Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Alpha Keram kombipanna mycket rök med vedeldning  (läst 2227 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Boris Y

  • Gäst
Boris Y
Alpha Keram kombipanna mycket rök med vedeldning
« skrivet: 16 november 2016, 12:21:01 »
Hej allt,

Svenska är inte min första sprak, sa ursäkta mig för alla sprakfeler.

Jag har köpt en hus med kombipanna Alpha Keram ut 1998, och jag har försökt två gånger med vedeldning. Jag har följd instruktioner i bruksanvisning av pannan och elden brännt, men så mycket rök kommer los! Skorstenen är sotad nyligen och ved är torr. Vet någon hur det är möjlig? Och är här någon det använda denna panna med vedeldning också?

Slutligen, jag tänker att köpa en pelletsbrännare, men jag fråg mig om rökproblemet ska göra med denne också.

Tack!
Boris

krill krawler

  • Gäst
krill krawler
SV: Alpha Keram kombipanna mycket rök med vedeldning
« Svar #1 skrivet: 16 november 2016, 12:43:06 »
Hej Boris!
Du kan gå in på http://pellets.info/ och söka info om din panna.
Jag tror den passar bra till en pelletsbrännare.

Boris Y

  • Gäst
Boris Y
SV: Alpha Keram kombipanna mycket rök med vedeldning
« Svar #2 skrivet: 16 november 2016, 12:54:47 »
Tack så mycket för svar!

Hoppas at någon kann svara mina annan frågar om rökproblemet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Alpha Keram kombipanna mycket rök med vedeldning
« Svar #3 skrivet: 16 november 2016, 13:26:31 »
Hej!
För att det ska funka rökfritt behövs värme + luft.
Alla pannor ryker vid uppstart, men så fort det blir varmt så slutar det ryka.
Några saker att tänka på:
Se till att det kan komma in luft i pannrummet, det bör finnas nån ventil som släpper in luft dit.
Kolla alla spjäll i pannan att de öppnar och stänger som de ska.
Börja alltid elda med mycket papper och fint kluven ved (max 3-4 cm breda).
Öppna undre luckan vid uppstart och låt den stå på glänt, den stänger du först när pannan börjar bli riktigt varm.
Vänta med att stänga direktspjället (som vänder elden) tills det brinner ordentligt, det brukar ta 15-20 minuter innan man kan göra det.
« Senast ändrad: 16 november 2016, 13:28:54 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Boris Y

  • Gäst
Boris Y
SV: Alpha Keram kombipanna mycket rök med vedeldning
« Svar #4 skrivet: 16 november 2016, 13:57:35 »
Tack för svaren Carl!

Det förklaras mycket, jag tänker. Pannan var 8°C nar jäg fänger an med elden, så det var riktigt kallt. Pannan har berikat 18°C när jag slutad med det, eftersom rök var för många (jag har ingen ögonsikt mer genom rök :-\ ). Det var ungefär 20 minuter efter jag har anfängd..

Pannrummet är avslutad med en brandsäker dörr, och jag har öppnat en liten fönster i rummet (60cm x 40 cm). Det ar inte tillräcklig för färska luft, jag tänker?

Vet du också eller samman problemet ska hända när jag installerar en pelletsbrännare på pannan?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Alpha Keram kombipanna mycket rök med vedeldning
« Svar #5 skrivet: 16 november 2016, 17:17:06 »
60 x 40 ska räcka för att få tillräckligt med luft.
Prova istället att stänga luftintaget helt på överluckan och bara ha underluckan öppen när du tänt.
Misstänker att pannan och skorsten är så kalla att du inte får ordentligt drag så röken kommer ut via luftintaget på överluckan.
När du fått riktigt drag (kan ta en halvtimme) så kan du ställa upp luftintaget på överluckan.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Boris Y

  • Gäst
Boris Y
SV: Alpha Keram kombipanna mycket rök med vedeldning
« Svar #6 skrivet: 16 november 2016, 17:32:10 »
Okej, tack Carl, det var mycket hjälpsam. Jag ska försöker nog en gång och hoppas att det funkar.

Andra svarer är ännu välkomna!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!