Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Toshiba Polar 2 Ras 13  (läst 35247 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba Polar 2 Ras 13
« Svar #75 skrivet: 07 mars 2012, 18:24:03 »
Ta det lugnt Dogge, det var bara en liten motvikt till att "Toshiba aldrig har några problem". ;)

Men drivor har jag aldrig sagt o inte tog jag upp JKVPn heller.
Vad jag menade med tragiskt, är att det är tragiskt att slänga ut en pump som är helt frisk i övrigt pga ett kretskortsproblem. O de kretskortsproblem jag avsåg är där man får kommunikationsfel mellan inne o utedel med alla sensorer uppmätta ok. Men såna har du aldrig hört talas om?
Eftersom jag har en helt egen sådan på baksidan nu så ska jag faktiskt ta och mäta upp samtliga komponenter på båda korten när det blir lite varmare ute, om jag hinner dvs. Skulle jag hitta vad det är så åker nog pumpen upp igen. Om inte annat i verkstan.

Tror Folksam hittade uppåt ett par tusen skador rapporterade (totalt då) på just Toshiba i sin lilla undersökning. O pumpar som blivit några år är det ingen som skadeanmäler så där lär vi aldrig se några siffror. Så en liten driva blir det väl? ;)

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Toshiba Polar 2 Ras 13
« Svar #76 skrivet: 07 mars 2012, 22:23:36 »
Ta det lugnt Dogge, det var bara en liten motvikt till att "Toshiba aldrig har några problem". ;)

Men drivor har jag aldrig sagt o inte tog jag upp JKVPn heller.
Vad jag menade med tragiskt, är att det är tragiskt att slänga ut en pump som är helt frisk i övrigt pga ett kretskortsproblem. O de kretskortsproblem jag avsåg är där man får kommunikationsfel mellan inne o utedel med alla sensorer uppmätta ok. Men såna har du aldrig hört talas om?
Eftersom jag har en helt egen sådan på baksidan nu så ska jag faktiskt ta och mäta upp samtliga komponenter på båda korten när det blir lite varmare ute, om jag hinner dvs. Skulle jag hitta vad det är så åker nog pumpen upp igen. Om inte annat i verkstan.

Tror Folksam hittade uppåt ett par tusen skador rapporterade (totalt då) på just Toshiba i sin lilla undersökning. O pumpar som blivit några år är det ingen som skadeanmäler så där lär vi aldrig se några siffror. Så en liten driva blir det väl? ;)

Jag känner mig jättelugn..=)
Du tog inte upp Jkvp:n, men jag gjorde det eftersom det var ett känt problem
kommunikationsfel mellan ute inner del var ett av symtomen man fick när kretskortet i innerdelen pajjade, det berodde på att det blev fukt på electrostat filtret när man skiftade från kyldrift till värmedrift, och sedan fick man överslag i electrostat filtret som då slog ut kretskortet.
man kunde undvika detta haveri genom att inte använda PAP funktionen.

Om du har en Jkvp ute där bakom huset så är nog det troligtvis felet.
sen har du rätt i att det blir snedvridet om man påstår att toshiba aldrig har problem, för det har dom
precis som alla andra fabrikat så råkar vissa ut för måndags exemplar eller att man helt enkelt hade otur.

Men folksam hittade inte ett par tusen, utan felrapporten från 2009 kan man läsa här,

http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/13/03/76/wkr0007.pdf

och då finns faktiskt ingen nyare modell av Toshiba med, utan gamla jkvp är syndabocken.

Dogge.
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba Polar 2 Ras 13
« Svar #77 skrivet: 08 mars 2012, 04:56:17 »
Bra. :)
Trodde du visste att jag hade en JKVP på väggen UTAN elektrostatfilter. ;)
Men det är inte en JKVP på baksidan, troligen kretskortet i innerdel på den men jag skulle inte sätta mitt liv på det. Vi får se...

Sen skrev jag "uppåt ett par tusen".
Titta i den som behandlar 99-09 istället. Där finns totalt 1792 skador rapporterade varav 276 kretskort.
http://media.folksam.se/sv/2010/12/02/folksam-granskar-rekordstor-okning-av-trasiga-varmepumpar/

Sen är den ingen sanning på något vis, jag har aldrig felanmält något. Men det är väl det enda i sifferväg där någon i vart fall tagit sig tid att gröta runt lite.
Tittat man på hur få pumpar som är felanmälda efter fem år begriper man ju att de inte blir bättre med tiden som ett gammalt vin! :)

Utloggad Nisse motor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba Polar 2 Ras 13
« Svar #78 skrivet: 08 mars 2012, 07:52:10 »
En liten reflektion, det positiva med Folksams undersökningar är väl att det tvingat fram bättre garantier från återförsäljarna samt ett större krav på bättre komponenter från tillverkarna. Sen är det nog så att i branschen funnits mindre seriösa aktörer i form av dåliga installationer pumpar ej avsedda för ändamålet m.m. För att återgå till tråden
Toshiban jobbar på sprider värmen bra har gått ner på 3 fläkthastighet 22 grader inställd väldigt lite avfrostningar .Vi har haft kalla nätter med flera minusgrader någon plusgrad på dagarna.Hälsningar Nisse motor
Bor i villa på höglandet 115 kvadrat byggår 1982
uppvärmning Toshiba Polar 2 Ras 13 samt frånluftspump Nibe Fighter p 100 Förbrukning 2011 13400 kw

Utloggad subaru95

  • ABB Service Reparatör
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ludvika
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Att logga är att veta
SV: Toshiba Polar 2 Ras 13
« Svar #79 skrivet: 14 mars 2012, 22:55:58 »
Jaha då är det klart med min superpump Toshiba Polar 2 Ras 13.
Pumpen är inststallerad av Klimatteknik Solsta AB från Karlstad.
Kan rekommendera dom en suverän och glad ung grabb gjorde ett snabbt
o fint jobb. Tyvärr höll han på fel hockylag men jag får väl förlåta han för det.

//Hasse
PS Heja Leksand
UVR 1611 Sfinx VP6 Sfinx Solfångare 58-30X x2
Biona panna + Biona pelletsbrännare InVest L/L
1-wire loggning Hus 127 m2 Byggt -27

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Toshiba Polar 2 Ras 13
« Svar #80 skrivet: 15 mars 2012, 08:08:25 »
...ett snabbt o fint jobb.

Hur länge vakuumsög han? Gjordes nån läckagekontroll?


ps I kväll börjar Timrås resa genom kvalserien...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Nisse motor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba Polar 2 Ras 13
« Svar #81 skrivet: 15 mars 2012, 14:01:45 »
Grattis till nya pumpen. Ett bra val utan tvekan, liten sammanställning förbrukning mars hitills 580 kw/h totalt inkl all el
 det som imponerar är bra värmespridning lite och korta avfrostningar Hälsn nisse motor
Bor i villa på höglandet 115 kvadrat byggår 1982
uppvärmning Toshiba Polar 2 Ras 13 samt frånluftspump Nibe Fighter p 100 Förbrukning 2011 13400 kw

richard1

  • Gäst
richard1
SV: Toshiba Polar 2 Ras 13
« Svar #82 skrivet: 23 oktober 2016, 14:18:46 »
Hej

Har en  ras-13JKP-E men utan bruksanvisning vare till remoten eller värmepumpen vet nÃ¥gon var man hittar en manual pÃ¥ svenska mvh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!