Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: PEX-slang plus värmeväxlare istället för kopparrör?  (läst 14768 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andersjm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har för mig att jag sett den här diskussionen förut, men jag lyckas inte hitta den hur jag än söker.

Det verkar vara allmänt accepterat (typ) att man inte ska dra brine-vätska med etanol i något annat än metallrör. Och den normala lösningen verkar vara kopparrör som man löder ihop och isolerar med armaflex (citation needed :-) ).

Men kopparrör verkar mycket krångligare att dra. Kan man räkna hem att ha en värmeväxlare och sen använda vanligt vatten i kylsystemet? Man måste då förstås ha nån form av shunt/blandningsventil som ser till att vattnet aldrig kyls så kallt att det fryser.

Kostar en värmeväxlare + temperaturregulator/shunt mer eller mindre än en rörmokares extrakostnad för att kopparrör istället för plast?

Eller finns det nån annan aspekt varför kopparrör är att föredra?

Edit: Enligt tråden nedan är presskopplingar också okay.
« Senast ändrad: 08 maj 2015, 16:56:16 av andersjm »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Förutom värmeväxlare behövs en extra CP om du väljer värmeväxlaralternativet som också medför lite extra driftkostnad.
Jag skulle säga att detta beror på hur långa brine-ledningar det blir.
Kondensisoleringen blir densamma så där sparar man inget, själva rördragningen kostar ungefär lika så det är materialpriset koppar/värmeväxlare+CP+PEX som avgör och jag tror man får rätt mycket koppar innan det väger över till alternativet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad andersjm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jaha, koppar är inte markant dyrare att dra? Materialpriset för rör är ju försumbart i sammanhanget (för mig i alla fall), jämfört med priset för fläktkonvektorer, rumsregulatorer, ventiler etc.

Men folk säger ju alltid att PEX är så jättemycket enklare att dra än lödda kopparrör?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Mycket jobb är ju samma som att borra hål, isolera och montera svep.
Sen är det ju lite smidigare att dra PEX och är det många vinklar, böjar mm så spelar det kanske roll.

När de drog frikylan hos mig sÃ¥ tyckte jag ändÃ¥ att kapa och löda rören gick förhÃ¥llandevis snabbt.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Rätta mig den som vet, men det är inte tillåtet att dra etanol i plaströr inomhus.
Vill minnas att det har med brandrisk att göra, etanol brinner ju ganska bra.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
Det verkar vara allmänt accepterat (typ) att man inte ska dra brine-vätska med etanol i något annat än metallrör. Och den normala lösningen verkar vara kopparrör som man löder ihop och isolerar med armaflex (citation needed :-) ).

Jag hoppas verkligen att det är OK att presskoppla ihop kopparrören istället för att löda. Så har jag tänkt göra och redan skaffat alla kopplingar. Jag har Viegas presskopplingar och enligt deras datablad tål presskopplingarna etanol. Tätningsringen är av EPDM.
http://www.viega.se/xbcr/sv-se/viega_awt_se.pdf

Pen

PS: Jag inser att i princip allt av plast och gummi åldras. Men Armaflexen är inte heller åldersbeständig och den lär nog ge sig först. Den dagen sitter jag nog på omsorgsboende...
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
Jag är 80% säker på att mina brinerör har presskopplimgar.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad andersjm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det finns en tråd nånstans om det här med olika kopplingar för rör till frikyla.

Presskopplingar verkar anses okay. Det är väl så att gummipackningar åldras, men å andra sidan är det intressanta inte huruvida de åldras, utan hur lång tid det tar för dem att börja läcka. Jag har ingen aning, men om det skulle vara så att de börjar läcka efter 100 år så spelar det nog inte nån större roll.

Klämringskopplingar kan tydligen ge problem med spänningskorrosion. Detta på grund av att små mängder elektrolyt kan fångas under armaflexen och sakta korrodera kopparen. Men en tillverkare (Vattete?) ansåg ändå att klämringskoppling var godkänt, under förutsättning att man lossar på muttern och drar åt den igen, för varje koppel. På så sätt släpper man på en del av spänningarna. Det som händer annars är (om jag förstått rätt) att muttern kan gå sönder efter några års användning.

Plaströr skulle vara uteslutna pga brandrisken, men det borde bara gälla om man kör nÃ¥got brandfarligt i dem :-). Ett plaströr med rent vatten i är knappast särskilt brandfarligt!  :) :)

Edit: Läste mitt inlägg igen. Någon skulle kunna få för sig att jag vet vad jag pratar om. Så en disclaimer: Det gör jag inte.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
Brinner verkligen spriten? Tyckte att den luktade spolarvätska och koncentrerad spolarvätska är brandfarlig, men utspädd är inte det - eller dontknow
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad andersjm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tommy E: Vad jag förstått brinner 30% etanolblandning inte jättebra i rumstemperatur.

Men däremot, om elden har börjat ta sig i en del av huset, så är det ju tänkbart att det är 100-tals grader varmt just där, lokalt. Om en brine-ledning brinner av i den eldhärden, så har vi en annan situation. Både vattnet och etanolen kokar, och etanolen tillför massor av energi till eldhärden.

0.3kg etanol innehåller ca 7.5MJ. (25MJ/kg)
Det krävs 4185 J för att upphetta ett kg vatten en grad. Så 1 kg vatten 100 grader = 0.4MJ.
Sen krävs det ca 2.2MJ för att förånga 1 kg vatten.

Så 0.3 kg etanol räcker för att hetta upp 1kg vatten och koka det, och det är ändå 5MJ över att lägga till brandhärden. Dvs ungefär samma energi som 1 dl bensin. Så att slänga 1kg brine-vätska på en eld är ungefär som att slänga 1 dl bensin på den ur energisynpunkt. Några hundra liter brinevätska som pumpas ut i branden..... Alla som sett bensin slängas på en vet att det blir en jäkla fart. Obs, den här liknelsen kan innehålla brister men i princip tror jag den stämmer.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Grundfrågan var att värmeväxla brine mot vatten och ha det kylda vattnet i PEX vilket nog är OK om man kondensisolerar.
Jag har sett flera frikyleanläggningar med presskopplingar så det funkar säkert lika bra som lödda kopparrör.
Sen är det nog så att i ett brinnande hus kommer spriten ut och den brinner säkert bra i vilket fall, men det tar nog lite längre tid om den är i kopparledningar vilket troligen är anledningen till att PEX är uteslutet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
Intressant beräkning. Men varför brinner då inte 30% spritblandning? Kan det vara för att energin måste räcka för att värma och sedan förånga dels 1 kg vatten men också 0.3 kg etanol? Eller?

Lärde mig en gång att alkoholhalt kan mätas i Proof (eller hur det nu stavas). Har för mig att 100 Proof definierades som den halt när blandningen brann i rumstemperatur och att den motsvarade ungefär 50% samt att den enda vätskan på systemet som brann var grön chartrös (som jag absolut inte kan stava till).
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Tommy E: Vad jag förstått brinner 30% etanolblandning inte jättebra i rumstemperatur.

Men däremot, om elden har börjat ta sig i en del av huset, så är det ju tänkbart att det är 100-tals grader varmt just där, lokalt. Om en brine-ledning brinner av i den eldhärden, så har vi en annan situation. Både vattnet och etanolen kokar, och etanolen tillför massor av energi till eldhärden.

0.3kg etanol innehåller ca 7.5MJ. (25MJ/kg)
Det krävs 4185 J för att upphetta ett kg vatten en grad. Så 1 kg vatten 100 grader = 0.4MJ.
Sen krävs det ca 2.2MJ för att förånga 1 kg vatten.

Så 0.3 kg etanol räcker för att hetta upp 1kg vatten och koka det, och det är ändå 5MJ över att lägga till brandhärden. Dvs ungefär samma energi som 1 dl bensin. Så att slänga 1kg brine-vätska på en eld är ungefär som att slänga 1 dl bensin på den ur energisynpunkt. Några hundra liter brinevätska som pumpas ut i branden..... Alla som sett bensin slängas på en vet att det blir en jäkla fart. Obs, den här liknelsen kan innehålla brister men i princip tror jag den stämmer.
Ofta har man ett borrat hål vid frikyla och då kommer inte några hundra liter brine att pumpas ut utan kanske ett tiotal liter resten ligger i borran och sugs inte upp och många har ett exp kärl av plast men ändå krävs koppar invändigt. Hur många har inte ett rejält sprit förråd hemma i vardags rummet med åtskilliga liter brännbart kan vara värt en tanke.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad andersjm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ofta har man ett borrat hål vid frikyla och då kommer inte några hundra liter brine att pumpas ut utan kanske ett tiotal liter resten ligger i borran och sugs inte upp och många har ett exp kärl av plast men ändå krävs koppar invändigt. Hur många har inte ett rejält sprit förråd hemma i vardags rummet med åtskilliga liter brännbart kan vara värt en tanke.

Good point!!  tummenupp

Utloggad andersjm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Intressant beräkning. Men varför brinner då inte 30% spritblandning? Kan det vara för att energin måste räcka för att värma och sedan förånga dels 1 kg vatten men också 0.3 kg etanol? Eller?

Lärde mig en gång att alkoholhalt kan mätas i Proof (eller hur det nu stavas). Har för mig att 100 Proof definierades som den halt när blandningen brann i rumstemperatur och att den motsvarade ungefär 50% samt att den enda vätskan på systemet som brann var grön chartrös (som jag absolut inte kan stava till).

Nu är jag inte kemist, men som jag förstått det har det att göra med att temperaturen måste vara hög för att tillräckligt mycket av etanolen ska dunsta för att det ska finnas en antändbar gasblandning precis ovanför vätskan. När en vätska är i kontakt med luft sker ju hela tiden ett utbyte av molekyler mellan gas och flytande form, på ett sånt sätt att det blir en jämvikt. Om man har väldigt torr luft över en vätska så dunstar den t.ex snabbare. Jämvikten blir olika vid olika temperaturer. Kall luft kan t.ex inte innehålla lika mycket vatten som varm luft. Jag gissar att det samma gäller etanol. Så luften ovanför bränslet måste bli "tillräckligt" varm innan det går att tända på. För bensin är den här temperaturen ganska låg (under rumstemperatur). För diesel är den betydligt högre! Men det betyder inte att diesel brinner dåligt när det väl börjar brinna.

En rolig grej jag hörde någon gång är att det ibland kan vara omöjligt att tända bensin med tändsticka, om förhållandena är sådana att mängden bensin i luften där man försöker tända är såpass hög att det inte finns tillräckligt med syre för att blandningen ska vara antändbar. Nog inget att pröva på riktigt. Nån som kan mer om bensin och antändbarhet får gärna rätta mig.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!