Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Eltillskott för tidigt?  (läst 2594 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad frega

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
Eltillskott för tidigt?
« skrivet: 17 december 2009, 21:32:32 »
Vi har -15grader och det är i och för ganska kallt men skall verkligen eltillskott slå till redan? Under dagen har det varit kring -12 ºC.

VP gjorde 47 grader i framledning. Jag hade i och för sig inställning på -400 på gradminutrarna (fabriksinställning) för tillsats så jag förstår att den då hade startat. Ökade inställningarna för gradminutrar för eltillskott till över aktuell, men eltillskottet gick fortfarande. Pumpen har gått hela tiden sedan kl 07.00 tills jag kom hem kl 21.00 då jag tvångsstannade eltillskottet.

Borde inte pumpen själv klara av 47 ºC framledning?  Sc:,h Eltillskottet hade bara gÃ¥tt ca 1h.

Värmekurva: 8 (-1)
Gradminuter för start av kompressor: -90
Gradminuter för start av tillskott: -400
kalla deltat: ca 3
Varma deltat: ca 9 (har tidigare aldrig legat så högt, så jag ökade farten på pumpen)
Kb in: +0,8 ºC
El: 14h och 29kwh

Vad är det jag har missat eller inte förstår?

Jag har i och för sig lite luft kvar i radiatorerna som jag försöker få bort samt några element som är för varma (för liten skillnad mellan toppen och botten) som är nära VP. De som är nära måste jag strypa, men jag vill få bort luften innan jag gör den åtgärden. Vardagsrummet blir lite kallare än andra rum och därav att jag kör med kurva 8 (-1). Får 20 ºC i vardagsrummet och ca 22 ºC i övriga rum på nedre våningen och 21 ºC på övre plan. Alla element körs på fulla spjäll.

/frega
Den 7 dec 2009 startade Nibe 1245-6.
160m borrning, konvertering av 12 element, Svedbergs Bas handdukstork 50x142cm, utjämningskärl 100L.
Hus: 1,5plan, 156kvm, byggt 1976, 2-glasfönster.

Utloggad frega

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Eltillskott för tidigt?
« Svar #1 skrivet: 17 december 2009, 22:17:31 »
Nu har jag kunnat varit hemma ett tag och kikat på pumpen när den kör.

Beräknad framledning är nu 45,9 ºC
Framledning har kommit upp till 43,5 ºC, men den når inte upp nått mkt mer och gradökningen har gått otroligt segt på slutet (vet dock inte vad normalt är). Tror det gått minst 45min.

Graminutrarna står på -344 så eltillskottet lär slå på snart igen då.

Jag är som sagt ny ägare och har ingen erfarenhet, men det känns som att VP borde klara mer utan eltillskott?

Mvh
Frega
Den 7 dec 2009 startade Nibe 1245-6.
160m borrning, konvertering av 12 element, Svedbergs Bas handdukstork 50x142cm, utjämningskärl 100L.
Hus: 1,5plan, 156kvm, byggt 1976, 2-glasfönster.

Utloggad frega

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Eltillskott för tidigt?
« Svar #2 skrivet: 17 december 2009, 22:42:18 »
Eltillskottet slog till vid 43,7 ºC framledningstemp.  huvuddunk

Bifogar bild från dagens temperatur i Sundsvall (hämtad från temperatur.nu)

/Frega
« Senast ändrad: 17 december 2009, 23:11:37 av frega »
Den 7 dec 2009 startade Nibe 1245-6.
160m borrning, konvertering av 12 element, Svedbergs Bas handdukstork 50x142cm, utjämningskärl 100L.
Hus: 1,5plan, 156kvm, byggt 1976, 2-glasfönster.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Eltillskott för tidigt?
« Svar #3 skrivet: 18 december 2009, 00:18:22 »
Hej!

Du kan ju ändra gradminuterna för eltillskottet ytterligare: Typ -700. Men om beräknade framledningstempen är 46 och framledningstempen är 43 så i en timme så minskar gradminuterna med ytterligare 180. Pumpen orkar helt enkelt inte med. Har den dessutom jobbat med varmvatten så tar det ju en stor del av kapaciteten!

Du har ju stort hus och bara 6 KW pump, så jag tycker att den har orkat bra vid -15 grader. Det är min spontana uppfattning!

Tumpi
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Eltillskott för tidigt?
« Svar #4 skrivet: 18 december 2009, 00:29:39 »
Kan bara instämma med föregående talare, en 8á hade funkat bättre, 6án gör sitt jobb bra, kolla in min logg. Ligger nu på det berömda med en 8á, -27º i medeltemp sista dygnet, inget TS ännu.

Men jag har å andra sidan kurva 6 (-2), kräver något lägre börvärde än dig, ger ca 20,5-22º innetemp oavsett utetemp.
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Eltillskott för tidigt?
« Svar #5 skrivet: 18 december 2009, 21:15:43 »
Finns en faktor till som påverkar vad VP'n orkar med i framledningstemp, och det är storleken på radiatorerna.
Avger dina radiatorer t.ex. 15700 W vid dT50 (75/65/20 eller radiatorns medeltemp är 50°C över rumstemp) så betyder det att framledningstempen måste upp i 75°C innan alla 15700 Watt avges. När men vet det kan man räkna baklänges med hjälp av tabellen som finns i FAQ (länken nedan).
http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?sid=516&lang=sv&action=artikel&cat=7&id=36&artlang=sv

Exempel:
Mina 21 radiatorer avger 15700 Watt vid dT50.

I inlägget ovan kan du se att faktorn för att göra om dT50 till dT30 är ca. 1,92.
Vi dividerar 15700 med 1,92 och får fram vilken effekt radiatorerna avger vid dT30 => 8100 Watt. Följdaktligen kommer inte VP'n att klara dT30.

I inlägget ovan kan du se att faktorn för att göra om dT50 till dT20 är ca. 3,2.
Vi dividerar 15700 med 3,2 => 4900 Watt. Föjdaktligen bör din VP klara dT20 (radiatorns medeltemp är 20°C över rumstemperaturen).

I mitt fall slutade beräkningen på dT17-18. Min VP orkar bara med en medeltemp på radiatorn som är 17-18°C över rumstemperaturen. Min VP orkar bara med 38° på framledning, returen är då 31,4C, men eftersom jag kan köra på värmekurva 6-2 så räcker det till ca -12°C innan eltillskott går in. Kolla min loggning från senaste dygnet så ser du. Vi har nämligen -16°C just nu och elpatronen gör sej påmind titt som tätt.

Har ett Excel-ark för detta ändamål. Om du är intresserad kan jag maila det.

Du kan även läsa i ett tidigare inlägg från mej då jag hade dessa funderingar som Roland gav mej bra svar på.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=25672.msg245443#msg245443
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad frega

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Eltillskott för tidigt?
« Svar #6 skrivet: 18 december 2009, 23:03:40 »
Intressant Elmer!
Jag har troligtvis stora radiatorer. bottenplan är det 22:or och övre plan 21:or och 11:or.

Jag skall nog inte dra för snabba slutsatser än eftersom jag inte alls fått ordning på radiatortemperaturer och luftning.
Köpte digitaltermometrar idag och jag har en otrolig skillnad i rumstemperaturer. Vardagsrummet 20 ºC, toa 24 ºC (VP nära), tvättstuga 25 ºC (VP:n står där), kök/hall 22 ºC, övre våning 21 ºC.

Därtill köpte jag en IR termometer på ClasOhlson (ca 200kr) för att kolla lite elementtemperaturer.
Det elementet jag har problem att få fart på har enbart 27 ºC på toppen och 20 ºC på botten och det är en 22:a på 50x180cm. När det är -20 ºC grader ute så blir det kallras. Det elementet är också den som är allra längst från VP. I elementen nära VP var det 45 ºC på toppen och 41 ºC botten. Åtgärden låter som att jag skall strypa lite element som är små och ligger nära VP så att får jag ordning på allt och kan kanske köra med en annan värmekurva. Dock vill jag inte strypa förrän jag är helt säker på att jag fått ut all luft i systemet så man inte stryper i onödan.

Summa summarum är att jag fÃ¥r hÃ¥lla mig till tÃ¥ls ett tag  ::)

Dock tyckte jag att det var lite mystiskt eftersom jag igår sänkte kurvan från 8 (-1) till 7 (0) och tänkte att nu kan det bli lite kallare inne, men det blev ingen skillnad alls (inomhusgivaren är stängd). Igår klagade jag att det var -15... idag är det -20 ute!!! Kurvorna kanske är ganska lika ändå vid dessa grader.

/frega
« Senast ändrad: 19 december 2009, 10:53:26 av frega »
Den 7 dec 2009 startade Nibe 1245-6.
160m borrning, konvertering av 12 element, Svedbergs Bas handdukstork 50x142cm, utjämningskärl 100L.
Hus: 1,5plan, 156kvm, byggt 1976, 2-glasfönster.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!