Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ny Bergvärme frÃ¥n CTC!  (läst 341062 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #135 skrivet: 09 november 2011, 17:37:10 »
Hur är nya Ctc med vv räcker det till har ju varit problem med det tidigare om man gillar varma duchar *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #136 skrivet: 09 november 2011, 18:42:33 »
normalt så har du ca 50 ºC i gamla ecoheat i övre delen....i den nya runt 67 ºC så testa tt sätta övre delen på 67 grader så får du svaret hur mycket mer du får ut...

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #137 skrivet: 09 november 2011, 18:46:52 »
Jag har ingen Ctc delvis beroende pÃ¥ problemen att leverera tillräckligt med vv men det lÃ¥ter bra om dom löst ett av problemen  Thumbsup
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ovebank

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +1/-1
  • Bosch PL7, CTC Ecopart och Remko luft/luft
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #138 skrivet: 11 november 2011, 17:50:33 »
Kollade lite bakom fronten på en CTC308 häromdagen. Tycker det är ett imponerande bygge. Är dock lite undrande varför man valt att styra alla utgångar via så många och så små kretskortsreläer. Förr eller senare brukar kontakterna ge sig och sådana reläer är ju inte för roliga att byta.

Utloggad designadinblogg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #139 skrivet: 16 november 2011, 13:18:25 »
Jag har ingen Ctc delvis beroende pÃ¥ problemen att leverera tillräckligt med vv men det lÃ¥ter bra om dom löst ett av problemen  Thumbsup

Vi har en Ecoheat 310 och har duschat fyra på raken, varav två duschar väldigt varmt och länge, utan att det ens märktes på varmvattnet, så nog tror jag att de har löst problemen med varmvatten.
På gång med att bygga nytt. 220 kvm i två plan. Oviss om vilket värmesystem som skall användas.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #140 skrivet: 16 november 2011, 17:40:54 »
LÃ¥ter bra det  Thumbsup
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad designadinblogg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #141 skrivet: 18 november 2011, 08:21:16 »
Jag kan tillägga att pumpen fortfarande stod på Ekonomiläge... så nog har de löst problemen med varmvattnet.
På gång med att bygga nytt. 220 kvm i två plan. Oviss om vilket värmesystem som skall användas.

Utloggad AAnd

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #142 skrivet: 19 november 2011, 10:19:30 »
Hej,

har haft min Ecoheat 310 i ungefär en månad och är väldigt nöjd än så länge. Varmvattnet räcker till utan problem och värmen hålls på en jämn nivå. Det är dock en del saker jag undrar över. När jag tittar på kurvan för framledningstempen så varierar den lite väl mycket tycker jag. Vad kan detta bero på? För liten vattenvolym? Något annat? Se bifogad bild, framledningstempen är röd kurva, returen gul.

Utloggad Wilton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • CTC EcoHeat 308
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #143 skrivet: 23 november 2011, 10:26:50 »
Det blir ju för att när pumpen värmer övre tanken så stänger shunten.

Utloggad Wilton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • CTC EcoHeat 308
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #144 skrivet: 23 november 2011, 10:57:42 »
Vi satte in ny cirkulationspump och blev tipsad om Wilo, så jag beställde en Wilo-Stratos PICO.
När dom var och satte in 308 pumpen så såg jag att ctc använder Wilo i 308an så det kändes bra att vi valde den vi gjorde.
Nu har jag cirkulationspumpen på bara 2m lyfhöjd och pumpen ligger på 7-9W normalt så jag är
helt klart nöjd med valet.

ecoheat308

  • Gäst
ecoheat308
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #145 skrivet: 16 december 2011, 14:03:33 »
Har ecoheat 308 tänkte fråga om det normalt med så hög nedre tank temp?
Mina inställningar är kurvlutning 36, kurvjustering -2, varmvatten temperatur normal.
Se bild

Utloggad Micke71

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #146 skrivet: 16 december 2011, 14:10:32 »
Bilden ecoheat 308
« Senast ändrad: 16 december 2011, 14:16:08 av Micke71 »

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #147 skrivet: 16 december 2011, 22:54:08 »
Bilden ecoheat 308

Det verkar vara något som är riktigt fel här. Det är det här jag har pratat om tidigare i tråden - CTCs värmepump ligger och gör för varmt hela tiden. CTC skyltar stort med 5 i COP vid 35 graders framledning.

Du levererar bara fram 29 grader och siktar på 30 grader. Du borde i teorin ha mer än 5 i COP.

Nu siktar värmepumpen på 58 i topp och 40 i botten (jag tolkar att det som står i parentes är vad den siktar på). Det ger väldigt mycke lägre COP än 5.

Dessutom så har värmepumpen skjutit över något enormt och hela tanken är 58 grader varm rakt igenom = Du borde haft 5,5 i COP men har kanske 2,5 i COP.

Knas i styret kanske? För sådär ska det väl ändå inte vara. Jag hade ringt min rörmokare direkt.

Nu har jag kanske helt fel, men det är såhär jag har fått det förklarat av folk när jag skulle köpa värmepump.

Utloggad Wilton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • CTC EcoHeat 308
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #148 skrivet: 20 december 2011, 14:37:10 »
Jag har sett samma sak på min men bara ibland och inte så högt som bilden, jag har vatten komforten på eco (lägsta) så kanske det som gör att den inte går lika högt. Hög vatten komfort
( läge 2 och 3) höjde tempen i nedretanken när jag testa att höja en gång.
Läste något om att dom gamla pumparna gick upp till högtemp var X start, kan det vara något liknande?
Ring gärna och fråga CTC om varför den gör det (legionella?), dom brukar svara. Jag skulle vilja veta med.

Utloggad Micke71

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #149 skrivet: 20 december 2011, 22:48:10 »
Har testad med ekonomi läge varmvatten men det är fortfarande samma tank nedre temp. Skickade loggfilen (skriv logg till usb) från service meny till CTC idag, inväntar svar från ctc

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!