Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: nykomling och uppstartare  (läst 1770 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hult

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
nykomling och uppstartare
« skrivet: 17 februari 2005, 22:37:08 »
Hej mitt namn är Stig Roos och när jag googlade om jordvärme fick jag er sida.
Är som sagt novis på området. Har ärvt ett hus i Småland där jag fiunderar på att sätta in bergs el jordsvärme.
Huset är på ca 320 kvm fördelat på 2 vån och är byggt -25.
Har nu en kombipanna ,olja ved och el från 70-talet
Kostnad, vad kan jag göra själv etc etc. Tacksam för ider och förslag  om var jag kan börja.
Hälsn Stig Roos

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: nykomling och uppstartare
« Svar #1 skrivet: 18 februari 2005, 08:53:12 »
Börja med att söka runt på detta forum, det finns en ypperlig sökfunktion. Kolla gärna på installationforum också, där står mycket om vad man kan göra själv, vilka problem man kan stöta på samt lösningar. Lycka till!
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: nykomling och uppstartare
« Svar #2 skrivet: 18 februari 2005, 10:19:18 »
Kostnad, vad kan jag göra själv etc etc. Tacksam för ider och förslag  om var jag kan börja.

Stort hus, Stig! Trolig kostnad mellan 150-250 tusen! Beror på många faktorer.

Hur mycket du kan göra själv beror på hur händig du är. Här finns alla representerade. Från de som gjort allt själva, tom byggt pumpen, till de som bara gått till banken för att betala.

Det du kan göra till att börja med för att ha nÃ¥nting att "hänga upp" allt pÃ¥ är att ta reda pÃ¥ vilket sk framledningsbehov huset har, dvs vilken temperatur pÃ¥ radiatorvattnet huset behöver när det är riktigt kallt. Sedan behöver du veta husets energibehov, dvs hur mycket olja som gÃ¥r Ã¥t för att värma upp det under ett Ã¥r. Med denna info är det sedan bara att börja läsa runt pÃ¥ forumet och ställa frÃ¥gor!  ;D
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: nykomling och uppstartare
« Svar #3 skrivet: 18 februari 2005, 12:24:42 »
Citera
Huset är på ca 320 kvm fördelat på 2 vån och är byggt -25.

Ju större hus/energibehov desto lönsammare med värmepump... SÃ¥ du har en bra början  ;)
Men kolla vilken temperatur du behöver till radiatorerna vid en viss utettemp tex vid +-0 ute ossÃ¥ vid "riktig" kyla. Kolla även returtempen....   Behöver man varmare vatten än 55 grader fram till radiatorerna vid sträng kyla funkar inte en värmepump sÃ¥ bra, det försämrar verkningsgraden kraftigt!!!
Det avgör om du har en lämplig värmeanlägning för värmepump!!!!!

Luska sen ut tidigare Ã¥rförbrukning, tänk dÃ¥ pÃ¥ att du säkert kommer att använda mera energi än tidigare förbrukning.  Gissningsvis bÃ¥de varmare inne och mera varmvatten, det ska va med när man funderar pÃ¥ en värmepump...

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!