre diff, dvs om det blir kallare i de rum som ligger i slutet på slingorna RELATIVT till de som är i början av slingorna. Kör ett par dygn till på hastighet 1, och ha alla dörrar stängda inomhus, så märker du om det blir kallare i vissa rum...
Tack för att du förbarmar dig Labold! Ok, jag sänker igen och höjer kurvan något snäpp. Har du någon uppfattning om min fundering hur Optimumen hanterar detta?


Optimumen tänker bara på sig själv, i betydelse att den gör allt för att värmepumpen ska gå med så god verkningsgrad som möjligt. Värmesystemet ska sen anpassas efter detta. Det är därför du måste kolla om dina radslingor med nuvarande injustering ger en god värmekomfort i ALLA rum vid en större diff. Om så är fallet, blir det troligen bra när du byter till vp. Att du då kommer behöva köra ut lite högre framledningstemp gör inget - vattnet är lite varmare men du kör ut mindre flöde, den tillförda mängden värmeenergi kommer vara densamma. Men du kommer bara behöva betala för en tredjedel av värmeenergin eftersom du tar resten från marken!
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Inkoppling arbetstank-Diplomat
« Svar #17 skrivet: 09 februari 2011, 21:25:45 »
Att temperaturen rent generellt i huset går ner lite är inte konstigt, det beror på att med en större diff så blir medeltempen på raddarna lägre och därmed värmeeffekten från dem. Det åtgärdar du lätt genom att höja kurvan lite i värmepumpens styr. Det som testet med att sänka cp var ment för var snarare att se om värmebalansen funkar med högre diff, dvs om det blir kallare i de rum som ligger i slutet på slingorna RELATIVT till de som är i början av slingorna. Kör ett par dygn till på hastighet 1, och ha alla dörrar stängda inomhus, så märker du om det blir kallare i vissa rum...
Tack för att du förbarmar dig Labold! Ok, jag sänker igen och höjer kurvan något snäpp. Har du någon uppfattning om min fundering hur Optimumen hanterar detta?


Är lite osäker men tror det går att ställa vilken diff en optimum ska sträva. Tror den står på 8 grader från fabriken och kommer nog sänka cp till den får 8 grader diff. Varför ska du ha en optimum Sc:,h
Eller om det går att ställa farten manuellt i värsta fall? Jag tycker det är självklart att man ska ha varvtalsstyrda pumpar om det går. Jag tycker helt enkelt tekniken med att eftersträva optimalt cop automatiskt är tilltalande.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Inkoppling arbetstank-Diplomat
« Svar #18 skrivet: 09 februari 2011, 21:32:06 »
Att temperaturen rent generellt i huset går ner lite är inte konstigt, det beror på att med en större diff så blir medeltempen på raddarna lägre och därmed värmeeffekten från dem. Det åtgärdar du lätt genom att höja kurvan lite i värmepumpens styr. Det som testet med att sänka cp var ment för var snarare att se om värmebalansen funkar med högre diff, dvs om det blir kallare i de rum som ligger i slutet på slingorna RELATIVT till de som är i början av slingorna. Kör ett par dygn till på hastighet 1, och ha alla dörrar stängda inomhus, så märker du om det blir kallare i vissa rum...
Tack för att du förbarmar dig Labold! Ok, jag sänker igen och höjer kurvan något snäpp. Har du någon uppfattning om min fundering hur Optimumen hanterar detta?


Är lite osäker men tror det går att ställa vilken diff en optimum ska sträva. Tror den står på 8 grader från fabriken och kommer nog sänka cp till den får 8 grader diff. Varför ska du ha en optimum Sc:,h
Eller om det går att ställa farten manuellt i värsta fall? Jag tycker det är självklart att man ska ha varvtalsstyrda pumpar om det går. Jag tycker helt enkelt tekniken med att eftersträva optimalt cop automatiskt är tilltalande.

Om man vill ha optimalt cop ska man inte ha arbetstank ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Inkoppling arbetstank-Diplomat
« Svar #19 skrivet: 09 februari 2011, 21:55:43 »
Att temperaturen rent generellt i huset går ner lite är inte konstigt, det beror på att med en större diff så blir medeltempen på raddarna lägre och därmed värmeeffekten från dem. Det åtgärdar du lätt genom att höja kurvan lite i värmepumpens styr. Det som testet med att sänka cp var ment för var snarare att se om värmebalansen funkar med högre diff, dvs om det blir kallare i de rum som ligger i slutet på slingorna RELATIVT till de som är i början av slingorna. Kör ett par dygn till på hastighet 1, och ha alla dörrar stängda inomhus, så märker du om det blir kallare i vissa rum...
Tack för att du förbarmar dig Labold! Ok, jag sänker igen och höjer kurvan något snäpp. Har du någon uppfattning om min fundering hur Optimumen hanterar detta?


Är lite osäker men tror det går att ställa vilken diff en optimum ska sträva. Tror den står på 8 grader från fabriken och kommer nog sänka cp till den får 8 grader diff. Varför ska du ha en optimum Sc:,h
Eller om det går att ställa farten manuellt i värsta fall? Jag tycker det är självklart att man ska ha varvtalsstyrda pumpar om det går. Jag tycker helt enkelt tekniken med att eftersträva optimalt cop automatiskt är tilltalande.

Om man vill ha optimalt cop ska man inte ha arbetstank ;)
Nej, det är därför jag håller på med mitt experiment nu. För att se om jag får till vettigt dT med bara volymtank i serie. Vad det verkar hittills så kommer jag inte komma ner i mer
än dT 5 ºC så jag hoppas det inte är något problem för jag vill gärna slippa arbetstankskoppling.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Inkoppling arbetstank-Diplomat
« Svar #20 skrivet: 09 februari 2011, 22:08:35 »
Att temperaturen rent generellt i huset går ner lite är inte konstigt, det beror på att med en större diff så blir medeltempen på raddarna lägre och därmed värmeeffekten från dem. Det åtgärdar du lätt genom att höja kurvan lite i värmepumpens styr. Det som testet med att sänka cp var ment för var snarare att se om värmebalansen funkar med högre diff, dvs om det blir kallare i de rum som ligger i slutet på slingorna RELATIVT till de som är i början av slingorna. Kör ett par dygn till på hastighet 1, och ha alla dörrar stängda inomhus, så märker du om det blir kallare i vissa rum...
Tack för att du förbarmar dig Labold! Ok, jag sänker igen och höjer kurvan något snäpp. Har du någon uppfattning om min fundering hur Optimumen hanterar detta?


Är lite osäker men tror det går att ställa vilken diff en optimum ska sträva. Tror den står på 8 grader från fabriken och kommer nog sänka cp till den får 8 grader diff. Varför ska du ha en optimum Sc:,h
Eller om det går att ställa farten manuellt i värsta fall? Jag tycker det är självklart att man ska ha varvtalsstyrda pumpar om det går. Jag tycker helt enkelt tekniken med att eftersträva optimalt cop automatiskt är tilltalande.

Om man vill ha optimalt cop ska man inte ha arbetstank ;)
Nej, det är därför jag håller på med mitt experiment nu. För att se om jag får till vettigt dT med bara volymtank i serie. Vad det verkar hittills så kommer jag inte komma ner i mer
än dT 5 ºC så jag hoppas det inte är något problem för jag vill gärna slippa arbetstankskoppling.


En diff på 5 grader ska inte vara något problem brukar rekomenderas mellan 5-10 grader diff det bör gå att strypa raddarna närmast cp för att få upp diffen lite till men är osäker har ingen koll på 1 rörsystem men kolla uppe resp nere på raddarna så ingen får för högt flöde.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Inkoppling arbetstank-Diplomat
« Svar #21 skrivet: 09 februari 2011, 22:38:31 »
En diff på 5 grader ska inte vara något problem brukar rekomenderas mellan 5-10 grader diff det bör gå att strypa raddarna närmast cp för att få upp diffen lite till men är osäker har ingen koll på 1 rörsystem men kolla uppe resp nere på raddarna så ingen får för högt flöde.

Problemet här är inte att det skulle vara svårt att få till diffen, frågan är ju om hans enrörssystem med nuvarande injustering klarar att hålla god värmekomfort med vp-optimerad diff på 8 grader.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Inkoppling arbetstank-Diplomat
« Svar #22 skrivet: 09 februari 2011, 22:45:58 »
Det ni pratar om fixar en kompetent installatör enkelt.  FrÃ¥ga installatören Thumbsup

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Inkoppling arbetstank-Diplomat
« Svar #23 skrivet: 09 februari 2011, 22:52:13 »
Det ni pratar om fixar en kompetent installatör enkelt.  FrÃ¥ga installatören Thumbsup

Så är det säkert. Men det tar ett antal timmar även för en briljant installatör att justera in tre stycken enrörsslingor till fast instrypt flödesbalans. Personligen skulle jag hellre pilla själv med detta än att betala dyra timmar för något som inte kräver installatörskompetens utan bara termometer, insexnyckel och papper och penna. Och allra helst skulle jag testa om det blir bra värmebalans med större diff och de instrypningar som redan finns. Därav pågående test med helt öppna termostater, större diff och stängda dörrar.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Inkoppling arbetstank-Diplomat
« Svar #24 skrivet: 10 februari 2011, 12:43:24 »
Det ni pratar om fixar en kompetent installatör enkelt.  FrÃ¥ga installatören Thumbsup

Så är det säkert. Men det tar ett antal timmar även för en briljant installatör att justera in tre stycken enrörsslingor till fast instrypt flödesbalans. Personligen skulle jag hellre pilla själv med detta än att betala dyra timmar för något som inte kräver installatörskompetens utan bara termometer, insexnyckel och papper och penna. Och allra helst skulle jag testa om det blir bra värmebalans med större diff och de instrypningar som redan finns. Därav pågående test med helt öppna termostater, större diff och stängda dörrar.
Exakt så resonerar jag också. Och dessutom har jag lärt mig efter 20år som byggare med totalansvar att dom installatörer du pratar om Oraklet, och säkert är själv vad det verkar, är långt ifrån så lätt att hitta som du tror. Jag tror ibland att kompetensen finns där men viljan att göra något väldigt bra finns alltför sällan.
NÃ¥väl, nu har jag kört pÃ¥ lägsta cirkpumpsfart i ett dygn snart och resultatet är dT pÃ¥ ca 5 ºC men lite väl kalla radiatorer i slutet av slingorna. Speciellt källarslingan har väldigt dÃ¥ligt flöde och nästan 10 ºC dT. Vad jag har uppfattat av mina termostaer (som finns pÃ¥ bild längre upp i trÃ¥den)http://se.varme.danfoss.com/PCMPDF/V2-41_RA-M68_1.pdf sÃ¥ har dom bara avstängning innanför det övre locket och en fast strypning till 40% av flödet till radiator innanför det svarta plastlocket undertill. SÃ¥ enda justeringen jag kan göra är att strypa flödet till varje radiator med hjälp av avstängningen men gör man sÃ¥? Andra alternativet, som känns bättre, är att montera justeringsventiler pÃ¥ varje slinga i pannrummet  och strypa flödet till de övre slingorna för att fÃ¥ mer flöde till den undre. Kanske mÃ¥ste ocksÃ¥ cirken höjas ett snäpp igen. Tänker jag rätt dÃ¥?
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Inkoppling arbetstank-Diplomat
« Svar #25 skrivet: 10 februari 2011, 13:31:29 »
I ett enrörssystem ska raddarna vara dimensionerade för att ge rätt effekt till rummet trots lägre radtemp i slutet på slingan. Du måste avgöra om detta är fallet även vid högre DT genom att köra med stängda dörrar och utvärdera tempen i rummen efter något dygn.

Du har två enskilda grejer du diskuterar här:
1. Balansen mellan de olika raddarna inbördes på en slinga.
2. Balansen mellan slingorna.

Ska du köra vp utan arbetstank kommer du troligen behöva justeringsmöjlighet för varje slinga, och dessutom mecka med förbi-flödes-inställningarna på raddarna. Som sagt mycket jobb men det blir bra till slut!

Kör du med arbetstank kan du köra med samma flöde som idag över raddarna. Den externa cirkpumpen bör vara A-klassad isf för den ska ju jobba en del...
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Inkoppling arbetstank-Diplomat
« Svar #26 skrivet: 10 februari 2011, 17:43:45 »
En diff på 5 grader ska inte vara något problem brukar rekomenderas mellan 5-10 grader diff det bör gå att strypa raddarna närmast cp för att få upp diffen lite till men är osäker har ingen koll på 1 rörsystem men kolla uppe resp nere på raddarna så ingen får för högt flöde.

Problemet här är inte att det skulle vara svårt att få till diffen, frågan är ju om hans enrörssystem med nuvarande injustering klarar att hålla god värmekomfort med vp-optimerad diff på 8 grader.

Menade naturligtvis att värmen ska vara jämn i huset är inte så svårt att fixa en diff på 8 grader om man struntar i komforten. Det är i min mening bättre att köra utan arbetstank och utan extern cp och ev ha en diff på 5 grader än att installera en arbetstank och extern cp och ha diff mot vp på 8 grader och diff över raddarna på 5 grader kostar mer att installera och drar mer el. Som jag har fattat ska diffen på 8 grader vara en bra kompromis mellan lägre diff = mer ström till cp och högre diff = högre framledning för samma temp inne. Vet att nibe rekomenderar en diff på mellan 5-10 grader kanske är mera noga på thermia men borde inte vara det Sc:,h.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Inkoppling arbetstank-Diplomat
« Svar #27 skrivet: 10 februari 2011, 20:07:59 »
En diff på 5 grader ska inte vara något problem brukar rekomenderas mellan 5-10 grader diff det bör gå att strypa raddarna närmast cp för att få upp diffen lite till men är osäker har ingen koll på 1 rörsystem men kolla uppe resp nere på raddarna så ingen får för högt flöde.

Problemet här är inte att det skulle vara svårt att få till diffen, frågan är ju om hans enrörssystem med nuvarande injustering klarar att hålla god värmekomfort med vp-optimerad diff på 8 grader.

Menade naturligtvis att värmen ska vara jämn i huset är inte så svårt att fixa en diff på 8 grader om man struntar i komforten. Det är i min mening bättre att köra utan arbetstank och utan extern cp och ev ha en diff på 5 grader än att installera en arbetstank och extern cp och ha diff mot vp på 8 grader och diff över raddarna på 5 grader kostar mer att installera och drar mer el. Som jag har fattat ska diffen på 8 grader vara en bra kompromis mellan lägre diff = mer ström till cp och högre diff = högre framledning för samma temp inne. Vet att nibe rekomenderar en diff på mellan 5-10 grader kanske är mera noga på thermia men borde inte vara det Sc:,h.

Håller med dig om det är 5 grader. Inte om det är 4. Ännu mindre om det blir 3. Eller 2,5 som han har idag. Nånstans finns ju gränsen.

Jag är helt med på att det är en avvägning. 8 grader ska ju vara det optimala, men jag vet inte hur stor COP-skillnad det är mellan 5 och 8 i diff. Det jag försökt påpeka i den här tråden är att TS ska prova att köra med stängda dörrar, öppna termostater och 5 graders diff för att se om han kan få bra värmekomfort då. Om så blir fallet, tycker jag också att han ska köra utan arbetstank och justera in systemet enligt detta, förslagsvis med STAD-ventiler på respektive stam och ev. små justeringar på förbi-flödes-skruvarna. Kanske kan han få till god värmekomfort även med 8 graders diff? Men det kan också vara så att raddarna på slutet av slingorna är för klent dimensionerade att de inte klarar att ge tillräcklig effekt vid stor slingdiff, och att det är därför systemet körts på högsta hastighet och 2 graders diff. Det är inte så kul att i efterhand installera en arbetstank och cp om det visar sig att hans radsystem kräver ett jättehögt flöde för att ge komfort, därför ska han testa.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Inkoppling arbetstank-Diplomat
« Svar #28 skrivet: 10 februari 2011, 20:53:31 »
En diff på 5 grader ska inte vara något problem brukar rekomenderas mellan 5-10 grader diff det bör gå att strypa raddarna närmast cp för att få upp diffen lite till men är osäker har ingen koll på 1 rörsystem men kolla uppe resp nere på raddarna så ingen får för högt flöde.

Problemet här är inte att det skulle vara svårt att få till diffen, frågan är ju om hans enrörssystem med nuvarande injustering klarar att hålla god värmekomfort med vp-optimerad diff på 8 grader.

Menade naturligtvis att värmen ska vara jämn i huset är inte så svårt att fixa en diff på 8 grader om man struntar i komforten. Det är i min mening bättre att köra utan arbetstank och utan extern cp och ev ha en diff på 5 grader än att installera en arbetstank och extern cp och ha diff mot vp på 8 grader och diff över raddarna på 5 grader kostar mer att installera och drar mer el. Som jag har fattat ska diffen på 8 grader vara en bra kompromis mellan lägre diff = mer ström till cp och högre diff = högre framledning för samma temp inne. Vet att nibe rekomenderar en diff på mellan 5-10 grader kanske är mera noga på thermia men borde inte vara det Sc:,h.

Håller med dig om det är 5 grader. Inte om det är 4. Ännu mindre om det blir 3. Eller 2,5 som han har idag. Nånstans finns ju gränsen.

Jag är helt med på att det är en avvägning. 8 grader ska ju vara det optimala, men jag vet inte hur stor COP-skillnad det är mellan 5 och 8 i diff. Det jag försökt påpeka i den här tråden är att TS ska prova att köra med stängda dörrar, öppna termostater och 5 graders diff för att se om han kan få bra värmekomfort då. Om så blir fallet, tycker jag också att han ska köra utan arbetstank och justera in systemet enligt detta, förslagsvis med STAD-ventiler på respektive stam och ev. små justeringar på förbi-flödes-skruvarna. Kanske kan han få till god värmekomfort även med 8 graders diff? Men det kan också vara så att raddarna på slutet av slingorna är för klent dimensionerade att de inte klarar att ge tillräcklig effekt vid stor slingdiff, och att det är därför systemet körts på högsta hastighet och 2 graders diff. Det är inte så kul att i efterhand installera en arbetstank och cp om det visar sig att hans radsystem kräver ett jättehögt flöde för att ge komfort, därför ska han testa.

Det lär inte ska skilja så mycket i avgiven effekt från en radiator med 2 graders diff eller en med 5 grader. Det här med att det skulle vara optimalt med 8 graders diff är ju en gammal sanning i dag har ju en nykonstruerad vp en lågenergi cp och det kanske är optimalt med högra fart på cp som ger lite lägre framledning kanske är bäst med 6 graders diff Sc:,h.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!