Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: legionella elpatron i onödan  (läst 2758 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
legionella elpatron i onödan
« skrivet: 17 januari 2013, 22:33:45 »
Varför sätter thermia igång elpatronen vid legionellakörning fast kompressorn går.

Den borde ju inte dra igång elen förrän kompressorn har brutit på högtryckspressostaten.

är det fel på min VP eller lider alla thermia VP av lika dålig kod?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Berka1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: legionella elpatron i onödan
« Svar #1 skrivet: 17 januari 2013, 23:14:09 »
Min fungerar som din, el patronen går in samtidigt som kompressorn går.
På min lilla 6:a så kan det kanske vara försvarsbart, men på din haubits såskulle jag nog kunna tänka mig att kompressorn får upp vv tempen snabbt som............ ::)
Det positiva med G2:an är att jag i stort sett slipper legionella körningar under dec -mars.
Hus i STH 170 m2 bygg år 1992, Thermia optimum G2 6 kw med 100L volymtank & 14 st radiatorer, borra 130m (aktivt 128m).

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: legionella elpatron i onödan
« Svar #2 skrivet: 18 januari 2013, 01:07:01 »
mm G2 är inte fel!

Så lustigt kodat liksom. Ja menar den startar ju inte förrän det finns ett varmvattenbehov. Då borde du ju köra det precis som vanligt och så fort pressostaten slår ifrån börjar elpatron.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: legionella elpatron i onödan
« Svar #3 skrivet: 18 januari 2013, 07:08:41 »
Så gör min IVT också fastän den egentligen inte ska göra det enligt boken.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: legionella elpatron i onödan
« Svar #4 skrivet: 18 januari 2013, 08:17:01 »
För ett tag sedan hade jag en långt samtal med en ivt tekniker om just detta.
Tydligen så startar kompressorn först vid en legionellakörning och har inte temperaturen i VVB uppnåtts på 30 minuter så går elsteget in.
Problemet är bara att styrningen börjar räkna ner från när kompressorn startar, så har den redan gjort en varmvattenkörning i samband med legionella höjningen så klickar elsteget i direkt eftersom nedräkningen redan har räknat klart.

Likadant om det föreligger värmebehov och kompressorn går hela tiden, då är ju i stort sett kompressortiden alltid nedräknad och elen går in direkt vid legionellahöjning.
Detta, enligt teknikern, är för att om kompressorn redan jobbar med uppvärmning så kan elsteget gå in direkt och så fort som möjligt få upp temperaturen i VVB utan att allt för mycket tid tas från husuppvärmningen.
DET kan jag ifs köpa, men att det innebär att elsteget går samtidigt som kompressorn övrig tid måste ses som en programmeringsmiss.

Jag vet inte om Thermia har samma tänk.

Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: legionella elpatron i onödan
« Svar #5 skrivet: 18 januari 2013, 19:12:13 »
På Nibe 1245 så kör kompressorn så långt den klarar sen tar elpatron över. Men en annan sak jag sett i loggarna på forumet är att går vp för värme med tex 3 kw eltillskott och vp växlar över till vv så kopplas tillskott ur för att kopplas in igen när vv beredningen är klar så riktigt fulländad känns inte styren.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: legionella elpatron i onödan
« Svar #6 skrivet: 18 januari 2013, 19:41:23 »
jag är nästan säker på att ja sätt tidigare legiokörningar där tillskottet inte slår i förrän efter VV körning. Kanske är det lite så som cougar skriver även på thermia.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!