Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vattenmantlad kamin ett vanligt komplement!?  (läst 28181 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kuntri

  • Nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bua
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Kenneth bygger hus blogg
SV: Vattenmantlad kamin ett vanligt komplement!?
« Svar #60 skrivet: 02 februari 2016, 15:12:39 »
Jag skulle börjat bygga på mitt hus förra hösten men det har blivit försenat pga problem med grundläggningen så har även mitt kaminprojekt blivit. Planen var plintgrund men över 3m ner till berget ledde till betongplatta och golvvärme. Men det har tillåtit mig att göra tvättstugan lite större så jag kan sätta in en större acktank. Mitt hus blir ganska litet, 86kvm BOA med bra isolering så jag räknar med att kunna klara mig med endast kaminen. Framöver är det planerat en utbyggnation om ca 50kvm och då får jag se om jag kompletterar med en ytterligare värmekälla.

Så tanken just nu är att installera en Brunner HKD 2.2 sk Tunnel. Den ska placeras som en avdelare mellan kök och vardagsrum, därför Tunnelmodellen. Effekten nominellt är 12kW varav 30-70% till vatten alt 5-50% till ett värmemagasin. Dvs det går att välja vad du vill värma upp. Har du tex nästan värmt upp din acktank kan du shunta om värmen till värmemagasinet eller tvärt om. 25% av värmeeffekten avges genom kaminens glas eller insats. Det är väl det stora problemet kan jag tycka, att 3.6-5.9kW går ut i rummet.

Effekt under normal last är 23kW, även om Brunner själva säger att det går att få ut upp till 28kW utan problem. Effekten till vatten blir normalt nånstans mellan 8.4-16.1kW per timme.

Notera att jag inte har skrivit något om kaminens effektivitet, då det inte finns någon sådan information hos Brunner. Däremot har Tüv testat några av syskonmodellerna, bla HKD 2.2 XL sk. Den uppmätta effektiviteten är uppe och nosar 96% vilket är extremt bra. Jag har antagit att min kamins effektivitet är på 90%.

Acktank blir runt 750L, ev något större. Planen är att installera solfångare om några år. Har inte bestämt om det blir slingor eller värmeväxlare för solfångarna och varmvattnet.

Jag bygger mitt hus som ett åretruntisolerat fritidshus och kommer på så sätt runt BBR-regler för handikappanpassning, uppvärmning mm.
Bygger miljövänligt hus i Bua mellan Varberg och Göteborg, 88kvm med planerad utbyggnad om ca 50kvm. 

Elpanna, Tulikivi Valkia, FTX
Värmepump när utbyggnationen är gjord
http://nouw.com/kennethbygger

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vattenmantlad kamin ett vanligt komplement!?
« Svar #61 skrivet: 02 februari 2016, 15:37:34 »
Daggens, om det är dina skämt eller in uppfattningsförmåga som sviktar kan vi väl diskutera lite mer privat. Och utan lite mer specifika uppgifter om husets förbrukning kan det inte bli annat än gissningar, tyvärr.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Vattenmantlad kamin ett vanligt komplement!?
« Svar #62 skrivet: 02 februari 2016, 17:37:26 »
 Oavsett om det skräpar ner eller om man mÃ¥ste köpa ved aldeles för dyrt sÃ¥ vill nog de flesta ha en egen härd. De som handlar mest kaminer här i omrÃ¥det är nyblivna värmepumpsägare. I den lilla 75kvm stora lillstugan där vi bor sedan 2Ã¥r monterades en Romotop 075 insats och en 750 liters tank m sol. Insatsen (som har dubbla glas mot utstrÃ¥lningen)ger inte mer än ca 8-9 kw till tanken men vi gillar elda och huset är ett dubbelväggigt experiment med 4-glasfönster och det har funkat fantastiskt bra trots -25-26 under lÃ¥ng tid. I serie( eller snarare parallellt) med tanken ligger en 35 liter elberedare som garant vÃ¥r o höst när solen inte helt orkat toppa varmvattnet. För de som har lite sämre klimatskal o vanlig frÃ¥nluftsventilation gäller det att dubbla bÃ¥de effekt o ackvolym om det skall bli nÃ¥gorlunda bekvämt. Brunner har fantastiska skapelser och inbyggnadsvarianter och är absolut ett bra val om man ska bygga nytt och kan planera stenmagasinet optimalt.

Utloggad Daggens

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Alvesta Sverige
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vattenmantlad kamin ett vanligt komplement!?
« Svar #63 skrivet: 02 februari 2016, 21:20:45 »
Daggens, om det är dina skämt eller in uppfattningsförmåga som sviktar kan vi väl diskutera lite mer privat. Och utan lite mer specifika uppgifter om husets förbrukning kan det inte bli annat än gissningar, tyvärr.

Okej så du menar att man kan mäta ved i kvadratmeter på fullt allvar?
Renoverar ett timmerhus på 120 m2 i södra Småland och söker just nu den bästa uppvärmningslösningen.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vattenmantlad kamin ett vanligt komplement!?
« Svar #64 skrivet: 02 februari 2016, 21:40:16 »
Nä jag menar att jag inte blev varse att det var en 2:a i stället för en 3:a, och ser nu att det även fallit bort ett m i mitt nästa inlägg. Före min passus om uppfattningsförmåga
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Vattenmantlad kamin ett vanligt komplement!?
« Svar #65 skrivet: 03 februari 2016, 08:41:28 »
Citera
De som handlar mest kaminer här i området är nyblivna värmepumpsägare.

Har man låg framledningstemp, vilket är en stor ekonomisk fördel med värmepump, så kan man sakna någonstans i huset där man kan värma sig på vintern, och torka skodon osv. Då är en kamin ett utmärkt komplement.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vattenmantlad kamin ett vanligt komplement!?
« Svar #66 skrivet: 03 februari 2016, 09:12:13 »
Skorna torkar utmärkt ändå och mår bäst av att torka i måttlig värme och annars finns det sko torkar. Tror inte att jag på den tiden jag eldat på heltid har torkat skor på pannan men har lagt nån grej jag limmat ovanpå pannan för snabb torkning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vattenmantlad kamin ett vanligt komplement!?
« Svar #67 skrivet: 05 november 2016, 19:21:46 »
Har även jag haft många funderingar på att köpa vattenmantlad kamin till förra huset, men när jag nu byte hus (med vanlig kamin) så komme jag nog alldrig tänka på vattenmantlad kamin igen tror jag iaf.
Bergvärmen klarar ner till ca -14 här I sundsvalls innan pumpen går dygnet runt. jag tillåter inte vp att använda eltillskott.
Dom dagar då det är kallare än -14 stänger jag av vp när jag kommer hem från jobbet och äldar I kaminen, nästan hela huset blir varmt av den samt att borrhålet får vila. brukar elda ca 20-30 gånger per vinter (många gånger bara för myskänsla men jag stänger alltid av vp när jag äldar då den bara är 3 meter från varandra.


Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Vattenmantlad kamin ett vanligt komplement!?
« Svar #68 skrivet: 06 november 2016, 17:56:29 »
Walltherm är en "riktig" vattenmantlad där veden redan hunnit bli slutförbränd innan värmen når vattenmantlingen. Här är nåt:

Utloggad Stolle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
SV: Vattenmantlad kamin ett vanligt komplement!?
« Svar #69 skrivet: 07 november 2016, 22:11:44 »
jag har allt det du beskriver  tummenupp
Ytjordvärmepump, vattenmantlad kamin, solfångare och nytt för i år, 10KW solceller.
Kaminen fungerar bra ihop med värmepumpen, det är väldigt skönt att som idag (-2 °C ute) komma hem, tända en brasa och efter en halvtimma höra värmepumpen stänga av för att inte starta igen fören vid 23.00 tiden ikväll...

Idag var för övrigt en väldigt bra dag energimässigt då solen lyste större delen av dagen.
 SolfÃ¥ngarna ger inte mÃ¥nga Kw nu dÃ¥ solen stÃ¥r sÃ¥ lÃ¥gt och de ligger med dÃ¥lig vinkel men solcellerna producerade lika mycket som värmepumpen har dragit under dagen,  i princip kommer jag bara att köpa el för att driva laddpumpen till kaminen och pumpen till radiatorerna (och TV'n) nu ikväll.

Rent ekonomiskt kommer ju inte min anläggning att gå att räkna hem på mååånga år, men nu är den betald och det ger iaf mig tillfredställelse att se att elförbrukningen har reducerats från 23000KWh när vi flyttade hit för fyra år sedan till 10000KWh förra året.
Nästa år får vi se när solcellerna har hjälpt till också.

Hur ser din lösning ut? Använder du aktande mellan kamin och värmepump?
Nibe F1255-16, installerad 2016-04-10, 204 m2 uppvärmd yta i 2 plan i Lindome, golvvärme i plattan och radiatorer på övre plan, 160 m borrhål med högt grundvatten.

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Vattenmantlad kamin ett vanligt komplement!?
« Svar #70 skrivet: 11 november 2016, 17:15:36 »
Min anläggning i storhuset har en thermiapump sen -83, kökspanna, vattenmantlad pelletkamin samt 15 kvm solfångare som allt jobbar emot samma tankvolym. Vp-n med fast kondensering är inställd att hålla 35 grader i tankarna och går egentligen inte igång annat än om jag är bortrest. Eldas det i kökspannan stannar p-kaminen och en solig vinterdag händer det att solfångaren tar vid några timmar. Fungerar såpass bra att jag undviker att röra eller försöka förbättra nåt i onödan.

Utloggad Stolle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
SV: Vattenmantlad kamin ett vanligt komplement!?
« Svar #71 skrivet: 28 november 2016, 21:56:52 »
Hur stor tankvolym har du Claese och systemskiss?
Nibe F1255-16, installerad 2016-04-10, 204 m2 uppvärmd yta i 2 plan i Lindome, golvvärme i plattan och radiatorer på övre plan, 160 m borrhål med högt grundvatten.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Vattenmantlad kamin ett vanligt komplement!?
« Svar #72 skrivet: 29 november 2016, 07:04:48 »
Hur ser din lösning ut? Använder du aktande mellan kamin och värmepump?
I min lösning använder jag solfångarslingan som laddslinga för kaminen, Alltså en växelventil växlar flödet från solfångare till kamin när jag eldar. Sedan laddar jag i första hand en varmvattenberedare på 500 liter tills den når 60 grader sedan laddas en acktank på 500 liter som går via en shunt ut på värmesystemet.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!