Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur ska vi värma 600kvm som ibland kräver värme i hela huset men oftast bara * ?  (läst 1222 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Snödroppen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
 Sc:,h Vi har ett hus frÃ¥n cirka 1900 som varit ett Ã¥lderdomshem som vi nu hyr ut som kursgÃ¥rd med självhushÃ¥ll. Idag har vi en Albin oljepanna frÃ¥n 1990 med en ny brännare och 2 elpatroner pÃ¥ 3 resp 6 kW. Oljeförbrukningen har varit 3,2 kbm/Ã¥r de senaste Ã¥ren. Med patronerna förbrukar vi troligen cirka 10-15000 kW elvärme inkl vv i en separat beredare. Vi har möjlighet att gräva för jordvärme, cirka 20 * 30 meter mark utan bebyggelse eller odlingar. Vi tror att vi behöver ha pannan kvar för spetsvärme när det är riktigt kallt och mÃ¥nga personer finns i huset och alla vill duscha. Vad skulle vara möjligt för oss? Värmepump? Hur stor? Jordvärme? Hur lÃ¥ng slinga? En eller tvÃ¥? SolfÃ¥ngare pÃ¥ vÃ¥rt jättetak i söderläge? Pellets? Vi behöver hjälp att bedöma vad som skulle fungera bäst i ett sÃ¥ stort hus som oftast stÃ¥r med bara grundvärme, men ibland behöver mycket värme snabbt... Vad är en realistisk kostnad för ett bättre värmesystem?
Vi är tacksamma för alla synpunkter!

Utloggad Haas.

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
Med en markyta på 20x30=600 m2 är jordvärme inget alternativ - då blir det att borra. Eller skall det vara 200x300 m = 6 hektar?
På en herrgård från 1800-talets början i samma storleksklass såg jag en Thermia Robust med 5 eller 6 borrhål. Så många borrhål kostar naturligtvis en hel del.
Thermia Duo 8. Drygt 250 m2 uppvärmd yta i  tvÃ¥ plan (souterräng). Klarar dygnsmedeltemperaturen -21 grader utan tillskott med vbfram 35 C tack vare en kilometer golvvärmerör.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Som admin kan jag se att den ligger i Stockholmsområdet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!