Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur ställa in tryckströmbrytaren/Hydropressen?  (läst 51415 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lillefar

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
Min granne (elektriker) bytta ut våran tryckströmställare idag då den gamla gått sönder.
Nu ska jag försöka ställa in rätt tryck med den. På fjädern med fråntryck finns det en skala, den ställer jag in på 4.5 som den gamla. Tyvärr finns det ingen skala på till fjädern, så hur ska jag ställa den?

Det finns inte heller nån mätare för att se vattentrycket, den plockade rörmokaren av nån anledning bort när han installerade ett vattenfilter åt oss.

Lufttrycket i hydropressen (ska vara 2 enligt manualen) är nu 3, är det för mycket?

Sen sjunker även trycket i kranarna när man sploat några sekunder, vad beror det på?

Mvh Erik

Utloggad anders351

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kvitsle, mitt emellan Ã…re och Östersund
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur ställa in tryckströmbrytaren/Hydropressen?
« Svar #1 skrivet: 13 juli 2011, 22:49:24 »
Att trycket sjunker när du spolar betyder att du har förbrukat det som fanns laddat i hydropressen och att du du får det vatten som pumpen förmår leverera.
Har du kvar uttaget där manometern satt? Skaffa isåfall en ny manometer och sätt dit. Blir ju svårt att justera utan att ha en manometer.
Är osäker men jag tror jag kör mellan 3,5 och 4,5 bar.
Hus: Timmerstomme byggår ca 1860, 2 plan 2x80 m2, nya radiatorer hela nedervåningen.
VP: CTC EcoHeat 8,5; Lutning 36, justering +3; markkollektor 2 x 300 m; i drift sedan 18 okt 2010
Uppföljning elförbrukning: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.166683476682797.38102.100000234377862&l=0bbced1daf

Utloggad lillefar

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
SV: Hur ställa in tryckströmbrytaren/Hydropressen?
« Svar #2 skrivet: 13 juli 2011, 23:12:43 »
Har tyvärr inte kvar uttaget, tror jag ska ringa rörmokaren i morgon, han får helt enkelt komma tillbaka och sätta dit den.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Hur ställa in tryckströmbrytaren/Hydropressen?
« Svar #3 skrivet: 14 juli 2011, 22:12:31 »
Det viktigaste är relationen mellan trycket i hydropressens gummiblåsa och starttrycket som pumpbrytaren är inställd på. Bestäm vilket tryck du ska ha pumpstart på, det borde stå i pumpens bruksanvisning. Därefter tömmer du ut vattnet ut hydropressen och justerar trycket i dess blåsa (brukar sitta en vanlig bildäcksventil uppe på hydropressen) så att det är 0,2-0,3 bar under pumpstartstrycket.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad lillefar

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
SV: Hur ställa in tryckströmbrytaren/Hydropressen?
« Svar #4 skrivet: 15 juli 2011, 12:46:24 »
Okej, om jag har 4.5 i frånslagstryck och strarttryck på 2.3 så ska jag ha 2 bar i hydroforen?

Jag hittade nämligen en liten skyllt där det står att det ska vara 2 bar i hydroforen.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Hur ställa in tryckströmbrytaren/Hydropressen?
« Svar #5 skrivet: 15 juli 2011, 12:57:42 »
Okej, om jag har 4.5 i frånslagstryck och strarttryck på 2.3 så ska jag ha 2 bar i hydroforen?

Jag hittade nämligen en liten skyllt där det står att det ska vara 2 bar i hydroforen.

Japp. 2,0-2,1 blir fint. Glöm inte att tappa ut vattnet först bara, annars blir allt fel. Pumpen ska alltså vara avstängd med huvudströmbrytaren och minst ett tappställe ska vara öppet när du kollar trycket.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!