Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bosch PL7  (läst 2916 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ovebank

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +1/-1
  • Bosch PL7, CTC Ecopart och Remko luft/luft
Bosch PL7
« skrivet: 29 september 2011, 21:06:18 »
Har nyligen installerat en bergvärmepump. Har också en Bosch PL7, (luft/vatten), från 1984. Samkörde denna pump med oljepannan. Den funkade bra i ca 18 år men jag märkte att den mot slutet tappade i effektivitet. Efter att den hade stått oanvänd i några år öppnade jag kompressorkapslingen, (Maneurope kolvkompressor), och det visade sig att ventilerna var slitna och otäta. Efter planslipning av dessa svetsade jag ihop kapslingen igen och samtidigt blev det oljebyte och konvertering från R12 till R134a. Jag funderar nu på att köra Boschpumpen på somrarna och bergvärmepumpen under övrig tid på året. Tror att en luft/vattenpump är effektivare på sommaren än en bergvärmepump. Finns det någon som har koll på detta?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bosch PL7
« Svar #1 skrivet: 30 september 2011, 07:10:45 »
Teoretiskt så har du rätt, när utetemp överstiger temperaturen i borran så blir en luft/vatten VP effektivare.
Fast med en gammal konverterad Bosch från 1984 är det inte säkert (även om du slipat om ventilerna).
Det har varit en del utvecklig pÃ¥ grejerna under de senaste 27 Ã¥ren...  ::)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ovebank

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +1/-1
  • Bosch PL7, CTC Ecopart och Remko luft/luft
SV: Bosch PL7
« Svar #2 skrivet: 30 september 2011, 13:46:12 »
Så tänte jag också. Om man matar förångaren med luft som är bortåt 20 grader varm så borde det bli effektivare än om man matar förångaren med vatten från borrhålet som är 9 grader. Har i alla fall kopplat ihop rören så att jag skall kunna göra en riktigt prov, men det får vänta till nästa sommar. Nu har det blivit för kallt ute. Båda pumparna är kopplade så att de kan samköras med en pelletsbrännare som sitter i den befintliga pannan. Har också installerat en separat elmätare till värmepumparna och då borde det gå att göra en riktig utvärdering.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Bosch PL7
« Svar #3 skrivet: 30 september 2011, 17:26:19 »
Bosch PL7 är en riktig slitvarg och med en riktigt överdimensionerad förÃ¥ngare och kan i stort sett gÃ¥ hur länge som helst  ::) det som händer med Ã¥ren är att kopparrören vibrerar sönder.
Min far var generalimportör för Bosch på 80-talet och jag har fortfarande lite reservdelar till dom om det behövs en fläkt eller liknande.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Bosch PL7
« Svar #4 skrivet: 30 september 2011, 23:34:10 »
Lägg gärna upp ett par bilder pÃ¥ monstret  :)
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad ovebank

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +1/-1
  • Bosch PL7, CTC Ecopart och Remko luft/luft
SV: Bosch PL7
« Svar #5 skrivet: 01 oktober 2011, 13:39:34 »
Hittade en bild på kompressorn i datorn. Tog den efter ventilrenoveringen. Skall ta en bild senare på värmepumpen.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Bosch PL7
« Svar #6 skrivet: 02 oktober 2011, 08:51:10 »
Teoretiskt så har du rätt, när utetemp överstiger temperaturen i borran så blir en luft/vatten VP effektivare.
Fast med en gammal konverterad Bosch från 1984 är det inte säkert (även om du slipat om ventilerna).
Det har varit en del utvecklig pÃ¥ grejerna under de senaste 27 Ã¥ren...  ::)
Jo, det kan man tro, men faktum är att Bosch hade fattat grejjen med värmepumpar tidigt och körde redan på 80-talet med flytande kondensering och behovsstyrd avfrostning. lägg till ett köldmedium som går med lågt tryck och du har en värmepump som tuffar och går väldigt länge.
Det sitter en tubpannekondensor i de äldre Boschpumparna och dom var designade att spränga gavlarna vid frysning, så det går att byta gavlar och köra igång igen utan jättedyra reparationer om värmepumpen skulle frysa.

->ovebank, har du den gröna som står ute eller den orangea som står inne?
Hur svetsade du ihop kompressorn igen? med TIG? det kräver sin man att få det tätt när man svetsar ihop den, jag vet för jag har gjort det och jag fick bättringssvetsa på många ställen innan jag fick den tät..
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad ovebank

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +1/-1
  • Bosch PL7, CTC Ecopart och Remko luft/luft
SV: Bosch PL7
« Svar #7 skrivet: 02 oktober 2011, 10:11:08 »
Det är den gröna som står utomhus. Svetsade med 2.5mm pinne. Det är ju kraftig plåt i kompressorn så jag kunde bränna på rejält. Det blev tätt efter första svetsningen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!