Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 750 problem  (läst 8737 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad h.lage

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
Nibe 750 problem
« skrivet: 31 januari 2014, 17:43:31 »
När jag kollar på loggarna för kompressorn ser de inte kloka ut. De är väldigt oregelbundna, vilket kan bero på att lufthastigheten (BS1) varierar mycket. Detta gör att referensvärdet ofta låses fel. Variationerna gör att ett par minuter efter låsning kan minskning från referens värde vara 8 % eller -12 % vilket den har låst på just nu. Detta göra att avfrostningarna avlöser varandra eller att kompressorn går väldigt länge. Jag har loggat de senaste dagarna nu men har inte hunnit sätta mig in i logAide ännu. Förra året var en servicetekniker här och bytte lufthastighetsmätaren men det gjorde ingen skillnad. Han mätte på värmepumpen och märkte att spänningen varierade mycket och plötsligt dök den 15 V på fas 1. Vi märkte att det var i samband med att jag började laga mat då det visade sig att både spisen & ungnen även de var kopplade på fas 1. Men spänningen varierade lite hela tiden även när spisen inte var på.

Jag bor i ett område med smålandsvillor och myresjöhus som har samma pump inkopplad på samma sätt, kanske kan detta påverka nätet? Nätverksleverantören kollade nätet och sa att det var ok förutom att grundspänningen var lite låg så de ökade den i somras, men problemet kvarstår. En servicetekniker var här och bytte fötterna till kompressorn för ett par dagar sedan och uppdaterade då även till sista mjukvaran. Jag påpekade felet men de sa att allt verkade vara i sin ordning?

Jag vet inte vad jag ska ta mig till eller till vem jag ska vända mig, är det fel på pumpen eller är det inkopplingen eller nätet? Jag såg att installatören av värmepumpen inte har installerat strömkännarna, men jag vet inte ens vad det är eller vad de gör?

Jag bifogar ett par loggfiler och hoppas nån kan hjälpa mig att tolka dem då jag själv inte riktigt har kommit underfund med logAide ännu. Obs! filändelsen ska ändras till .log
Nibe 750 i Smålandsvillan Kalmar med radiatorer. 96m2 på nedervåning, oinredd övervåning.

Inställd temp: 20 C, vatten ekonomi= 45 C, Inomhusgivare 3,5 i faktor, Fläkthastighet 55%
Lufthastighetssensor (BS1) ca 145 m3/h, Värmekurva 7+1

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 750 problem
« Svar #1 skrivet: 31 januari 2014, 19:19:54 »
Om det är område som nyligen blivit bebyggt med många hus och elnätet i området inte uppgraderats i samma takt kan det uppstå betydande variationer i nätspänningen när den samlade lasten ökar eller minskar. Nu är gränserna generösa för hur mycket nätspänningen får variera och det krävs mycket för att ansvarigt elnätsbolag ska vara skyldig att åtgärda och det kan ta åratal. Tyvärr avtar effekten med kvadraten på spänningen så om spänningen t.ex. sjunker med 5% så sjunker effekten med 10%. Detta kan påverka känslig utrustning såsom noga inmätt luftflöde genom en fläkt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad h.lage

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 750 problem
« Svar #2 skrivet: 31 januari 2014, 19:42:01 »
Det är ett nybbyggnadsområde och det är runt 15 hus, men jag tycker att när de projekterade området och drog in elen så borde de väl dimensionerat det rätt? Det finns dessutom 8 lediga tomter kvar.

Jag har en mätare på faserna till värmepumpen och sommartid ligger de runt 240 V på alla tre. Nu på vintern ligger fas 1 runt 227 V medan fas 2 & 3 ligger runt 232 V. Fas 1 kan dock dyka ner under 220 om jag kör spis & ugn. EON sa att 10 % variation ses som en godkänd variation vilket betyder 216 V. Men om man ser på loggarna så har jag en konstant pendling på luftflödet som normalt ligger runt 3-5 % i minskning från referens. Men ibland så mycket som upp till 8-10% på 1-2 minuter. Hur ser det ut hos er andra? Häromdagen hade jag 45 starter på 1 dygn, vilket känns för mycket, särskilt vid -2 grader ute och en luftfuktighet inne på 20-25 %.
Nibe 750 i Smålandsvillan Kalmar med radiatorer. 96m2 på nedervåning, oinredd övervåning.

Inställd temp: 20 C, vatten ekonomi= 45 C, Inomhusgivare 3,5 i faktor, Fläkthastighet 55%
Lufthastighetssensor (BS1) ca 145 m3/h, Värmekurva 7+1

Utloggad shogo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 247
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inaktiv
SV: Nibe 750 problem
« Svar #3 skrivet: 31 januari 2014, 23:08:51 »
Jag upptäckte att min F750 började avfrosta så fort vi körde köksfläkten på nivå 2 eller 3, det skapade ett större undertryck så att luftflödet i värmepumpen minskade med över 10% vilket tydligen leder till att pumpen tror att den skall börja avfrosta, har för mig att den inte slutade förrens vi slog av fläkten och frånluften i värmepumpen åter ökade.
Då är det kanske samma sak, om spänningsfall gör att fläkthastigheten minskar så pass att frånluftsflödet sjunker 10% eller mer så tror pumpen att den skall avfrosta.

Kika på http://www.unipower.se/produkter-o-tjanster/elkvalitet-portabelt/ alternativ så försöker du få ut ditt elnätbolag och faktiskt mäta strömvariation hos dig, om du påstår att variationerna får din värmepump att avfrosta titt som sätt så kan man tycka att de skall göra en mätning för att säkerställa att variationerna är inom marginalerna, förhoppningsvis är de utanför marginalerna och elnätbolaget får kosta på förändringar/utrustning för att ta bort problemet för dig.
« Senast ändrad: 31 januari 2014, 23:38:45 av shogo »
Inaktiv användare (bor i lgh nu).

Utloggad shogo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 247
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inaktiv
SV: Nibe 750 problem
« Svar #4 skrivet: 01 februari 2014, 00:46:24 »
Mina tolkningar av logfiler (jag är inte expert):
Ser väl ganska ok ut, du hade runt -4 °C i utetemp och tidsspannet är ca 41h varav kompressor gått 30h, fanns ett längre avbrott i mitten, kompressorstarter 12st, elpatron gick in två gånger.
Jag har ca 75% drifttid på min kompressor som högst, resten avfrostningar eller påhittade avfrostningar pga tex köksfläktanvändning.

*** EDIT ***
OBS denna loggfil var trasig, korrigerad finns längre ned i tråden!
« Senast ändrad: 03 februari 2014, 06:46:43 av shogo »
Inaktiv användare (bor i lgh nu).

Utloggad shogo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 247
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inaktiv
SV: Nibe 750 problem
« Svar #5 skrivet: 01 februari 2014, 07:58:56 »
Översta bilden mitt luftflöde under 30min och under ditt luftflöde under samma tidsintervall, ser lite "hackigt" ut faktiskt.
Inaktiv användare (bor i lgh nu).

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Nibe 750 problem
« Svar #6 skrivet: 01 februari 2014, 09:34:53 »
Om det nu är fas 1 som dippar kanske en elektriker kan byta plats på inkommande faser till vp:n, fläkten kanske går jämnare då om nu inte alla faser flukturerar lika mycket ???
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad h.lage

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 750 problem
« Svar #7 skrivet: 01 februari 2014, 11:17:46 »
Mina tolkningar av logfiler (jag är inte expert):
Ser väl ganska ok ut, du hade runt -4 °C i utetemp och tidsspannet är ca 41h varav kompressor gått 30h, fanns ett längre avbrott i mitten, kompressorstarter 12st, elpatron gick in två gånger.
Jag har ca 75% drifttid på min kompressor som högst, resten avfrostningar eller påhittade avfrostningar pga tex köksfläktanvändning.


Tack sÃ¥ mycket  tummenupp SÃ¥ fint har jag inte lyckats fÃ¥ in det i diagram ännu. Kul att se att det gÃ¥r att ändra värden pÃ¥ axlarna jag har inte lyckats med det ännu eller fÃ¥tt fram hur mÃ¥nga gÃ¥nger elpatronen har gÃ¥tt in.


Jag upptäckte att min F750 började avfrosta så fort vi körde köksfläkten på nivå 2 eller 3, det skapade ett större undertryck så att luftflödet i värmepumpen minskade med över 10% vilket tydligen leder till att pumpen tror att den skall börja avfrosta, har för mig att den inte slutade förrens vi slog av fläkten och frånluften i värmepumpen åter ökade.
Då är det kanske samma sak, om spänningsfall gör att fläkthastigheten minskar så pass att frånluftsflödet sjunker 10% eller mer så tror pumpen att den skall avfrosta.

Kika på http://www.unipower.se/produkter-o-tjanster/elkvalitet-portabelt/ alternativ så försöker du få ut ditt elnätbolag och faktiskt mäta strömvariation hos dig, om du påstår att variationerna får din värmepump att avfrosta titt som sätt så kan man tycka att de skall göra en mätning för att säkerställa att variationerna är inom marginalerna, förhoppningsvis är de utanför marginalerna och elnätbolaget får kosta på förändringar/utrustning för att ta bort problemet för dig.

Ja just det fläkten kan ju också påverka som du säger. När teknikern ringde Nibe och sa att det var spänningsfall sa de att fläkten var väldigt känslig för spänningsfall men att det skulle bli bättre med högre hastighet på fläkten, jag kör ju på 55 % då övervåningen inte är klar ännu. Jag testade att köra 75 % på fläkten men lufthastigheten varierade iaf. Jag får ringa till EON och be att de kommer & kollar. Jag ska be att få logga grannens pump också för att se hur hans pump beter sig. Ibland avfrostas kompressorn hejdlöst & andra dagar kan den gå nästan hela dagen då den låser vid fel referensvärde. Sen igår eftermiddag har jag bara haft 3 starter!
Nibe 750 i Smålandsvillan Kalmar med radiatorer. 96m2 på nedervåning, oinredd övervåning.

Inställd temp: 20 C, vatten ekonomi= 45 C, Inomhusgivare 3,5 i faktor, Fläkthastighet 55%
Lufthastighetssensor (BS1) ca 145 m3/h, Värmekurva 7+1

Utloggad h.lage

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 750 problem
« Svar #8 skrivet: 01 februari 2014, 11:22:58 »
Om det nu är fas 1 som dippar kanske en elektriker kan byta plats på inkommande faser till vp:n, fläkten kanske går jämnare då om nu inte alla faser flukturerar lika mycket ???

Ja det har du rätt i  :) Ja det är bara fas1 som fluktuerar sÃ¥ mycket, den är tungt belastad här i huset, dÃ¥ bÃ¥de ugn, spis, värmepump samt mycket lyse gÃ¥r pÃ¥ fas 1.
Nibe 750 i Smålandsvillan Kalmar med radiatorer. 96m2 på nedervåning, oinredd övervåning.

Inställd temp: 20 C, vatten ekonomi= 45 C, Inomhusgivare 3,5 i faktor, Fläkthastighet 55%
Lufthastighetssensor (BS1) ca 145 m3/h, Värmekurva 7+1

Utloggad shogo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 247
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inaktiv
SV: Nibe 750 problem
« Svar #9 skrivet: 01 februari 2014, 12:10:12 »
Är det inte så att värmepumpen går på alla tre faserna som finns i en vanlig villa, jag har i varje fall 3st 16A säkringar till min F750?
Skulle väl i så fall vara så att om ev frånluftsfläkten endast drivs av en specifik fas av de tre faserna så kanske man kan växla den fasen.
Inaktiv användare (bor i lgh nu).

Utloggad h.lage

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 750 problem
« Svar #10 skrivet: 01 februari 2014, 12:48:31 »
Jo pumpen går på alla tre faserna men spänningen på fas 1 är alltid lägst här. Jag vet inte om fläkten går på en speciell fas? Nu ligger fas 1 på 232 V och 2, 3 på 235 V, men jag ser ändå variationer på lufthastigheten. Ja att byta plats på fas 1 skulle vara intressant att testa, men det får någon behörig göra.
Nibe 750 i Smålandsvillan Kalmar med radiatorer. 96m2 på nedervåning, oinredd övervåning.

Inställd temp: 20 C, vatten ekonomi= 45 C, Inomhusgivare 3,5 i faktor, Fläkthastighet 55%
Lufthastighetssensor (BS1) ca 145 m3/h, Värmekurva 7+1

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 750 problem
« Svar #11 skrivet: 01 februari 2014, 14:59:55 »
Fläkten går på en specifik fas men det är svårt att se vilken i elschemat som inte är så lättläst på F750 jämfört med de gamla modellerna. En elektriker kan flytta fas 3 till fas 1, fas 1 till fas 2 och fas 2 till fas 3 osv. Invertern till kompressorn bör dessutom klara olika fasföljder (till skillnad mot en on/off 3-fas kompressor) så det bör egentligen gå bra att koppla om hur som.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad igge4

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Styra eller styras...
SV: Nibe 750 problem
« Svar #12 skrivet: 01 februari 2014, 15:26:44 »
... Sen igår eftermiddag har jag bara haft 3 starter!

Såg din logg dom shogo la upp. Samt det du skriver ovan. Jag är snarare imponerad av de drifttiderna du har. Makalöst långa kompressorkörtider innan avfrostning. Min pump är precis motstats till din, och jag väljer din alla dagar i veckan.
Dock så hade du ett väldigt långt avbrott på flera timmar, och det vore intressant att förstå varför. Får du bort den, då har du den högsta kompressor drifttiden jag sett iaf.
(Jag är inte heller någon expert)
Enplansvilla, 158 kvm.
Nibe F750 frånluftsvärmepump. Vattenburen golvvärme.
Förbrukning år 2013 (vv & värme): 9200 kwh (måste ner!).
2014: 7500 kWh
Måltemperatur inomhus 22°C.
Inställning: kurva 5 (-1),
fläkthastighet 59% sommartid, 50% vintertid

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Nibe 750 problem
« Svar #13 skrivet: 01 februari 2014, 19:02:07 »
Ja, det ser verkligen märkligt ut. Uppenbarligen behövde den inte bidra med energi under den tiden, mellan typ 15 och 22 på kvällen. Inget eltillskott, ingen kompressor körning. Trots det ser det faktiskt ut som att innetempen ÖKAR något under perioden.

Många tända ljus eller annan värmekälla ???

mvh
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad h.lage

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 750 problem
« Svar #14 skrivet: 01 februari 2014, 22:46:36 »
Ja mkt märkligt uppehåll. Jag var inte hemma förrän kl 19 den kvällen och sen nattade jag barnen och somnade själv med barnen vid 21 tiden och det var ingen eldning eller annat den kvällen. Jag har faktiskt inte märkt av ett så långt uppehåll tidigare vid den här tiden på året och jag kan inte förklara det?

Att luftflödet varierar hos mig, kan det bero på något annat än spänningen? shogo var ju snäll och la upp ett par bilder här tidigare där han jämför mitt luftflöde med hans och det var ju stor skillnad.
Nibe 750 i Smålandsvillan Kalmar med radiatorer. 96m2 på nedervåning, oinredd övervåning.

Inställd temp: 20 C, vatten ekonomi= 45 C, Inomhusgivare 3,5 i faktor, Fläkthastighet 55%
Lufthastighetssensor (BS1) ca 145 m3/h, Värmekurva 7+1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!