Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kalibrera om RAS13  (läst 2041 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad peli59

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kalibrera om RAS13
« skrivet: 06 november 2013, 21:27:53 »
Strax efter jag köpte min RAS13 så var en klant från leverantören här och kalibrerade om maskinen. Detta gjorde med en speciell fjärr med lite fler knappar än den jag har. Nu var ju inte felet det utan att den var dåligt tätad och sög in kylluft utifrån. Skitfirman(Västeråsfirma med sjönamn) som levererade vägrade att besvara mina kontaktförsök, så...här är jag nu. Nu är ju nu garantin över sedan länge.
Vid innertemp på ca 21 grader så måste jag ställa maskinen på 28 grader för att den ska vara nöjd och pytsa ut lite värme.
Så jag undrar om det finns någon möjlighet att kalibrera om så att temp inne och på maskin blir samma?
Bor i 1-plansparhus 93 m2 (med garage+förråd ca 25 m2) i Västerås byggt 1983. Uppvärmningsyta 93 m2 + ca 25 m2 i garage. Har en NIBE 310P för radiatorvatten och tappvatten för hela huset, samt 1 st luftvärmepump Toshiba RAS13. Båda installerade i jan 2009.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kalibrera om RAS13
« Svar #1 skrivet: 07 november 2013, 06:05:01 »
Det var väl troligen det han gjorde, alltså kalibrerade om innegivarens visning så den skulle stämma med rumstempen, och nu när du tätat vägg-genomföringen så blir det galet, och styrningen påverkas av det, i praktiken innebär det att du måste ha ett högre börvärde än du vill ha varmt i rummet, men rent funktions/effektivitesmässigt så borde det inte påverka.
Då man inte kan öka börvärdet till mer än 30 grader så blir det dock ej rejäl begränsning av den maxtemp du kan få inne, om du nu av någon anledning vill ha riktigt varmt inne.
Vänd dig till generalagenten så kanske de kan lösa dina problem, det är väl ventilationsutveckling som är den största importören av Toshiba.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!