Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Placering av luftvärmepump  (läst 6705 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 740

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Placering av luftvärmepump
« skrivet: 06 september 2005, 15:05:39 »
Hej.
Här kommer en undring.
Massor av luft passerar utedelen av en luftvärmepump. Men utedelen är ju placerad så att luftströmmen går rakt in i väggen! Vore det inte bättre att montera utedelens gavel mot huset fasad istället så att det blir "fritt blås" för luftströmmen.
 Det kanske inte blir vackert om det är en väggplacering men om jag nu skall montera utedelen pÃ¥ marken sÃ¥ vore det väl bättre att vrida hela utedelen ett kvarts varv och fÃ¥ fria luftvägar bÃ¥de framför och bakom fläkten.
Borde inte detta stämma?

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Placering av luftvärmepump
« Svar #1 skrivet: 06 september 2005, 16:43:51 »
hmmmmmmmmmmm,

luften sugs in från baksidan genom elementet och ut på framsidan. Baksidan på utedelen brukar vara någon decimeter från monteringsväggen. Så fungera det på min pump.

LÃ¥ter konstigt att du säger att luften blÃ¥ses in mot den vägg där den är monterad ? (felvänd  eller fel rotationsriktning pÃ¥ fläkt ?)

kanske du får förtydliga..................

Utloggad 740

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Placering av luftvärmepump
« Svar #2 skrivet: 06 september 2005, 23:55:41 »
F´låt. Jag har alltså inte köpt  luftvärmepump än ( men skall göra närmaste veckorna!) och visste inte åt vilket håll fkäkten blåser.
Men min undring kvarstår. Vore det inte bättre och lättare för luften att passera genom utomhusaggregatet om det står med gaveln mot huset? Är det någon som har eller hört något om en sådan placering???

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Placering av luftvärmepump
« Svar #3 skrivet: 07 september 2005, 09:03:44 »
Spelar nog ingen roll. Jag är övertygad om att alla pumpar suger in luften på baksidan och blåser ut framåt.

Man kan alltid hitta driftfall där det ena eller andra är bättre. Med gaveln mot väggen spelar ju vindriktning roll för flödet.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Placering av luftvärmepump
« Svar #4 skrivet: 07 september 2005, 10:30:54 »
Min pump Panasonic E9DKE är delvis oskyddad på baksidan. De fina värmeväxlarlamellerna kan eventuellt skadas av vassa föremål, bollar etc vid en gavelmontering. Känns tryggt att ha den med baksidan mot väggen.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad u1malmberg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Placering av luftvärmepump
« Svar #5 skrivet: 07 september 2005, 11:09:34 »
Jag förstår vad du menar och har funderat lite i samma banor.

PÃ¥ min "baksida" som jag tänkt placera utedelen pÃ¥ sÃ¥ är det endast 2-3 meter till grannens garagevägg.  Känns som om det är rätt instängt för luften.  En placering som du föreslÃ¥r där man vrider den 90 grader skulle ju blÃ¥sa luften längs med huset och pÃ¥ sÃ¥ vis fÃ¥ en större omsättning pÃ¥ luft.  Jag skulle iofs kunna montera den där grannens garage slutar, fast dÃ¥ kommer jag blÃ¥sa rakt pÃ¥ hans bil!  :D kanske inte sÃ¥ populärt!! a:gl

/Johan

Utloggad goran

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Placering av luftvärmepump
« Svar #6 skrivet: 08 september 2005, 11:50:47 »
Intressant

Sitter i samma situation och tankar ( = ingen värmepump och fundering på placering )

Jag tycker att luftgenomströmmningen och därmed verkningsgraden borde öka om man placerar pumpen fritt, dvs med pumpens gavel mot väggen.

Eller är pumpen konstruerad för något "maxluftgenomströmmning"?
Eller är det som larryd skriver - De fina värmeväxlarlamellerna kan eventuellt skadas av vassa föremål, bollar etc -?
Eller......?

Goran


Hälsingland 90 m2. XE9

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!