Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur ofta byter Ni Era Freshfilter och vilka filter sitter i?  (läst 13777 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
Har sökt lite och det verkar inte vara så många poster om filterbyten på "tu man hand".

Handen på hjärtat. Hur ofta byter Ni Era filter för Er som har tex har Fresh eller andra märken. Vad har Ni installerat för filter och har Ni provat olika (miljö, pollen, standard mm?)

Har varit i en lägenhet och där sitter Fresh 100 med standardfilter. Filtren är svarta och faller sönder när man tar i dem. I vardagsrummet är filtren så intakta men porösa att det har byggts upp ca 1cm av "gegga" på utsidan.

Enligt uppgift verkar de inte vara bytta på minst 6år. Mysigt.

Till det hela som gör det hela lite mer intressant. Hur kan en sådan fastighet bli OK:ad i OVK? Bör inte besiktningsmannen kontrollera hela anläggningen? Jag anser att ventilationsanläggningen även består av väggventilerna? Allt hänger ju samman.

Ringde till Fresh och de lät inte direkt förvånade att det gick till såhär.

Har även en fråga om kanalens bredd. Den är ca 85mm bred. Det var visst inte standardmåttet enl Fresh om man önskade ett Flimmerfilter. Någon som har en bra gissning?

Ställde frågan till en "butik som säljer luft" :). De struntade i att svara på Flimmerfilterfrågan.

Ringde även till en Finsk byggbutik som börjar på K. Personen som svarade och var ansvarig för ventilation mm föreslog att man skulle köpa fyrkantiga filter och klippa till så de blev runda. De är även återförsäljare för Fresh. Thumbsup


Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Hur ofta byter Ni Era Freshfilter och vilka filter sitter i?
« Svar #1 skrivet: 08 september 2011, 15:54:08 »
Till det hela som gör det hela lite mer intressant. Hur kan en sådan fastighet bli OK:ad i OVK? Bör inte besiktningsmannen kontrollera hela anläggningen? Jag anser att ventilationsanläggningen även består av väggventilerna? Allt hänger ju samman.

OVK gäller endast vid nybyggnad eller om man installerar nytt system. Finns inga krav på återkommande kontroll
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Hur ofta byter Ni Era Freshfilter och vilka filter sitter i?
« Svar #2 skrivet: 08 september 2011, 16:12:55 »
Har även en fråga om kanalens bredd. Den är ca 85mm bred. Det var visst inte standardmåttet enl Fresh om man önskade ett Flimmerfilter. Någon som har en bra gissning?

FrÃ¥gan är om det är storleken pÃ¥ kanalen som är problemet eller om det är att det inte finns flimmerfilter för den kanalen  Sc:,h

Vill du ha ett bättre filter än standard i en 8´5 kanal så blir det till att använda Pollenfilter Fresh 80 EU4 183002 (3pack) eller Miljöfilter Fresh 80 EU7 183275 (1pack). Lite kort livslängd på dessa dock iom liten filteryta.

Sen finns det filterstrutar men jag tror minsta storleken är 100 mm och att dom bara klarar EU4
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: Hur ofta byter Ni Era Freshfilter och vilka filter sitter i?
« Svar #3 skrivet: 08 september 2011, 20:36:26 »
Jag har 6 st fresh 90 i huset installerade av mig sommaren 2008. Hittils har jag gjort rent filtren 3ggr (klorinbad och sedan grundlig genomsköljning med vatten) men tanken har slagit mig oxå.. Finns det andra att köpa eller eller det att köpa metervara o klippa? Finns kanske t.o.m sk. "plasmafilter" eller annat hokus-pokus som återfinns i luft/luft pumpar att mixtra dit? Sc:,h
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SV: Hur ofta byter Ni Era Freshfilter och vilka filter sitter i?
« Svar #4 skrivet: 08 september 2011, 22:31:01 »
Nu sitter standardfilter i samt miljöfilter. Beställda direkt från Fresh.

Att standardfiltret ska sitta ytterst kunde man räkna ut med ... men åt vilket håll bör miljöfiltret sitta? med den glansiga sidan eller den luddiga sidan inåt?

OVK i bostadshus (läs flerfamiljshus) är väl återkommande men max 6 års mellanrum om jag inte är ute och cyklar.

Görs ingen besiktning/kontroll/service på anläggningen sedan/löpande menar du om man bor i villa/hus? Hur vet du att din anläggning fungerar optimalt då om du inte har en auktoriserad firma eller är händig själv som gör kontroll av anläggningen?

Hur blir filtren efter en tvätt? Antar att du menar de vanliga filtren?

Hur många tvättar kan man göra innan filtren blir slut i så fall?

Kollade på Fresh hemsida och jag citerar
"Filter som effektivt tar pollen mm. Används där allergiker eller andra känsliga personer vistas. Tillverkat av syntetfibrer och är temp-eraturbeständigt upp till 100°C. Filtret bör ej tvättas, eftersom dess effektivitet försämras avsevärt då, filterklass EU4."

Gör Ni ren kanalen och ytan på utsidan av filtret också eller byter Ni bara filtret?

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Hur ofta byter Ni Era Freshfilter och vilka filter sitter i?
« Svar #5 skrivet: 08 september 2011, 22:50:04 »
OVK i bostadshus (läs flerfamiljshus) är väl återkommande men max 6 års mellanrum om jag inte är ute och cyklar.

Läste ditt första inlägg lite slarvigt och noterade inte att du syftade på lägenheter. Besiktningsintervallet beror på vilken typ av ventilation man har
http://www.boverket.se/Bygga--forvalta/Drift-och-forvaltning/Obligatorisk-ventilationskontroll/OVK---Vilka-byggnader-och-nar/

Görs ingen besiktning/kontroll/service på anläggningen sedan/löpande menar du om man bor i villa/hus? Hur vet du att din anläggning fungerar optimalt då om du inte har en auktoriserad firma eller är händig själv som gör kontroll av anläggningen?

Som du ser i länken ovan så görs inga OVK i enfamiljshus annat än att man besiktigar anläggningen innan den tas i drift. Det åligger fastighetsägaren att se till att anläggningen sköts på rätt sätt och om man sedan gör det själv eller tar extern hjälp struntar myndigheterna i. Skiter man i det helt så är det fortfarande ingen som bryr sig.

Och som svar på din fråga om hur man vet om det fungerar eller inte så blir svaret i de flesta fall att man inte vet.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: Hur ofta byter Ni Era Freshfilter och vilka filter sitter i?
« Svar #6 skrivet: 08 september 2011, 23:36:45 »

Hur blir filtren efter en tvätt? Antar att du menar de vanliga filtren?

Hur många tvättar kan man göra innan filtren blir slut i så fall?

Kollade på Fresh hemsida och jag citerar
"Filter som effektivt tar pollen mm. Används där allergiker eller andra känsliga personer vistas. Tillverkat av syntetfibrer och är temp-eraturbeständigt upp till 100°C. Filtret bör ej tvättas, eftersom dess effektivitet försämras avsevärt då, filterklass EU4."

Gör Ni ren kanalen och ytan på utsidan av filtret också eller byter Ni bara filtret?

Vet ej hur många gånger det går att tvätta, men mina misstankar om försämring bekräftas ju härmed med ditt citat från fresh. Visst blir filtren "renare", åtminstone syns ingen skit längre, det måste ju vara bättre med tvättade filter än igensatta..? Allra bäst är ju naturligvis att byta dem. Vad menar du med kanalen och "utsidan av filtret"?

Mina ventiler/filter ser ut så här:
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SV: Hur ofta byter Ni Era Freshfilter och vilka filter sitter i?
« Svar #7 skrivet: 09 september 2011, 13:28:50 »
Är det någon som vet när filtren slutade vara svarta och blev vita?

Till badningen:  Sc:,h

Hur mycket klorin har du i och hur går det till? Dumt att uppfinna hjulet igen eftersom det tydligen verkar funka bra för dig eller säkerligen andra.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Hur ofta byter Ni Era Freshfilter och vilka filter sitter i?
« Svar #8 skrivet: 09 september 2011, 20:36:38 »
Köpte en del filtermatta G3 till Nibe 750. Klippte minst 50 styck till ventiler. Varje vecka damsuger. O en gång i månader byter mot nya.
Duger G3 i pannan, är det ok i ventiler med.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: Hur ofta byter Ni Era Freshfilter och vilka filter sitter i?
« Svar #9 skrivet: 09 september 2011, 20:43:51 »
Är det någon som vet när filtren slutade vara svarta och blev vita?

Till badningen:  Sc:,h

Hur mycket klorin har du i och hur går det till? Dumt att uppfinna hjulet igen eftersom det tydligen verkar funka bra för dig eller säkerligen andra.

Kör 50/50 (vatten) kramar dem tills de ser fina ut. Sen sköljer jag dem noga och sedan får de torka.
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SV: Hur ofta byter Ni Era Freshfilter och vilka filter sitter i?
« Svar #10 skrivet: 09 september 2011, 23:21:18 »
Kan ju bara säga att luften blev väldigt bra efter fliter bytet.

Även om grannarna jobbar hårt på att hamna på lungkliniken i förtid med en slang i snoken så luktar det inget. Thumbsup

Till Er som har kamin och bor i hus. Vad har Ni för filter och hur luktar det om det är dåligt väder och röken "slår ner"?

Tack för tvätt tipset. Nu ska man alltsÃ¥ inte bara stÃ¥ i tvättstugan och tvätta kläder utan även filter  ;)

MarcusAnd

  • Gäst
MarcusAnd
SV: Hur ofta byter Ni Era Freshfilter och vilka filter sitter i?
« Svar #11 skrivet: 09 april 2014, 20:10:18 »
Googlade runt för att hitta svar på frågan var man hittar flimmerfilter som inte kostar skjortan och hur ofta man byter. Jag ringde fresh man ska byta varje 1-1.5 år. Mina filter var helt svarta och likaså luckan. Diskade rent luckan och bytte filter och vips så steg både luftfuktigheten (det var jävligt torrt innan) och luften blev renare..blev allergisk till pollen förra året :(
Jag köpte flimmerfilter ifrån www.snclimateservice.se
/Marcus

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!