Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Diplomat D12, hur trimma?  (läst 13482 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HWM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Thermia Diplomat D12, hur trimma?
« skrivet: 06 december 2012, 20:13:44 »
Hej, ny här och för mig nytt hus. Mycket tacksam för lite hjälp med om hur trimma in och om jag är på rätt väg. Thermia Diplomat D12, 170 m hål, 300 kvm, vattenburen värme, gammalt hus, men ganska tätt har till/från luft med växlare för att hålla radonen shack. Satte in en 250 l extra tank förra året. En Grundfos UPS kör runt värmen i huset. Bytte någon ventil, uppe till vänster på VPn, som kärvade förra året, i övrigt ingen koll. Just nu brine ut -1 och in +2.

Grunfosen och VPn jobbar ju mot samma ack tank, men det betyder att "elementretur" till VPn inte är de faktiska ca 25, utan ack tankens ca 40, borde detta vara strikt serie istället? Nu är det alltså 4 anslutningar till en och samma tank, inga slingor eller dylikt.

Sen har jag inte en susning om systemet är rätt intrimmat? Vad kolla, vad följa upp? Mycket tacksam för tips.

MVH/Henrik
170 m hål, Diplomat D12, 300kvm, 250 l acktank på rad krets, 50-tals hus, tätt, har FTX pump för hantera radon, Flexi 4

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HWM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Diplomat D12, hur trimma?
« Svar #2 skrivet: 07 december 2012, 19:57:27 »
Tack, vi får börja där, såg "basics" efter den post. En basic kvar, extra tanken, om 250 l, 4 st eller 2 st anslutningar? 2 skulle jag kalla sann serie. 4 anslut leder ju till olika dT, VP vs tank och tank vs. rad. Just nu har jag 4 och mkt högt dT över rad, men skall ner och mäta nu.
170 m hål, Diplomat D12, 300kvm, 250 l acktank på rad krets, 50-tals hus, tätt, har FTX pump för hantera radon, Flexi 4

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Diplomat D12, hur trimma?
« Svar #3 skrivet: 08 december 2012, 07:53:03 »
Vad är anledningen till högt :dt: över radiatorerna?
Man bör försöka sträva efter ca 7-8 °C tempdiff över värmepumpen och lite lägre, ca 5-6 °C över radiatorerna om det är möjligt.
Men har du klena rör och ettrörsystem så har installatören gjort alldeles rätt, då används tanken som en buffert för att värmepumpen i alla fall ska få rätt :dt:.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HWM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Diplomat D12, hur trimma?
« Svar #4 skrivet: 09 december 2012, 16:37:37 »
Tack för svar. Nope det är 2 rörs system. Ack tanken var egen ide, om än monterad av proffs. Tänkt att senare användas för sol. Från VP och till rad är anslutna i toppen och då givet; till VP och från rad i botten på ack tanken. dT över rad var inte så illa, ca 9-10 C, torde kunna sänkas med mer snurr på Grundfos pumpen. Men är ännu inte "kompis" med Diplomaten, får hög retur ibland och varför går tillsatsen när kompresson står? Elementen är gamla men satt in nya Danfoss termostater och motionerat ventilerna. Sen går tyvärr far runt och sätter ner Danfossarna, sen tycker övriga det är för kallt och då lyfts värmekurvan på vpn. Så nu har jag gjort en omstart, öppnat rad ventilerna och tagit ner värmekurvan en grad, men långt kvar till koll på läget.....
170 m hål, Diplomat D12, 300kvm, 250 l acktank på rad krets, 50-tals hus, tätt, har FTX pump för hantera radon, Flexi 4

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Diplomat D12, hur trimma?
« Svar #5 skrivet: 09 december 2012, 18:26:24 »
Man kan ta loss termostaterna och köra utan ett tag om det finns de om inte kan lÃ¥ta grejerna vara.  ;)
Hög retur och att tillsatsen går samtidigt som kompressorn står, tyder på att du har en för hög kurva på värmepumpen.
Fortsätt att ställa ner kurvan och använd som sagt inte termostaterna under tiden, värmepumpen skall absolut inte göra varmare vatten än vad som precis behövs för att hålla temperaturen i huset.

Sen gäller det att trimma in flödena så att tempdiffen över värmepumpen blir ca 7-8 °C, har du för högt flöde där så kommer det redan värmda vattnet tillbaka till värmepumpen utan att kylas ner på vägen vilket är helgalet i värmepumpssammanhang.

Och ställ då gärna upp cirkpumpen på radiatorerna så att tempdiffen där blir minst lika som på VP:n, gärna nån grad lägre så säkerställer du att vattnet kyls av i radiatorerna innan det går tillbaka till VP:n.

Man kan även koppla om grejerna med en T-koppling på returen från radiatorerna, dels mot VP:ns retur och sen en avstickare mot botten på din tank så kommer returflödet inte röra om i tanken på samma sätt.
Här är en principskiss:
http://www.nibeonline.com/pdf/M10552-1.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HWM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Diplomat D12, hur trimma?
« Svar #6 skrivet: 09 december 2012, 19:41:23 »
Tack. FÃ¥r nog erkänna att jag är skyldig till att skruva ner termostaterna, typ för varmt i vissa rum.  :'( Nu blir det omstart. En T-koppling under tanken, innebär det att tankens funktion som lager och att fÃ¥ längre, men färre gÃ¥ngstunder pÃ¥ VP delvis försvinner? Nu blir det mäta/följa upp nÃ¥gon vecka. Tack/Henrik
170 m hål, Diplomat D12, 300kvm, 250 l acktank på rad krets, 50-tals hus, tätt, har FTX pump för hantera radon, Flexi 4

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Diplomat D12, hur trimma?
« Svar #7 skrivet: 10 december 2012, 21:28:33 »
En T-koppling under tanken, innebär det att tankens funktion som lager och att få längre, men färre gångstunder på VP delvis försvinner?

Nej, framledningen går fortfarande via tanken så den kommer att funka som volymförstorare/buffert som det är tänkt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HWM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Diplomat D12, hur trimma?
« Svar #8 skrivet: 11 december 2012, 23:03:24 »
Hej, sakta framåt, just nu, vid drift;
UTE -2, RUM 20, Fram 53, Retur 46, Integral -186, Brine ut -2, Brine in 1, Kurva 48.

För pumpen; A1 60, Hyst 7, Max retur 49.

För tillsatsen; A2 600 och hyst 15.

Jag vet om ett fel redan och det är att rad retur till VP kommer från bufferttanken, inte från rad. Tar gärna om emot tips för att "trimma" och jag förstår inte varför tillsatsen är på? Integralen är ju -187 och tillsasten borde väl inte gå på före -660?
170 m hål, Diplomat D12, 300kvm, 250 l acktank på rad krets, 50-tals hus, tätt, har FTX pump för hantera radon, Flexi 4

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Diplomat D12, hur trimma?
« Svar #9 skrivet: 12 december 2012, 18:54:15 »
... Men är ännu inte "kompis" med Diplomaten, får hög retur ibland och varför går tillsatsen när kompresson står?

Hög retur innebär att VBretur är så hör att värmepumpen inte kan värma det ytterligare. Om du samtidigt har en hög kurva så kan pumpen inte göra annat än att slå av VP och värma med elpatron.
Kurva 48 låter otroligt högt. Standardinställning är väl kurva 40 i ett hus med radiatorer.

Vilka gÃ¥ngtider har du? 
GÃ¥r den kontinuerligt? 
Om den inte gör det så kan ju ju pumpen producera mer värme än huset behöver.
Då borde du kunna ställa ned kurvan.
Vad har du för faktisk innetemp? Har du innegivare?
Vilken mål temp har pumpen vi -2 ?
 -187 pÃ¥ integralen kan ju stämma utifrÃ¥n kurva 48, men inte utifrÃ¥n att huset är varmt nog?
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Diplomat D12, hur trimma?
« Svar #10 skrivet: 12 december 2012, 19:31:47 »
Jag vet om ett fel redan och det är att rad retur till VP kommer från bufferttanken, inte från rad. Tar gärna om emot tips för att "trimma" och jag förstår inte varför tillsatsen är på? Integralen är ju -187 och tillsasten borde väl inte gå på före -660?

Tillsatsen går på på -660 och av på -60 tror jag, i alla fall funkar det så på min VP.
Det innebär att Integralen har varit nere på -660, vänt, och är på väg uppåt vid avläsningen.

Kan tillägga att kurva 48 innebär att börvärdet är 48 °C framledning vid 0 °C ute, det innebär att börvärdet torde vara ca 51 °C vid -2 °C ute.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Micke 0913

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Snickare. Vill veta mer!
SV: Thermia Diplomat D12, hur trimma?
« Svar #11 skrivet: 12 december 2012, 20:06:53 »
Hej, sakta framåt, just nu, vid drift;
UTE -2, RUM 20, Fram 53, Retur 46, Integral -186, Brine ut -2, Brine in 1, Kurva 48.

För pumpen; A1 60, Hyst 7, Max retur 49.

För tillsatsen; A2 600 och hyst 15.
Tom jag som nybörjare med bergvärme reagerar över dina siffror. Jag värmer upp 360 m2 på kurva 37. Mitt hus är långt ifrån bra isolerat. Ingen Ftx eller liknande.Däremot har jag 4 st fläktkonvektorer som gjort att jag har kunna sänkt kurvan 2 steg

Jag vet om ett fel redan och det är att rad retur till VP kommer från bufferttanken, inte från rad. Tar gärna om emot tips för att "trimma" och jag förstår inte varför tillsatsen är på? Integralen är ju -187 och tillsasten borde väl inte gå på före -660?
Thermia Diplomat Optimum G3 Duo 17 Kw. 300 liter MBH beredare. 2 st borrhål 190 meter. Hus 360m2 uppvärmd yta.Varav 60 m2 källare och 50 m2 uthyrningslägenhet. 1/3 av huset byggt 1889 och resten påbyggt 1934. Tvåglasfönster och uselt isolerat. 19 st gjutjärnsradiatorer på 2 plan och 4 st nymonterade fläktkonvektorer. 1 st i gillestugan och 3 st i källaren. Temp 22,5 grader

Utloggad HWM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Diplomat D12, hur trimma?
« Svar #12 skrivet: 13 december 2012, 21:14:34 »
Stort tack för alla tips! Motionerar radventiler, ser till att allt är öppet osv. Sänker kurvan 1 C per 48 hrs, så får vi se när familjen börjar gnälla. Har ingen innegivare. Vad är måltemp? Och sen har jag kvar att få hit en röris som monterar T-röret. Återkommer.
170 m hål, Diplomat D12, 300kvm, 250 l acktank på rad krets, 50-tals hus, tätt, har FTX pump för hantera radon, Flexi 4

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Diplomat D12, hur trimma?
« Svar #13 skrivet: 13 december 2012, 21:30:45 »
Stort tack för alla tips! Motionerar radventiler, ser till att allt är öppet osv. Sänker kurvan 1 C per 48 hrs, så får vi se när familjen börjar gnälla. Har ingen innegivare. Vad är måltemp? Och sen har jag kvar att få hit en röris som monterar T-röret. Återkommer.
Med måltemp menar jag tempen inom parentes bakom framledningstempen.
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad HWM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Diplomat D12, hur trimma?
« Svar #14 skrivet: 15 december 2012, 13:21:49 »
Hej, det blir sakta bättre, men blir inte klok på dessa värden;
Ute=0, men huva blåsigt. Rum=20, Fram=43(44), Retur=38(49), Brineut=-4, Brine in=1, Kurva=44, VV=48(44).
Varför har retur ett högre börvärde än fram?

Nästa grej, det fanns en extra varmvattenberedare efter VP, när jag köpte huset. Den är idag inte inkopplad, det finns varmt tappvatten så det räcker. Den kan komma användas när barnen blir tonåringar och ett omättligt behov av varmt duschande. Har jag missat något, finns det skäl till att ha den inkopplad idag?

Och just idag är jag lite stolt över egengjorda extra fönstret, träram och PET plast. Se bild
« Senast ändrad: 15 december 2012, 13:23:28 av HWM »
170 m hål, Diplomat D12, 300kvm, 250 l acktank på rad krets, 50-tals hus, tätt, har FTX pump för hantera radon, Flexi 4

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!