Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ritprogram?  (läst 7161 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ollej

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Ritprogram?
« skrivet: 06 november 2005, 18:19:46 »
Är det någon, som vet om det finns något ritpogram på nätet, som man kan ladda ner och kan rita ett flödesschema av ett VVS system?

Det går ju att rita i Word, men tyvärr finns det inga vvs symboler eller det går inte att spara, som en bild så det går att lägga upp här på forumet.

Ha det så bra
Olle
Före värmepump. Fastighet i Kristianstad, som förbrukar per år ca 9-10 kbm. olja + plus ca 7000 kwh för varmvatten då oljepannan ej är i drift. Det är ca 810 kvm fördelade på 3 butiker(med ett visst värmeöverskott) 3 kontor 3 lägenheter( 1 för närvarande outhyrd). Varmvattenbehovet är begränst till 4-5 personer o. bara dusch. Fastigheten består av fyra huskroppar alltså en kringbygd gård. Årsmedeltemperatur för Kristianstad 7,7 C

Tar gärna emot förslag på luft/vatten värmepump fabrikat , storlek, systemlösning för minemering av oljeförbrukning.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Ritprogram?
« Svar #1 skrivet: 06 november 2005, 19:40:49 »
Du kan begära från en åter försäljare till Autodesk Autocad LT demo.

Du kan dÃ¥ fÃ¥ till dig skickad en cd  och det fungerar i 30 dagar.
Sen får du rita de vanligaste symboler själv.

Sök via deras hemsida om det går att ladda hem.

eller kolla detta.. som demo.

Citera
Cad One demo
EasyCAD V7
FastCAD V7
Välkommen att testa våra program!
Denna CD fungerar dels som en demoversion för alla våra program, dels som installations-CD för EasyCAD- och FastCAD V7.
Vad kostar det?

http://www.cadone.se/

Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad ackeka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ritprogram?
« Svar #2 skrivet: 06 november 2005, 23:39:28 »
Hej Ollej

OpenCASCADE är open source och finns alltså att ladda hem gratis, detta är ett väl fungerande CAD-program, och troligen väl avanserat för att rita ett värmesystem. Det finns ett Svenskt open source progam för diagram och mindre schema som heter DIA med ganska mycket symboler, jag vet dock inte om det finns för Windows.
Thermia duo12 sjö/mark-kollektor 2x400m fördelat på 300m i mark och 500m i strömmande vatten.
Hus i Värmland 500 m² i 2 plan. Total årsförbrukning 13500 kWh.

Utloggad kreoscha

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: swe
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • foxterror
SV: Ritprogram?
« Svar #3 skrivet: 27 november 2005, 22:26:09 »
Kolla pÃ¥ den här sidan.  http://www.visual-design.se/rettig/title.asp
Programmet heter purmomaster men jag vet inte om det är vad du söker.
Men jag tror att man kan göra flödeschema med det.

Utloggad quanyang

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ritprogram?
« Svar #4 skrivet: 12 maj 2020, 11:53:50 »
SketchUp skapar enkelt tredimensionella modeller 3D för folket men med nog kraft för att användas professionellt.

Jag har ett tag hÃ¥llit pÃ¥ med att leka runt som "designer" kan man säga. Det program jag hÃ¥llit pÃ¥ med är Google SketchUp, Inkscape och The GIMP och till detta har jag haft en XP-Pen pen tablet , Deco 03  tror jag den heter.

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ritprogram?
« Svar #5 skrivet: 12 maj 2020, 15:10:21 »
För en månad sedan föreslog jag i https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=70780.0 att man tar en titt på https://www.diagrams.net/ om man är ute efter just funktioner för flödesscheman och sådant.
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!