Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med thermia Atria optimum (is problem)  (läst 2585 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kanglou

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hjälp med thermia Atria optimum (is problem)
« skrivet: 21 februari 2012, 19:04:39 »
Hej! Har en thermia Atria optimum luft vatten pump som jag har haft i 4år.Fungerar klockrent vår,Sommar,Höst men så klart på vintern får jag väldigt mycket is både inne i "burken" och på baksidan på flänsarna.Har mailat lite med thermia Sverige och tydligen är det väldigt noga med hur man blandar kylvätskan i detta fall etylen glykol och det SKA vara exakt-32 hur kollar man det?Jag har nu blandat 50/50 dvs den klarar upp till -38.Det som händer då säger dom som vet är att vätskan blir trögflytande.Han sa även till mig att kolla brine in/ut så det stämmer med va som står på displayen.Ska man då mäta med en ir mätare (röd punkt)?Kan man kolla med något instrument vad etylenglykolen håller för - grad nu i behållaren?Samt kan man på något enkelt sätt tömma systemet och fylla i rätt - grader beständigt etylenglykol? Blev många fråger det där men måste försöka få ordning på det här nu. Med vänlig hälsning, Daniel

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Hjälp med thermia Atria optimum (is problem)
« Svar #1 skrivet: 21 februari 2012, 19:31:50 »
Temp brine in och ut skall du kunna kolla på pumpen i mågon meny

Etylenglykol kan man kontrollera med en glykolprovare som man har till bilar
finns från 25:- och uppåt (frågan är bara hur nogranna de är)
En 50/50 blandning borde klara ca -34 eller -35°C

Vet du systemets totala volym kan du räkna ut hur mycket vatten du skall fylla på för att få blandningen till -32°C.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Kanglou

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med thermia Atria optimum (is problem)
« Svar #2 skrivet: 21 februari 2012, 20:24:52 »
Ang kollen på brine in /ut så ville han att man skulle gämföra det som står i displayen på beredaren och mäta på rören som går ut (2st) till utedelen.För att se så dom stämmer överäns annars så kanske man ska jusistera på beredaren så det stämmer överäns med rörens temp?Ja detta med blandningen av kylvätskan verkar ju vara en riktig bökig grej eller rättare sagt jäkligt noga att det verkligen blir -32 fick tydligen inte fela mer än -+ 1 grad.Men kan det verkligen påverka isbildningen på utedelen?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!