Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konstigheter i styrsystemet pÃ¥ min CTC  (läst 10050 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Snoopy32

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar - i princip !
Konstigheter i styrsystemet på min CTC
« skrivet: 25 januari 2006, 13:06:34 »
Hej !

Jag har haft min CTC Ecoheat 8.5 inkopplad i snart två månader nu och hittat två mycket konstiga saker i styrsystemet.

1. Filtrering (brist på) av innetemp-givarens värden.

När temp i huset stiger eller faller, så börjar de värden som pannan indikerar för innetemp "hoppa" 1/10-dels grad upp och ned ibland med sekundintervall !

Detta gör i och för sig inget i sig, MEN det leder till att ALLA bör-värden "hoppar" 2 GRADER !
I sin tur leder detta till att start-stopp intervallet för värmepumpen blir 3 grader i stället för 5 grader.
Detta ger för korta driftintervall och många start-stopp.

Finns det ingen fungerande filtrering av inne-givarens temperatur ?

Har försökt förklara problemet för CTC-"support" med de skyller på att jag nog har glapp i ledningen från tempgivaren  Sc:,h
Om så är fallet så är glappet väldigt väl synkroniserat med temperaturens upp- och nedgång i huset, och VÄLDIGT litet då det bara genererar 1/10-dels grads skillnad i rapporterad temperatur ! ^-^

Är det bara jag som har detta problem ?

2. Hur reglera eltillskottet ?

Det enda sätt jag hittat att reglera eltillskottet är att ställa "MAXEFFEKT ELPANNA"  till 0 kW.

I inställningsmenyn finns ett alternativ "TEMPERATUR ELPANNA" men detta verkar inte ha någon praktisk betydelse.
Jag hade vid ett tillfälle denna ställd på 40 ºC men trots detta var temp i elpannan 59 ºC BÖRVÄRDET 62 ºC  :o och eltillskottet VAR INKOPPLAT !!!!  :o >:(

Kan någon förklara hur detta kommer sig ?

MVH,
/Erland

Driftsstart 1/12 -05. CTC Ecoheat 8.5, 174m borra (varav 24 m foder, gick ej längre pga för mycket vatten). ca 240m2 i tre plan värmt till 21 gr. i Sollentuna. Vattenburet tvårörssystem, 31.000kW/år för värme+VV med elpanna.
Brine +2- +3 in, 0- -1 ut Framl.temp(-15)55gr, från vid 18gr

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Konstigheter i styrsystemet på min CTC
« Svar #1 skrivet: 25 januari 2006, 16:08:59 »
1 - låter som defekt givare eller, som CTC sa, glapp. Antar att systemet lugnar ner sig om du kopplar bort innegivaren?

2 - läs  i lite andra CTC-trÃ¥dar om eltillskott. Hur ser ditt system ut i övrigt? Vad stÃ¥r "Bertilskräcken" pÃ¥ (den svarta ratten till vänster)? Rätt inställning är "F".
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Snoopy32

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar - i princip !
SV: Konstigheter i styrsystemet på min CTC
« Svar #2 skrivet: 25 januari 2006, 16:39:18 »
Hej !

Tacksam för svar !

1. Om det är glapp
   
    - varför förekommer detta bara när temp stiger/faller ?
    - varför ger det bara upphov till 1/10-dels gradskillnad ?

Tycker själv inte det är konstigt att en resistiv tempgivare ger ett kontinuerligt glidande värde. Detta värde måste sedan naturligtvis approximeras till systemets upplösning, vilken verkar vara 1/10-dels grad.
Om temperaturen pendlar 1/100-dels !!! grad tex mellan 21,04 grader och 21,05 grader bör avrundningen till 1/10-dels grad göra att temp pendlar mellan 21,0 och 21,1 grad

Denna variation på 1/100 !!!!! -dels grad gör att börvärdena på framledn. temp, elpanna och värmepump varierar 2 grader !!!

Det konstiga är att CTC-styrsystemet inte verkar filtrera värdet, dvs. den snabba skiftningen på 1/10-dels grad tillåts slå igenom som en snabb skiftning av börvärdena på 2 !!! grader.

2. Den svarta ratten står på "Off".

Driftsstart 1/12 -05. CTC Ecoheat 8.5, 174m borra (varav 24 m foder, gick ej längre pga för mycket vatten). ca 240m2 i tre plan värmt till 21 gr. i Sollentuna. Vattenburet tvårörssystem, 31.000kW/år för värme+VV med elpanna.
Brine +2- +3 in, 0- -1 ut Framl.temp(-15)55gr, från vid 18gr

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Konstigheter i styrsystemet på min CTC
« Svar #3 skrivet: 25 januari 2006, 18:23:16 »
1. Om styren inte kan tolka signalen (glapp, defekt givare) kan konstiga saker hända.

2. "Off" är också ok.

Men du bör nog berätta mer enligt ovan...
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Maha56

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konstigheter i styrsystemet på min CTC
« Svar #4 skrivet: 25 januari 2006, 20:09:57 »
Jag håller med om att givaren är för känslig...den ska "tyvärr" kunna dra på 7grader över kurvans börvärde....detta medför att beroende på grundkurvan så drar den på med 1-2grader vid en tempsänkning på 0,1 grad.....samma sak vid tempökning...
Vvm310+f2120-16

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Konstigheter i styrsystemet på min CTC
« Svar #5 skrivet: 25 januari 2006, 21:35:21 »
Citera
beroende på grundkurvan så drar den på med 1-2grader vid en tempsänkning på 0,1 grad.....samma sak vid tempökning...

Lustigt på Thermia och Nibe ökar kurvan 3 grader vid en temps diff!

Vp blir för "nervös" om man ställer för hög känslighet på rumsgivaren. med risk för "onödiga" tilksottstimmar.
jag minns inte men  gÃ¥r det  inte ändra känsligheten pÃ¥ rumsgivaren pÃ¥ en CTC??
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Konstigheter i styrsystemet på min CTC
« Svar #6 skrivet: 25 januari 2006, 22:58:09 »
1.) Låter inte OK i mina öron, va lite på stridig, och håll fast att det inte kan stå rätt till.

2.) låt mig gissa: Du har ett högtemeratur system eller ?
 om jag har nÃ¥gorlunda rätt sÃ¥ hade du 55 graders framledning när du hade börvärde pÃ¥ elpannan med 62 trots att du ställt in 40 grader ??

I såfall är det hel normalt VP'n vill ha framledning +7 grader på eldelen och inget att göra ngt åt (vad jag vet)
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Snoopy32

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar - i princip !
SV: Konstigheter i styrsystemet på min CTC
« Svar #7 skrivet: 25 januari 2006, 23:59:33 »
Hej !

1. Så här står det i manualen till min Ecoheat under avsnittet "Några styrdata":
- Förändring av rumstemperaturen ger omedelbart ett förändrat framlednings-börvärde. Förändringen är "filtrerad" för att temperatursvängningar skall undvikas.

Är det flera av er som har lagt märke till att indikeringen av inne-tempen vid vissa tillfällen "fladdrar" 1/10-dels grad ? (och kopplat till detta att bör-värdena fladdrar ca 2 grader, vilket i sin tur leder till för korta driftsintervaller)
Om så INTE är fallet så måste det vara något fel hos mig !
Om så ÄR fallet så känns det som ett konstruktionsfel i styrprogrammet.(avsaknad av filtrering)

2. Jo, jag har nog ett relativt "högtemperatur-system".
Klarar bara ca -4 ºC utan att behöva koppla in tillsatselen.
Har insett detta och skall "uppgradera" ett antal element till effektivare.
När jag i förgår räknade på effektbehovet hos elementen på mellanvåningen konstaterade jag att jag bara hade knappt 3/5 av vad jag borde ha.  :(

Men frågan kvarstår:
Varför bryr sig styrsystemet inte om det jag ställt in under "TEMPERATUR ELPANNA"  Sc:,h
Vad har denna inställning i så fall för betydelse/berättigande ?

MVH,
/Erland

« Senast ändrad: 26 januari 2006, 00:02:00 av Snoopy32 »
Driftsstart 1/12 -05. CTC Ecoheat 8.5, 174m borra (varav 24 m foder, gick ej längre pga för mycket vatten). ca 240m2 i tre plan värmt till 21 gr. i Sollentuna. Vattenburet tvårörssystem, 31.000kW/år för värme+VV med elpanna.
Brine +2- +3 in, 0- -1 ut Framl.temp(-15)55gr, från vid 18gr

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Konstigheter i styrsystemet på min CTC
« Svar #8 skrivet: 26 januari 2006, 01:10:20 »
Då klarnar det väl lite. Du har satt mintemp elpannan 40 grader. Nu när tillskottet är på får du en högre panntemp.

Vad gäller innegivaren så fladdrar inte min temp. Var har du monterat den? Flytta den och se vad som händer. Eller koppla in den med en stump rätt på pannans kopplingsplint, så får du besked.

Du bör nog beskriva ditt system i detalj om du ska fÃ¥ korrekta rÃ¥d. Man kan göra en kort beskrivning i profilen, jfr min.  ;)
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Konstigheter i styrsystemet på min CTC
« Svar #9 skrivet: 26 januari 2006, 08:47:03 »
Ta gärna med inställningsvärden (typ framledning vid -15)  och en  eller två rörs värmesystem.

Det första råd alla brukar få är att koll så "hela" elementet är jämn varmt  och att termostater skall kopplas bort, så titta runt lite i forumet så kan du hita mycket mat nyttigt om termostater och hur man ställer in elementen.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Konstigheter i styrsystemet på min CTC
« Svar #10 skrivet: 26 januari 2006, 12:00:34 »
Citera
Är det flera av er som har lagt märke till att indikeringen av inne-tempen vid vissa tillfällen "fladdrar" 1/10-dels grad ? (och kopplat till detta att bör-värdena fladdrar ca 2 grader, vilket i sin tur leder till för korta driftsintervaller)
Om så INTE är fallet så måste det vara något fel hos mig !
Om så ÄR fallet så känns det som ett konstruktionsfel i styrprogrammet.(avsaknad av filtrering)

Så här kan det inte ska va, helt nipprigt enligt mig.
Särskilt när man kör med start o  stopptemp, dÃ¥ borde inte rumsgivaren fÃ¥ ge en ny signal förrän pumpen stannat.... om rumstempen höjs.. sjunker rumstempen dÃ¥ skulle det va ok, dÃ¥ förlängs ju drifttiden..

Men som sagts  koppla rumsgivaren med en kortbit vid pumpen...

På min Thermia kan jag ibland se att det växlar lite men inte pga av rumsgivaren utan när utettempen ändras, men på Thermia styrs driften av antalet gradminuter så det får inte så här katastrofala följder!!

Har ni andra en sÃ¥ nervös rumsgivare ocksÃ¥??   jag gissar pÃ¥ att det är fel pÃ¥ Snoopy32´s maskin!?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: Konstigheter i styrsystemet på min CTC
« Svar #11 skrivet: 26 januari 2006, 12:19:40 »
Jag har inte noterat dessa fladder. Det verkar konstigt om det skulle vara så.
Har kompressorn passerat "inkörningsperioden 72 timmar"? Under den tiden betedde sig pumpen lite som den ville och tillskottet var betydande samt duttade kompressorn.
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad Snoopy32

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar - i princip !
SV: Konstigheter i styrsystemet på min CTC
« Svar #12 skrivet: 26 januari 2006, 13:32:13 »
Hej !

Har nu "på begäran" lagt in lite info i min signatur vilket säkert underlättar.

1. Jag använder 1.5 mm2 FK-kabel för att ansluta innegivaren till pannan.
kabellängd ca 10 m varav ca 2 m går // med trefasen till pannan.

2. Varför fungerar inte min inställning "TEMPERATUR ELPANNA" som jag föreställt mig den ????

Jag tolkar denna inställning så att den skall "begränsa" temperaturen i elpanne-delen, dvs inte köra eltilskottet om denna temp är uppnådd. Naturligtvis blir temp i sig högre pga att VP indirekt värmer denna del då de ju hänger ihop !
Driftsstart 1/12 -05. CTC Ecoheat 8.5, 174m borra (varav 24 m foder, gick ej längre pga för mycket vatten). ca 240m2 i tre plan värmt till 21 gr. i Sollentuna. Vattenburet tvårörssystem, 31.000kW/år för värme+VV med elpanna.
Brine +2- +3 in, 0- -1 ut Framl.temp(-15)55gr, från vid 18gr

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: Konstigheter i styrsystemet på min CTC
« Svar #13 skrivet: 26 januari 2006, 13:48:57 »
2. Tillskottet ska inte slå till. Det gör i varje fall inte min panna när jag ställt in 0 kwh.
Du kanske ska ändra inställningarna, särskilt från temp. Om man höjer det värdet blir kurvan planare och pumpen mindre nervös.
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Konstigheter i styrsystemet på min CTC
« Svar #14 skrivet: 26 januari 2006, 14:59:02 »
Kolla att hela elementen känns varma.... och meddela, dettra i hela huset. Dått två rörssystem låter mer hoppgivane än ett enrörssystem.

Jo men det är så att VP är programerrad att bör värdet i eldelen måste vara +7 grader på framledningsvärdet. Detta troligtvis för att det skall finnas reservkraft till varmvattnet.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!