Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IngÃ¥r rumsgivare i 45:orna?  (läst 4006 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Groggy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Ingår rumsgivare i 45:orna?
« skrivet: 21 februari 2010, 15:40:56 »
Hej, skall rumsgivare ingå i leveransen av xx45:or?

Jag fick inte med någon vid installationen, men den skulle gjort stor skillnad de senaste dagarna med -14 & 10 m/s på plankvägg ena dagen och -12 och sol den andra.

/G

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Ingår rumsgivare i 45:orna?
« Svar #1 skrivet: 21 februari 2010, 15:45:58 »
Det framgår av skötsel och monteringsanvisningen om det ska ingå i bipacksatsen.

Annars är det bra att man väntar ett tag och justerar in allting så att det fungerar hyfsat först, innan man kopplar in sin rumsgivare.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Ingår rumsgivare i 45:orna?
« Svar #2 skrivet: 21 februari 2010, 15:47:40 »
Ja den ingår, har de inte installerat den alltså... huvuddunk
Buss på dem bara, det måste ju vara på gränsen till stöld att inte ens lämna rumsgivaren till köparen.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Groggy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Ingår rumsgivare i 45:orna?
« Svar #3 skrivet: 21 februari 2010, 16:05:11 »
Hej,

Nej, de sa vid offerten att den inte ingick och inte behövdes. Men jag ser nu att den verkar ingå från papprena från Nibe (givare endast, ingen reglerfunktion).

Skall ge mig på dem.

Det är lite mycket hit and run över denna business. Intrimning och allt annat lämnar de över till kunder eller nördar som oss på detta forum.

Ringde och pratade med Nibe, som var helt bestörta över hur de kunde lämna en installation med 70% cirkulationskapacitet (fabriksinställning) på ett gammalt rörsystem, som de tyckte snarare skulle ligga nedåt hälften av det.

/G

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Ingår rumsgivare i 45:orna?
« Svar #4 skrivet: 21 februari 2010, 16:20:59 »
Hehe, uppdatera tråden med vad de sa när du påpekar att rumsgivaren ingår.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Ingår rumsgivare i 45:orna?
« Svar #5 skrivet: 07 mars 2010, 22:21:29 »
Hej,

Nej, de sa vid offerten att den inte ingick och inte behövdes. Men jag ser nu att den verkar ingå från papprena från Nibe (givare endast, ingen reglerfunktion).

Skall ge mig på dem.

Det är lite mycket hit and run över denna business. Intrimning och allt annat lämnar de över till kunder eller nördar som oss på detta forum.

Ringde och pratade med Nibe, som var helt bestörta över hur de kunde lämna en installation med 70% cirkulationskapacitet (fabriksinställning) på ett gammalt rörsystem, som de tyckte snarare skulle ligga nedåt hälften av det.

/G

Reglerfunktionen fÃ¥r du genom ett enkelt klick i menyerna.  Givaren klarar bÃ¥da delar.
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad Groggy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Ingår rumsgivare i 45:orna?
« Svar #6 skrivet: 08 mars 2010, 18:00:01 »
Hehe, uppdatera tråden med vad de sa när du påpekar att rumsgivaren ingår.

Nu har jag fått och installerat givaren. Har funkat alldeles utmärkt under två soliga dagar då den tryckt ned värmekurvan. Förstår inte alls varför man inte skall installera den. Mars-solen på mitt hus skulle göra det stekhett annars.

/G

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Ingår rumsgivare i 45:orna?
« Svar #7 skrivet: 08 mars 2010, 20:27:54 »
Nu har jag fått och installerat givaren. Har funkat alldeles utmärkt under två soliga dagar då den tryckt ned värmekurvan. Förstår inte alls varför man inte skall installera den. Mars-solen på mitt hus skulle göra det stekhett annars.

/G
Anledningen är för att du skall få optimal värmekurva under vargavintern när solen inte påverkar. Har felaktig kurvlutning producerar VP onödigt varmt vatten vilket ger lägre COP. Men för att kompensera solinstråling eller andra värmekällor behövs rumsgivaren.
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Ingår rumsgivare i 45:orna?
« Svar #8 skrivet: 08 mars 2010, 21:37:21 »
Har de installerat strömkännarna?
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Groggy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Ingår rumsgivare i 45:orna?
« Svar #9 skrivet: 08 mars 2010, 22:23:13 »
Har de installerat strömkännarna?

Hmmmm... Vet ej. Hur ser man det?

::g

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Ingår rumsgivare i 45:orna?
« Svar #10 skrivet: 08 mars 2010, 23:09:28 »
Kika i manualen, de bör sitta runt inkommande elledningar någonstans vid proppskåpet.
Med dessa har man större möjlighet att gÃ¥ ner ett steg pÃ¥ huvudsäkringen och därmed spara upp till en tusenlapp per Ã¥r.  Thumbsup
« Senast ändrad: 08 mars 2010, 23:25:55 av digitalrobert »
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Ingår rumsgivare i 45:orna?
« Svar #11 skrivet: 09 mars 2010, 00:11:10 »
Tror du kan testa att göra en fasföljdsprovning ocksÃ¥, finns i servicemenyn om jag minns rätt.  Har för mig att denna säger "fasföljd ej funnen" om de inte är installerade.
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad Groggy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Ingår rumsgivare i 45:orna?
« Svar #12 skrivet: 09 mars 2010, 08:35:05 »
Tror du kan testa att göra en fasföljdsprovning ocksÃ¥, finns i servicemenyn om jag minns rätt.  Har för mig att denna säger "fasföljd ej funnen" om de inte är installerade.

OK, då har jag inte det. Är det brukligt att det installeras? Visste inget om det under upphandlingen, så det står inte i avtalet.

/G

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Ingår rumsgivare i 45:orna?
« Svar #13 skrivet: 09 mars 2010, 09:22:25 »
Tror du kan testa att göra en fasföljdsprovning ocksÃ¥, finns i servicemenyn om jag minns rätt.  Har för mig att denna säger "fasföljd ej funnen" om de inte är installerade.

OK, då har jag inte det. Är det brukligt att det installeras? Visste inget om det under upphandlingen, så det står inte i avtalet.

/G
Jag har svårt att tro att de kommer undan med att inte installera dem.
Du har ju fÃ¥tt en offert pÃ¥ installation av 1245 och bÃ¥de rumsgivare och strömkännare följer med den och dÃ¥ mÃ¥ste ju installation av dessa ingÃ¥ tycker jag, har jag fel här sÃ¥ rättar Ridax mig säkert.  ;)
Du har strömkännarna liggande hemma hos dig?
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!