Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kanalfläkt eller badrumsfläktar i hus med självdrag?  (läst 13358 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cantona

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vi bor i en villa med självdrag som är byggd 1973. I toaletter, badrum och tvättstuga så finns det kanalöppningar med tallriksventil i väggarna/taket som sedan genom ett plåtrör mynnar ut i en skorsten på taket på huset.
För att få ut fukt och förbättra grundventilationen så funderade jag först på att investera i två badrumsfläktar som går konstant (och är fuktstyrda) och sätta dem i ventilationsöppningarna i mina två badrum, men är rädd för att det ska sugas in fuktig luft i tvättstuga och/eller kök då.
Skulle kanske ett bättre alternativ vara att sätta en kanalfläkt högst upp i ventilationsröret under taket vid skorstenen (det är bara ventilation som kommer ut i den skorstenen)?  ::)
På så sätt så blir det ju sug i alla ventilationsöppningar!
Installerade en Toshiba Ras 10-ND i oktober 2008 som sitter längst ner i sutterängplan. I sptember 2009 instllerades en Toshiba Ras 13-E som sitter i trapphuset och värmer entréplan och övre plan.
Har bott i huset på 220 kvm sedan augusti 2008 och hade första året en årsförbrukning på knappt 15000 kwh för två vuxna, två barn och en bebis. Nu är vi nere i en årsförbrukning på under 10 000 kwh. I övrigt värms huset med direktverkande el samt en Hugo braskamin från 1979.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Kanalfläkt eller badrumsfläktar i hus med självdrag?
« Svar #1 skrivet: 08 augusti 2013, 20:13:22 »
Takfläkt hade jag valt!
Nackdelen med badrumsfläktar är att de inte klarar att skapa så stort undertryck.
Kan få varvtalsstyrning monterat så att ni kan ställa utflödet efter behov.
Takfläkt kostar inte mycket mer än 2 ordentliga badrumsfläktar.
Tänk på ljudnivån bara, de kan vara högljudda.
Se över friskluften också, behövs fler?
Byta ut innerdelen till en som sprider luften bättre, önskas pollenfilter eller ljudreduktion från omgivningsljuden.

Varifrån är du rädd att fuktig luft skulle komma in i tvättstuga och kök?
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Cantona

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kanalfläkt eller badrumsfläktar i hus med självdrag?
« Svar #2 skrivet: 08 augusti 2013, 20:38:19 »
Tack för ditt svar!
Friskluft tror jag är ok eftersom vi bytte fönster nyss och satte fönsterventiler i nästan alla fönster (förutom våtutrymmen och kök).
Jag ålade mig in på kattvinden nyss och såg att alla 5 ventilationsrör (2 badrum, 1 tvättstuga, 1 kök och 1 toa) går parallellt sista metrarna genom takisoleringen och ut på taket. Jag trodde att de mynnade ut i bara ett rör och att jag kunde sätta en kanalfläkt däri. Kanske de går samman precis innan skorsstenen? Får kolla på det mer imorgon. Jag ville inte paja takisoleringen nu.
Med takfläkt menar du då kanalfläkt typ:
http://www.fresh.se/sv/2.kanalflaektar/fresh-ck-serien.php?group=prod_prod_grp-s1%2F226
Installerade en Toshiba Ras 10-ND i oktober 2008 som sitter längst ner i sutterängplan. I sptember 2009 instllerades en Toshiba Ras 13-E som sitter i trapphuset och värmer entréplan och övre plan.
Har bott i huset på 220 kvm sedan augusti 2008 och hade första året en årsförbrukning på knappt 15000 kwh för två vuxna, två barn och en bebis. Nu är vi nere i en årsförbrukning på under 10 000 kwh. I övrigt värms huset med direktverkande el samt en Hugo braskamin från 1979.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kanalfläkt eller badrumsfläktar i hus med självdrag?
« Svar #3 skrivet: 08 augusti 2013, 21:04:52 »
Se bara till att luften kan komma in i badrum/tvättstuga från vardagsrum/sovrum så kommer det funka bra.
Jag sågade bort nån cm i underkanten på badrumsdörrarna för att få in luften där.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Kanalfläkt eller badrumsfläktar i hus med självdrag?
« Svar #4 skrivet: 08 augusti 2013, 21:17:08 »
Nej, takfläkt monteras ovanpå skorstenen. Kan behövas att plåtslagare fixar till anslutningen. Den kommer då att suga från samtliga rör.
Sök efter takfläkt på soliduct eller luftbutiken.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Kanalfläkt eller badrumsfläktar i hus med självdrag?
« Svar #5 skrivet: 08 augusti 2013, 21:23:26 »
Det här är takfläktar och sätts lämpligen ovanpå takhuven. Passa samtidigt på att isolera huven invändigt med ljudisolerande plattor och täta ordentligt runt rören så det inte suger luft från vinden.

Utloggad Cantona

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kanalfläkt eller badrumsfläktar i hus med självdrag?
« Svar #6 skrivet: 08 augusti 2013, 21:43:40 »
Detta är definitivt ingen jag installerar själv. Jag är höjdrädd och mitt tak lutar ganska mycket.  :P

Jag kan tänka mig att driftskostnaden för dessa takfläktar är ganska hög. Frågan är om det är värt att installera i detta...

Kanske man ändå skulle köpa några PAX-fläktar och sätta i ventilationsöppningarna i badrummen och tvättstuga?
Installerade en Toshiba Ras 10-ND i oktober 2008 som sitter längst ner i sutterängplan. I sptember 2009 instllerades en Toshiba Ras 13-E som sitter i trapphuset och värmer entréplan och övre plan.
Har bott i huset på 220 kvm sedan augusti 2008 och hade första året en årsförbrukning på knappt 15000 kwh för två vuxna, två barn och en bebis. Nu är vi nere i en årsförbrukning på under 10 000 kwh. I övrigt värms huset med direktverkande el samt en Hugo braskamin från 1979.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kanalfläkt eller badrumsfläktar i hus med självdrag?
« Svar #7 skrivet: 09 augusti 2013, 07:03:52 »
Det funkar med PAX eller Fresh också, skillnaden är att det blir flera fläktar och att du har en surrande fläkt ovanför dig när du skiter (nu är de rätt tysta, men inte ljudlösa).
Sen måste alla fläktar ha el, och detta får man inte koppla in själv.

Sen finns det vinddrivna ventilatorer som förbättrar självdraget som alternativ.
Den placeras på skorsten (du får klättra, ja).
« Senast ändrad: 09 augusti 2013, 07:08:40 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!