Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Driftsatte en viessmann 333G i veckan, tystaste värmepumpen ?  (läst 19564 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
...
Jag rekommenderar verkligen alla som kikar på en ny värmepump att även kolla på Viessmann.
...
Kan man köpa den vp du har som privatperson? Vet du var i så fall?
Inga problem med garantireparationer när en privatperson installerat?
En vp som är tyst, har inbyggd energimätare och samma cop som en Nibe xx45 är ju inte helt fel.

Om jag jämför de specade ljudnivåerna hos Viessmann 333G och Nibe F1245 så är ju Niben tystare, kvar är då energimätaren, och den fixar man ju enkelt externt.
Du har givetvis rätt, ville bara ge sken av att jag tycker det finns fabrikat som verkar lika bra som Nibe. ;)
Viessmann har dock fördelen att man slipper installera en elmätare samt ha en miniräknare till hands för att räkna ut COP.
När Viessmann finns att köpa för gemene man i diverse webb-shoppar så är den intressant men tills dess är det Nibe, CTC och Bosch som regerar för min del.
Thumbsup
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad henke1122

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
fel av mig, 410 ska det vara.

Jag har installerat 1226 och 1245 och kan säga att viessmann är MYCKET tystare, hur dom mäter ljudnivån vet jag inte men tystare är den med råge !

Nibe har dessuton en sunkig bristol kompressor, det är därför dom går sönder hela tiden.

Viessmann beprövad copeland scroll och givare som är ljusår bättre samt elektronisk exp ventil, så valet är lätt, väldigt lätt
Villa 250m2 i NV Skåne
Viessmann Vitocal 300G 10,3KW, 2x130m borror, Viessmann 390l VVB laddas med slinga för bra cop.
Viessmann 200liters arbetstank med Wilo stratos 1-8 cirkpump
Vattenburen golvvärme med nya LK ICS styrningen
Frikyla Carrier 42DW Fläktbatteri kopplat till 3 väggventiler Wilo pico cirkpump.
4,4 i Ã…rsverkningsgrad

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
fel av mig, 410 ska det vara.

Jag har installerat 1226 och 1245 och kan säga att viessmann är MYCKET tystare, hur dom mäter ljudnivån vet jag inte men tystare är den med råge !

Nibe har dessuton en sunkig bristol kompressor, det är därför dom går sönder hela tiden.

Viessmann beprövad copeland scroll och givare som är ljusår bättre samt elektronisk exp ventil, så valet är lätt, väldigt lätt

Menar du att det är vanligare med kompressor ras på nibe än andra märken Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Driftsatte en viessmann 333G i veckan, tystaste värmepumpen ?
« Svar #18 skrivet: 09 januari 2011, 15:15:24 »
fel av mig, 410 ska det vara.

Jag har installerat 1226 och 1245 och kan säga att viessmann är MYCKET tystare, hur dom mäter ljudnivån vet jag inte men tystare är den med råge !

Nibe har dessuton en sunkig bristol kompressor, det är därför dom går sönder hela tiden.

Viessmann beprövad copeland scroll och givare som är ljusår bättre samt elektronisk exp ventil, så valet är lätt, väldigt lätt

Om du inte ens kan hålla reda på vilket köldmedium vp-n innehåller, vet jag inte varför någon ska lita på alla de lösa påståenden du just slängde ur dig. Det vore trevligt om du ville ange dina belägg/källor till att Nibes kompressorer går sönder hela tiden, varför Viessmanns givare är så mycket bättre osv.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Driftsatte en viessmann 333G i veckan, tystaste värmepumpen ?
« Svar #19 skrivet: 09 januari 2011, 15:15:53 »
fel av mig, 410 ska det vara.

Jag har installerat 1226 och 1245 och kan säga att viessmann är MYCKET tystare, hur dom mäter ljudnivån vet jag inte men tystare är den med råge !

Nibe har dessuton en sunkig bristol kompressor, det är därför dom går sönder hela tiden.

Viessmann beprövad copeland scroll och givare som är ljusår bättre samt elektronisk exp ventil, så valet är lätt, väldigt lätt

Nibe F1245-12:an jag just installerat har Copeland scroll. Ingen åsikt om givarna ännu, men givarna till min Stiebel-Eltron har riktiga kablar och pressad stålhylsa. De sitter dessutom i riktiga dykrör eller fastlödda fickor, inte bara stripsade runt rören.

Jag har inte lyssnat på någon F1245;a med kolvkompressor, så jag har ingen aning om ljudnivån på dem. Tycker dock att -12:an är riktigt tyst, och det tyckte även installatören, som normalt installerar IVT.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
hehe, att låta så enormt positivt känns ju lite som om det är en säljare som lockar kunder.

Då jag har en viessmann säljare boende inärheten så var jag inne på en sådan maskin, han sa att det bara var deras kompakta som kunde konkurrera prismässigt medans de med separat tank sprangiväg prismässigt.

supporten finns delade meningar om utav andra som installerat och råkat ut för problem och inte fått någon hjälp.
-medans vvsfirman menade på att det kvittar väl, det som brukar gå sönder är standardventiler osv så han såg inga problem i det.

vvsaren hyllade denna shunt eller vad det nu var som var unik hos viessmann.

att fabrikatet är tyskt lät som en fördel för tyskarna är extrema på att vägra acceptera att köra på elpatron, sånt vill de inte ens ha monterat... då elen är så dyr...vilket ställer högre krav på maskinen..


detta med energimätaren som är inbyggd, eller cop beräknaren... enligt en här på forumet som luskat lite så räknar den inte rätt, att den inte inkluderade cirkulationspumpen eller något, detta enligt säkra källor enligt honom men utan att referera till vad källan var.

höga löften har viessman tydligen haft om andra värmesystem och misslyckats..

Jag var intresserad utav denna maskin, tyckte det var spännande med något ovanligt märke som lovade mycket.. jag tror på deras nya maskiner i sig..

varför jag valde nibe var dock att så många har maskinen och även om supporten eller vvsaren inte tar sig tid att hjälpa mig sen så har jag stor krets nördar här som kan hjälpa till... större chans att kunna vara nördig med nibe än sitta ensam med viessmann..
-vvsaren var peppad på båda maskinerna... men han kan ju inte tillägna all sin tid till bara mig i all evighet..

............

men det ni pratade om var dock ljudet, och jag vet inte hur ljudet är hos någon av maskinerna och min kommer ändå stå i garaget så kvittar.. då är display, datajux och annat roligare..
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Errka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hultsfred
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT Greenline E7 - 200/70 - 29 radiatorer 1-rörs
    • Errkas RadioHeaven!
SV: Driftsatte en viessmann 333G i veckan, tystaste värmepumpen ?
« Svar #21 skrivet: 09 januari 2011, 20:31:29 »
fel av mig, 410 ska det vara.

Jag har installerat 1226 och 1245 och kan säga att viessmann är MYCKET tystare, hur dom mäter ljudnivån vet jag inte men tystare är den med råge !

Nibe har dessuton en sunkig bristol kompressor, det är därför dom går sönder hela tiden.

Viessmann beprövad copeland scroll och givare som är ljusår bättre samt elektronisk exp ventil, så valet är lätt, väldigt lätt

Nibe F1245-12:an jag just installerat har Copeland scroll. Ingen åsikt om givarna ännu, men givarna till min Stiebel-Eltron har riktiga kablar och pressad stålhylsa. De sitter dessutom i riktiga dykrör eller fastlödda fickor, inte bara stripsade runt rören.

Jag har inte lyssnat på någon F1245;a med kolvkompressor, så jag har ingen aning om ljudnivån på dem. Tycker dock att -12:an är riktigt tyst, och det tyckte även installatören, som normalt installerar IVT.

Nibe 1245:an har kolvkompressor upp till 10 kw.
Nibe 1245 12 kw och uppåt har scroll...

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
fel av mig, 410 ska det vara.

Jag har installerat 1226 och 1245 och kan säga att viessmann är MYCKET tystare, hur dom mäter ljudnivån vet jag inte men tystare är den med råge !

Nibe har dessuton en sunkig bristol kompressor, det är därför dom går sönder hela tiden.

Viessmann beprövad copeland scroll och givare som är ljusår bättre samt elektronisk exp ventil, så valet är lätt, väldigt lätt

Nibe F1245-12:an jag just installerat har Copeland scroll. Ingen åsikt om givarna ännu, men givarna till min Stiebel-Eltron har riktiga kablar och pressad stålhylsa. De sitter dessutom i riktiga dykrör eller fastlödda fickor, inte bara stripsade runt rören.

Jag har inte lyssnat på någon F1245;a med kolvkompressor, så jag har ingen aning om ljudnivån på dem. Tycker dock att -12:an är riktigt tyst, och det tyckte även installatören, som normalt installerar IVT.

Nibe 1245:an har kolvkompressor upp till 10 kw.
Nibe 1245 12 kw och uppåt har scroll...

Finns inte större än 12 kw
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Driftsatte en viessmann 333G i veckan, tystaste värmepumpen ?
« Svar #23 skrivet: 09 januari 2011, 20:37:00 »
fel av mig, 410 ska det vara.

Jag har installerat 1226 och 1245 och kan säga att viessmann är MYCKET tystare, hur dom mäter ljudnivån vet jag inte men tystare är den med råge !

Nibe har dessuton en sunkig bristol kompressor, det är därför dom går sönder hela tiden.

Viessmann beprövad copeland scroll och givare som är ljusår bättre samt elektronisk exp ventil, så valet är lätt, väldigt lätt

Nibe F1245-12:an jag just installerat har Copeland scroll. Ingen åsikt om givarna ännu, men givarna till min Stiebel-Eltron har riktiga kablar och pressad stålhylsa. De sitter dessutom i riktiga dykrör eller fastlödda fickor, inte bara stripsade runt rören.

Jag har inte lyssnat på någon F1245;a med kolvkompressor, så jag har ingen aning om ljudnivån på dem. Tycker dock att -12:an är riktigt tyst, och det tyckte även installatören, som normalt installerar IVT.

Nibe 1245:an har kolvkompressor upp till 10 kw.
Nibe 1245 12 kw och uppåt har scroll...

Finns inte större än 12 kw

Men 1145 finns i 15 och 17 kw
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
fel av mig, 410 ska det vara.

Jag har installerat 1226 och 1245 och kan säga att viessmann är MYCKET tystare, hur dom mäter ljudnivån vet jag inte men tystare är den med råge !

Nibe har dessuton en sunkig bristol kompressor, det är därför dom går sönder hela tiden.

Viessmann beprövad copeland scroll och givare som är ljusår bättre samt elektronisk exp ventil, så valet är lätt, väldigt lätt

Nibe F1245-12:an jag just installerat har Copeland scroll. Ingen åsikt om givarna ännu, men givarna till min Stiebel-Eltron har riktiga kablar och pressad stålhylsa. De sitter dessutom i riktiga dykrör eller fastlödda fickor, inte bara stripsade runt rören.

Jag har inte lyssnat på någon F1245;a med kolvkompressor, så jag har ingen aning om ljudnivån på dem. Tycker dock att -12:an är riktigt tyst, och det tyckte även installatören, som normalt installerar IVT.

Nibe 1245:an har kolvkompressor upp till 10 kw.
Nibe 1245 12 kw och uppåt har scroll...

Finns inte större än 12 kw

Men 1145 finns i 15 och 17 kw

Missade de *vinkar* Läste nånstans att större vp skulle ha bättre cop verkar inte vara så på 1145 blir sämre på större är kanske annat på scroll maskiner.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Svaplo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Driftsatte en viessmann 333G i veckan, tystaste värmepumpen ?
« Svar #25 skrivet: 16 september 2015, 15:56:26 »
Hejsan

Jag monterade in en 333G från viessmann i veckan, otroligt vad tyst den är, den låter som ett kylskåp ! Helt otroligt.
Nästa vecka ska jag montera in deras 343g.
Har installerat ett tiotal viessmann nu och är otroligt imponerad av deras kvalite' deras givare är riktiga PT 1000 givare med överlägsen kvalite så risken för givarstrul borde vara minimal. Deras växelventil är av egen konstruktion tror jag och av vridande typ den verkar också vara av väldigt bra kvalitet.

 
Jag rekommenderar verkligen alla som kikar på en ny värmepump att även kolla på Viessmann.
333g och 343g är kompaktmaskiner 180l vvd på 333 och 220l på 343 som laddas med slinga inte mantel.
300g är utan vvb.

Alla deras modeller har elektronisk exp. ventil och pt1000 givare.

Det enda som är lite dumt är att 333/343 är bakåtkopplade på värme och brine rören så man behöver lite utrymme bakom dem, kv/vv på ovansidan.
Sen så kan man inte knäcka kurvan på 300g och det är ännu märkligare?!.
Hej. Kan man fortfarande inte knäcka kurvan på en 300 G 13kW?
Vad har Viessmann för garantier, försäkringar? Matchar de IVT:S?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!