Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Erfarenhet av nattsänkning? EcoEl + EcoAir 105  (läst 1307 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nick

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
Erfarenhet av nattsänkning? EcoEl + EcoAir 105
« skrivet: 16 mars 2010, 19:57:57 »
Hej

Vintern börjar så sakteliga släppa sitt järngrepp om Stockholmsregionen... De flesta dagar i mars månad har vi klarat oss helt utan elspets, men rätt var det är faller natttemperaturen som en sten ner mot -10 och pumpen behöver hjälp.

Jag funderar på om jag ska försöka mig på att justera ner innetemperaturen nattetid, för att på så sätt kanske undvika att shunten öppnar mot övre pannan mitt i natten (med, i bland, bristande varmvatten till morgonduschen som följd ). Är därför nyfiken på om någon av er andra använder funktionen nattsänkning och hur ni tycker att det fungerar?

Som mina inställingar ser ut nu så kör jag shuntfördröjnig 210 minuter, och extra varmvatten kl 05-07. Första duschen sker vid kl 6 och då har pumpen haft en timme på sig att komma upp i temp. Så länge shunten under natten inte öppnat mot övre pannan funkar detta kanonbra och vattnet brukar räcka till.
När vore det vettigt att återgå till "normaltemp" på innetemperauren, före eller samtidigt som extra varmvatten drar igång? Eller spelar det ingen roll?

Tips mottages tacksamt!
Nickan
2-plans villa i Huddinge byggd -34, tillbyggd -92. 120m2 + ca 30 m2 "kall-källare".
Idag: EcoAir 105 och EcoEl, installerad juni 2009. Vattenburen golvvärme i entréplan (installerat september 2009) och vattenradiatorer i övrigt. Två mindre golvvärmeslingor (el) i kök och badrum. Årsförbrukning 2011: 18.100 kWh
Tidigare: Elpanna CTC, elradiatorer i den tillbyggda delen av huset (ca 40 m2), vattenburet i den äldre delen. Årsförbrukning inkl hushållsel 30.000 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!