Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med "grundvärden" till min VP (Thermia optimum 8)  (läst 5994 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad larssaman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag skulle som sagt behöva lite hjälp med grundvärden för min pump. Det är en Thermia Optimum 8 och radiatorkretsen består av Purmo C22 överlag med undantag för två radiatorer som är C21 samt C11. De allra flesta radiatorerna är stora rackare så det är ordentlig vattenvolym. Borran är totalt 210 meter fördelat på två hål (150+60.)
Vald värmekurva är 35 grader, justerad 1-3-1, av installatören. Börvärde RUM är inställt på 21 grader.
Läste just av temperatur displayen och den såg ut såhär:

Ute: 9 grader
Framl: 29(31)
Returl: 28(55)
Varmv: 57
Integral: - 0
Brine in: 6
Brine ut: 10

Ser detta vettigt ut? Om inte, vilka förändringar har ni att tipsa om? Spontant känns det som att värmekurva 35 är högt med tanke på min radiatorkrets..... tänker jag rätt?
1½-plans Platzerhus (174 m²) i Luleå byggt 1975 som värms av en Thermia Optimum 8 med 200 meters borrhål. Nya radiatorkretsar och Purmo dubbelradiatorer i alla rum. Fristående garage (62 m²) värms av en IVT luft/luft VP.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Ett värde som jag saknar är vad du har för temperatur inne. Alltså inte från pumpen utan från någon termometer hemma.

Det är ju så att säga det du är ute efter att hitta. En kurva som strävar efter att ha 21 grader och som faktiskt får precis 21 grader. Pumpen har ju ingen aning om vilken temp du har inne, förens du sätter en innegivare vilket du gör först när du trimmat in kurvor och flöden.

I övrigt är det väl ganska svårt att trimma in nu, när det är så pass varmt. Du har troligen fortfarande ganska mycket värme kvar i huset så att säga. Dygnsmedeltempen måste nog ner en bit till innan det är läge att trimma.

Kurva 35 går mot att ha 35 grader i framledning vid 0 grader ute-temp. Om du vet med dig att du har rejäl överkapacitet i dina raddar så att säga så skulle du ju kunna sätta kurvan till 30 och jobba dig upp om så krävs.

Givet att du visar köldbärartempen in/ut samt nämner borrdjup är du troligen intresserad av mer än bara värmekurvan. Men för att kunna ha en chans att säga något om dessa värden så måste pumpen gå när du tar siffrorna. Du ser på dina värden som du skrev ner att Brine UT är högre än Brine in. Vid drift ska det vara tvärt om. Att brine ut är lägre.

Några tankar från min sida.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Det kan vara lite svårt men när pumpen gått ett litet tag kan det vara intressant att veta
framledning, retur samt tryckrörstemp. Den kan du se i servicemenyn under värmepump om du håller inne vänster knapp i 5 sekunder. Jag tror den ligger där alla fall.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med "grundvärden" till min VP (Thermia optimum 8)
« Svar #3 skrivet: 02 september 2011, 09:36:47 »
Jag skulle som sagt behöva lite hjälp med grundvärden för min pump. Det är en Thermia Optimum 8 och radiatorkretsen består av Purmo C22 överlag med undantag för två radiatorer som är C21 samt C11. De allra flesta radiatorerna är stora rackare så det är ordentlig vattenvolym. Borran är totalt 210 meter fördelat på två hål (150+60.)
Vald värmekurva är 35 grader, justerad 1-3-1, av installatören. Börvärde RUM är inställt på 21 grader.
Läste just av temperatur displayen och den såg ut såhär:

Ute: 9 grader
Framl: 29(31)
Returl: 28(55)
Varmv: 57
Integral: - 0
Brine in: 6
Brine ut: 10

Ser detta vettigt ut? Om inte, vilka förändringar har ni att tipsa om? Spontant känns det som att värmekurva 35 är högt med tanke på min radiatorkrets..... tänker jag rätt?

Hej!
Gör en ny avläsning då VP:n går och värmer huset, siffrorna säger inget om kompressorn står still.
Sen är kanske kurva 35 lite högt men det tar nästan en vinter innan man hittar till rätt inställning, under tiden man justerar kurvan är det viktigt att alla radiatortermostater är öppna så man märker förändringarna i innetemp.
Det tar dessutom ca en dag från att man ändrar tills effekten slagit genom ordentligt så man får ha lite tålamod.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälp med "grundvärden" till min VP (Thermia optimum 8)
« Svar #4 skrivet: 02 september 2011, 10:06:55 »
Och, som sagt var - Vänta med att aktivera innegivaren tills du har hittat rätt värmekurva.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad larssaman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med "grundvärden" till min VP (Thermia optimum 8)
« Svar #5 skrivet: 02 september 2011, 18:41:09 »
Hej och tack för alla era reflektioner på mina, kanske dumma, frågor? Jag har sänkt till kurva 32 till att börja med för att se hur det slår. Jag har lagt en termometer på köksbordet (väldigt öppen planlösning, kök och vardagsrum sitter ihop utan vägg) och den visar nu 23 grader. RUM börvärde är ställt på 21. Läste precis av dessa värden då kompressorn gick och värmde huset:

Ute: 13
Framl: 36(26)
Returl: 27(55)
Varmv: 45
Integral - 70
Brine in: 5
Brine ut: 1
« Senast ändrad: 02 september 2011, 18:45:37 av larssaman »
1½-plans Platzerhus (174 m²) i Luleå byggt 1975 som värms av en Thermia Optimum 8 med 200 meters borrhål. Nya radiatorkretsar och Purmo dubbelradiatorer i alla rum. Fristående garage (62 m²) värms av en IVT luft/luft VP.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Sänk lite till. Bättre o höja när det blir för kallt o så slipper du vänja dig. Id för varmt ;)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad larssaman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med "grundvärden" till min VP (Thermia optimum 8)
« Svar #7 skrivet: 02 september 2011, 20:58:01 »
Ja varför inte? Jag skulle nog klara mig men jag har en fru som är känslig när det är för kallt. Detta är dock väldigt svÃ¥rt att veta (när det är för kallt) dÃ¥ det ena dagen kan vara för kallt om det är 22 grader inne och nästa när det är 25 grader.  huvuddunk

Blir dock inte heller klok på detta med loggtiden. Kan någon hjälpa mig med vad jag ska ha för loggtid inställd om jag vill ha loggning per dygn, dvs jag vill se 24 timmar bakåt på diagrammet? Jag tycker att kompressorn går "i tid och otid", hur många starter bör man ligga på per dygn?
1½-plans Platzerhus (174 m²) i Luleå byggt 1975 som värms av en Thermia Optimum 8 med 200 meters borrhål. Nya radiatorkretsar och Purmo dubbelradiatorer i alla rum. Fristående garage (62 m²) värms av en IVT luft/luft VP.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Köp danfoss living connect termostater dom är barnsäkra, även för frugan ;)

Har du strypt in dina raddar, alltså får du jämn temperatur i varje rum. Om du har termostater, har du alla öppna?

Ställ loggtiden på typ 14 minuter. Jag hade 15 minuter men jag vill minnas att jag då ser liite mer än ett dygn.

Normalt antal starter är jättesvårt att säga så här års, om du kör värme. För värme behövs nästan inte, vilket innebär, i kombination med hög temp på brine, att din maskin konstant levererar jättemycket mer effekt än du behöver, har du ingen tank som samlar upp, ja då kan det bli lite hattit. Det blir liksom bara korta puffar så att säga.

Tänkt dig när det är riktigt kallt ute, då kanske din maskin går kontinuerligt.

Det som är intressant för dig att ta reda på det är hur många starter du har vid årsmedeltemp eller strax under. För det är ju den temp som är vanligast. Eftersom du inte värmer på sommaren så är årsmedeltempen för värmesäsongen lite lägre.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad larssaman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med "grundvärden" till min VP (Thermia optimum 8)
« Svar #9 skrivet: 03 september 2011, 07:47:53 »
Okej... jag har bara termostater i sovrummen, i alla andra rum har jag bara strypventiler. Alla termostater och strypventiler är i fullt öppet läge. Kör som sagt kurva 32 nu sen igår em/kväll och RUM bör på 21 grader. I morse visade termometern på bordet 21,5 grader. Dock så ser loggbilden lite grötig ut. Kanske skulle vara bättre att logga över tolv timmar istället för över dygnet? Om 14M motsvarar ett dygn så borde 7M innebära ca tolv timmar. Tänker jag rätt då?
1½-plans Platzerhus (174 m²) i Luleå byggt 1975 som värms av en Thermia Optimum 8 med 200 meters borrhål. Nya radiatorkretsar och Purmo dubbelradiatorer i alla rum. Fristående garage (62 m²) värms av en IVT luft/luft VP.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hjälp med "grundvärden" till min VP (Thermia optimum 8)
« Svar #10 skrivet: 03 september 2011, 08:44:43 »
Du kan byta din signatur nu! :)

Loggbilden blir lätt lite grötig. Man får testa sig fram med vilket värde man tittar på. Du har rätt om loggtiden.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad larssaman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med "grundvärden" till min VP (Thermia optimum 8)
« Svar #11 skrivet: 03 september 2011, 09:09:10 »
Signaturen är uppdaterad!  ;)

Jag räknade lite hastigt genom vattenvolymen i raddarna och fick denna till ca 100 liter. Detta är alltså bara raddarna och inte rörkretsarna inräknade. Vad kan man säga om detta och körning mot en VP? Loggningen är numer också satt till 7M så får vi se hur bilden ser ut med den upplösningen.
1½-plans Platzerhus (174 m²) i Luleå byggt 1975 som värms av en Thermia Optimum 8 med 200 meters borrhål. Nya radiatorkretsar och Purmo dubbelradiatorer i alla rum. Fristående garage (62 m²) värms av en IVT luft/luft VP.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hjälp med "grundvärden" till min VP (Thermia optimum 8)
« Svar #12 skrivet: 03 september 2011, 14:56:01 »
Thermia säger 14l per kw.

Så det ska nog vara lugnt. Som en sista åtgärd kan man sätta volymtank.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med "grundvärden" till min VP (Thermia optimum 8)
« Svar #13 skrivet: 03 september 2011, 19:10:41 »
Har man för många starter så kan man öka på Intergral A1, kom även ihåg att då öka på Integral A2 till minst 5xA1.
En annan parameter är Värmepump-Hysteres som också kan ökas på ett par grader så att den faktorn inte begränsar gångtiderna.
« Senast ändrad: 03 september 2011, 19:12:36 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad larssaman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med "grundvärden" till min VP (Thermia optimum 8)
« Svar #14 skrivet: 07 september 2011, 16:30:31 »
Nu har jag tagit lite bilder pÃ¥ värden som jag har pÃ¥ pumpen. Nu har det ju varit enormt varmt för Ã¥rstiden och egentligen för varmt för att börja trimma in anläggningen men men... det är ju lite intressant i alla fall.  :)
Jag kör som sagt kurva 31 just nu och offset rakt genom på noll grader, -5, 0, +5. Alla strypventiler och termostater fullt öppna, RUM börvärde ligger på 22 grader och ärvärde i alla rum ligger på 21-22 grader (utom i tvättstugan där VP står och där en radiator, C21, sitter.) Hur är det egentligen med denna radiator, bör jag strypa ner den eller???

Nåja, ni som är intresserade kan ju ta en kik och komma med lite (vettiga) kommentarer och tips.
Att tillägga är att loggningen är ställd på 7M, dvs ca tolv timmar bakåt ser man på diagrammet.
« Senast ändrad: 07 september 2011, 17:14:12 av larssaman »
1½-plans Platzerhus (174 m²) i Luleå byggt 1975 som värms av en Thermia Optimum 8 med 200 meters borrhål. Nya radiatorkretsar och Purmo dubbelradiatorer i alla rum. Fristående garage (62 m²) värms av en IVT luft/luft VP.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!