Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Den överskattade värmepumpen  (läst 41524 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tamc

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Den överskattade värmepumpen
« Svar #15 skrivet: 22 oktober 2009, 23:02:45 »
Nä, det lät ju inte någe vidare. Besparing i all ära, men det är ju inte värt vad som helst. Jag får väl se om jag kommer uppleva samma scenario med min (får sätta hoppet till att utvecklingen gått åt rätt håll med de nya modellerna). Men det verkar nästan som du råkat värst ut i ditt kvarter, eller hur upplever grannarna sina pumpar förutom div. reparationer? Typ oväsen? Man kan ju nästan tro att du fått en pump som tappats i backen, eller nåt. Eller har alla i grannskapet anlitat samma installatör? ;) Jag har som sagt ingen tidigare erfarenhet av att använda luftvärmepumpar, men man tycker att om felprocenten på pumpar är så hög att var och varannan uppför sig felaktigt, väsnas och är opålitlig så borde ju marknaden försvinna och även producenter och återförsäljare/installatörer skulle väl inte tycka att det var en bra affär med alla reklamationerna.
Du kan ju alltid spara den för att köra kyla pÃ¥ varma sommardagar.  :)

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Den överskattade värmepumpen
« Svar #16 skrivet: 23 oktober 2009, 02:11:21 »
Du kan ju alltid spara den för att köra kyla pÃ¥ varma sommardagar.  :)

Ja det skulle nog jag ha gjort också, finns ju inget bättre än att kunna få lite kyla när det har blivit för varmt inne.
Jag hoppas jag har fått in en VP även till huset nästa sommar, det var kanon att kunna kyla ner verkstaden i somras och kunna jobba i den temp. man själv vill ha.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Den överskattade värmepumpen
« Svar #17 skrivet: 23 oktober 2009, 07:57:45 »
Stäng av pumpen då!! Då måste vara väldigt lätt störd, vi hör då inte ens vår utedel, knappt när vi är ute på gården heller, och inte heller när vi hade Atlaspumpen, med världens största utedel.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad goranP

  • expert pÃ¥ försäkringsskador, samt egentillverkning av värmepumpar
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Den överskattade värmepumpen
« Svar #18 skrivet: 23 oktober 2009, 08:27:57 »
Stäng av pumpen då!! Då måste vara väldigt lätt störd, vi hör då inte ens vår utedel, knappt när vi är ute på gården heller, och inte heller när vi hade Atlaspumpen, med världens största utedel.

/A.
Jag behöver inte ens stänga av pumpen den gÃ¥r nämligen inte (TRASIG)  sedan är det lite märkligt att du kan uttala dig om ljudnivÃ¥ pÃ¥ min pump som du varken sett eller hört

Utloggad goranP

  • expert pÃ¥ försäkringsskador, samt egentillverkning av värmepumpar
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Den överskattade värmepumpen
« Svar #19 skrivet: 23 oktober 2009, 08:40:15 »
Nä, det lät ju inte någe vidare. Besparing i all ära, men det är ju inte värt vad som helst. Jag får väl se om jag kommer uppleva samma scenario med min (får sätta hoppet till att utvecklingen gått åt rätt håll med de nya modellerna). Men det verkar nästan som du råkat värst ut i ditt kvarter, eller hur upplever grannarna sina pumpar förutom div. reparationer? Typ oväsen? Man kan ju nästan tro att du fått en pump som tappats i backen, eller nåt. Eller har alla i grannskapet anlitat samma installatör? ;) Jag har som sagt ingen tidigare erfarenhet av att använda luftvärmepumpar, men man tycker att om felprocenten på pumpar är så hög att var och varannan uppför sig felaktigt, väsnas och är opålitlig så borde ju marknaden försvinna och även producenter och återförsäljare/installatörer skulle väl inte tycka att det var en bra affär med alla reklamationerna.
Du kan ju alltid spara den för att köra kyla pÃ¥ varma sommardagar.  :)

Ja pumpen har då inte tappats i backen från det den lämnade återförsäljaren vad som hänt före detta vet jag ej,jag hämtade den själv hos ÅF och installatören kom sedan senare och installerade.
Dom flesta av mina grannar har köpt VP på samma vis så installatören har ingen möjlighet att påverka vilket märke som köps.
Det är nog snarare så att det är bra för installatören om han har möjlighet att få göra lite garantijobb senare också.
I grannskapet så har det nog varit lika många installatörer som värmepumpar (nästan)
Att använda pumpen enbart för kylning är inget som vi har något behov av, det var värme som vi ville ha, och föresten så är den trasig och startar ej, detta hoppas jag blir fixat före våren i alla fall:

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Den överskattade värmepumpen
« Svar #20 skrivet: 23 oktober 2009, 09:01:07 »
Många Sanyo 93 vibrerar mycket p.g.a. obalanserad fläkt/krökt motoraxel på fläkten. Dessutom har de ett rätt hårt ljud när de går för fullt, ett ljud som kan fortplanta sig in i huset via rören.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Den överskattade värmepumpen
« Svar #21 skrivet: 23 oktober 2009, 09:28:56 »
 Sc:,h Sc:,h Sc:,h

Vilka modeller av Sanyo 93 skulle det vara.
Då du inte har monterat en enda själv så är det hörsägen du går på och därför min nyfikenhet av vilka av dom olika 93 maskinerna som har dom problemen.
Känner nämligen inte igen att det skulle vara mÃ¥nga fel pÃ¥ fläktmotorerna pÃ¥ utedelarna  Sc:,h
Dom vibrerar lite mer än andra märken men pÃ¥ dom reklamationer jag dÃ¥ fÃ¥tt har det varit kompressorn som har varit livligare än vanligt eller att nÃ¥got rör har legat för nära kompressor eller annat i utrymmet och sen det gamla vanliga att man kan behöva dom  extra buntbanden som det har skrivits om en hel del redan.

Men jag sålde min sista 93a för säkert 1,5 till 2 år sedan så det kanske har tillkommit några andra problem på efterföljande modeller men dom hette i och för sig 96 och 126.


Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Den överskattade värmepumpen
« Svar #22 skrivet: 23 oktober 2009, 10:00:33 »
Jag känner 3 st som har den typen av värmepumpar, alla tre vibrerar mer än någon annan värmepump jag studerat (och det har blivit en del under årens lopp)
2 av dem har reklamerat fläktarna, den 3:e har den i garaget så det spelar ingen roll om det vibrerar) och en av dem fick bort det mesta av vibrationerna.

Nu är ju allt relativt, men de vibrerar mer än alla andra jag tittat på, och DET är inte hörsägen.
Vibrationerna har varit så pass kraftiga att axeltappen kastat typ 3-4 mm när varvtalet har legat "rätt" på fläkten.
Väggmonterade sådana hörs inuti huset, och i porslinsskåpen...

De är runt 2-4 år gamla.

Vi har för övrigt en sån i byns väv/bagarstuga, och även den vibrerar, men där är så sällan folk att det har fått vara som det är.
Jag skulle dock inte acceptera det hemma hos mig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Den överskattade värmepumpen
« Svar #23 skrivet: 23 oktober 2009, 11:29:09 »
 vilken modell av 93orna var det som hade dom felen pÃ¥ fläktmotorerna ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Den överskattade värmepumpen
« Svar #24 skrivet: 23 oktober 2009, 13:37:13 »
Hej

Grannen mitt över gatan har en SAP 93EHN, den låter fruktansvärt när den går lite hårdare på vintern, typiskt rör-skrammel vid kompressorn. Hörs lät över gatan och in i vårt hus. Han har haft reparatörer där ett antal gånger på garantin, men de har inte löst problemet. De läser väl inte på forumet om buntband misstänker jag.. ;) Blir det för jävligt nu i vinter så får jag väl tipsa honom...

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Den överskattade värmepumpen
« Svar #25 skrivet: 23 oktober 2009, 13:50:41 »
vilken modell av 93orna var det som hade dom felen på fläktmotorerna ?


Ingen aning om modellerna, men en avancerad gissning är nog att alla modeller har samma fläkt i utedelen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Den överskattade värmepumpen
« Svar #26 skrivet: 23 oktober 2009, 13:51:54 »
Sitter bara och skrattar åt er som INTE är nöjda med att ha sparat upp mot och mer än 10000kr på pumparna per år.. helt otroligt att ni ens har mage att gnälla.

Säger som TS Comfort i frågan ang. vibrationer på Sanyo 93/123, flesta jag varit på har haft vibrationer i kompressor, har aldrig haft med fläkten att göra för min del.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Den överskattade värmepumpen
« Svar #27 skrivet: 23 oktober 2009, 14:00:26 »
Sitter bara och skrattar åt er som INTE är nöjda med att ha sparat upp mot och mer än 10000kr på pumparna per år.. helt otroligt att ni ens har mage att gnälla.

Säger som TS Comfort i frågan ang. vibrationer på Sanyo 93/123, flesta jag varit på har haft vibrationer i kompressor, har aldrig haft med fläkten att göra för min del.

Det är i alla fall väl verifierat från många i branschen att just Sanyo 93 har vibrerande fläktar, jag missstänker nog att det mer är "hur noga man är" som är avgörande om huruvida man anser att de vibrerar eller ej.
Om man jämför Toshibas eller Panasonics fläktar med den på de tre Sanyo-maskiner jag fingranskat så skiljer det enormt mycket på fläktbalanseringen.

Vibrationerna saknar betydelse om man har den pÃ¥ markstativ, men pÃ¥ vägg.  ???

Jag kan naturligvis ha fel, eller så är alla de jag tittat på från samma (dåliga) leverans, även om det känns långsökt, och som sagt, jag har tidigare fått verifierat från ett antal installatörer att de inte gärna monterade dessa på trävägg just p.g.a. vibrationerna från fläkten.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad goranP

  • expert pÃ¥ försäkringsskador, samt egentillverkning av värmepumpar
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Den överskattade värmepumpen
« Svar #28 skrivet: 23 oktober 2009, 14:09:58 »
Sitter bara och skrattar åt er som INTE är nöjda med att ha sparat upp mot och mer än 10000kr på pumparna per år.. helt otroligt att ni ens har mage att gnälla.

Säger som TS Comfort i frågan ang. vibrationer på Sanyo 93/123, flesta jag varit på har haft vibrationer i kompressor, har aldrig haft med fläkten att göra för min del.
nog anser jag det vara berättigat att gnälla när jag sparar in 12000:- på 16 månader det är inte ens beloppet jag betalat för pumpen, och numera sparar jag inget för den är paj.
Men det är klart att du och jag kan ju aldrig ha samma åsikt om saken, du jobbar ju med dessa så ditt val måste nog bli att även försvara dom brister som finns.
Pumpens pris 14240 -  besparing 12000 fÃ¥r jag till -2240 pÃ¥ 16 mÃ¥nader det anser inte jag vara nÃ¥gon lyckad investering, möjligtvis kan kalkylen justeras/förbättras om den kan repareras utan kostnad för mig, det fÃ¥r framtiden utvisa, men som läget är nu anser jag det helt bedrövligt

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Den överskattade värmepumpen
« Svar #29 skrivet: 23 oktober 2009, 14:12:29 »
Jag har ett svagt minne av att det sitter Panasonics fläktmotor från E9 modellen på Sanyo EH och Argo AWI25 , men jag kan minnas fel då det kan ha varit något annat märke, det var några år sedan nu.
Hur som helst är det inget fenomen jag känner igen från mina Sanyo 93 EH eller Argo AWI 25, kan dock inte ge någon bra förklaring på att dom du har sett har glapp i sina fläktmotorer.
Känner inte igen felet på 93EHFP heller, dom hade trassel med innerdelens kretskort men det är en annan femma.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!