Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Returtemp pÃ¥ rediatorerna.  (läst 1500 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dax

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
Returtemp på rediatorerna.
« skrivet: 04 november 2008, 12:22:10 »
En fråga från en helt okunnig. Hur vet man sin returtemp, det borde ju vara intressant att veta. det enda jag kan utläsa från displayen är framledningstempen och känner jag på returröret får jag frostskador.

Vetgiriga Dax

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Returtemp på rediatorerna.
« Svar #1 skrivet: 04 november 2008, 12:44:01 »
Hej

Finns bara ett sätt, skaffa en yttermometer eller något annat instrument, som går att mäta en varm yta med.

Får du frostskador av returen, så är det nog inte returen du känner på, det verkar snarare vara kallvattenanslutningen. Returen är inte så många grader kallare än framledningen, den är i varje fall hyfsat varm. Den kommer ner till pannan i närheten av shunten, den går dels ner i pannan och dels till shunten, för att blandas med varmt vatten och gå ut på framledningen igen.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Returtemp på rediatorerna.
« Svar #2 skrivet: 04 november 2008, 12:54:57 »
Om du kollar bredvid pannan istället, så finns det normalt fyra rör, som går upp i huset, snyggt dragna bredvid varandra. Det varmt och kallt vatten till alla tappvattenanslutningar, de andra två är fram- och returledningar till radiatorerna.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Dax

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Returtemp på rediatorerna.
« Svar #3 skrivet: 05 november 2008, 07:11:39 »
Nu har jag kollat och min retur är betydligt kallare än tillröret. Kanske inget att bekymra sig om för allt funkar bra annars.
En annan fundering är avfrostningen, kan man eller bör man påverka den själv, den verkar gå väligt ofta och mycket.

MVH Dax

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Returtemp på rediatorerna.
« Svar #4 skrivet: 07 november 2008, 22:37:27 »
Har du EcoLogic eller EcoEl eller annan lösning som styr VP?

I Eco logic (där VP ligger i serie med radiatorerna) kan du läsa av radiatorreturen, heter VPin har jag för mig.
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!