Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vp larm vid sträng kyla.  (läst 11607 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Norrbotten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Vp larm vid sträng kyla.
« skrivet: 16 mars 2005, 09:09:06 »
Vem kan hjälpa mig ?
Jag har en Thermia villa 90 som har fått för sig att stanna när utetempen sjunker under ca -23. Är det varmare så går den klockrent. Det står vp larm i displayen och den går att återställa på pressostaten högtryck,sedan går den ca ett dygn. Jag har pumpen stående i garaget med kulvert till bostadshuset. Jag har tre cirkpumpar på varma sidan, en i värmepumen, en i huset på framledningssidan och en på retursidan på kulverten. Alla dessa pumpar går på läge 3. Jag har kollat och rengjort silen på returledningen. Jag är misstänkt på att det har något med varmvatten tillverkningen att göra. Det är lite svårt att kolla för oftast stannar den på natten.    ???
Thermia villa 90. 500 m ytjord.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vp larm vid sträng kyla.
« Svar #1 skrivet: 16 mars 2005, 09:27:33 »
Är det första vintern?

I så fall tror jag på följande scenario.

När det blir så kallt ute så går tillskott förmodligen, oavsett detta så har du kontinuerlig drift på kompressorn och hög framledningstemp.

När värmepumpen upptäcker att tappvarmvattnet blivit för kall så går den över till vv-värmning, den trycker nu upp tempen till sin maximala förmåga, när den kommer till driftspressostatens brytpunkt så växlar den över till värmning av radiatorsystemet igen, nu går varmt vatten ut från beredarens mantel till radiatorsystemet och det är nu din värmepump stannar.

Kolla först så att du inte har en massa strypande termostater på dina radiatorer/golvvärmeslingor, i ett värmepumpssystem måste man eftersträva så fria flöden som möjligt, detta för att inte drabbas av för höga framledningstemperaturer, med stopp av värmepumpen som följd.

Om du har låg deltaT över varma sidans värmeväxlare kan det vara orsaken, kolla det, är deltaT mindre än 6 grader, sänk hastigheten på cirkpumparna i kulvert och värmepump till läge 2. (avläs värdena när värmepumpen gått mot radiatorsystemet i minst 15-20 minuter)

Avläs deltaT igen, om den fortfarande är mindre än 6 grader, sänk till läge 1.

Om/när deltaT ligger på mer än 6 grader och problemet fortfarande uppträder så är det förmodligen nåt fel på värmepumpen.

Det troligaste felet i så fall är att driftspressostaten bryter för sent, och att HT-pressostaten istället löser ut.
Eller att HT-pressostaten bryter för tidigt.
Detta kan installatören testa genom att ersätta den fabriksmonterade driftspressostaten med en ny provisorisk som han sätter på serviceuttaget till köldmediekretsen.
« Senast ändrad: 16 mars 2005, 09:30:41 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Vp larm vid sträng kyla.
« Svar #2 skrivet: 16 mars 2005, 10:53:28 »
Hmmm klurigt... står det "bara" larm vp??

På din sista menyrad ska det växla och ge dig orsaken till larmet, det kan va intressant att veta. Men det står säkert
Larm HP
VP Larm

Men den menyn visar olika saker sÃ¥ du fÃ¥r titta en stund  ;)

Gör en koll kör pumpen minst 20 minuter, du kan öka minusminuterna pÃ¥ integralen sÃ¥ den inte stannar!!  det är bara att "stÃ¥ pÃ¥ integralsiffrorna" och köra med pilen!!

Ge oss tempskillnaden på kalla o varma sidan vid drift.

SÃ¥ här skriver Thermia i sin driftsintr, men det vet du nog  ;)
Vid larm HP:

Luft i värmesystemet
Igensatt smutssil
Dåligt öppnade termsotatventiler/golvslingetermostater.
Värmebärarpumpen har stannat eller går med för låg hastighet.
Överfyllt kylsystem.
torkfiltret igensatt

Dom två sista behöver du service för att fixa.
MEN dom övre påverkar flödet (tempskillnaden på varma sidan blir onormalt hög)

Vid för hög returtemp ska den återstarta själv, då står det Hög Retur i den sista menyn.
Sen skrev Rickard om flera andra orsaker också.

Lite att bita i!


Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Norrbotten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vp larm vid sträng kyla.
« Svar #3 skrivet: 16 mars 2005, 13:21:08 »
Tack för era svar  :)

Till Rickard:
Det är andra vintern som detta händer. Det var då vi satte en extra cirkpump på returen och då började fungera. Men som sagt nu har det hänt igen.
Jag har varit hem nu på lunchen och kollat delta T. Den är på 4 grader. Jag har sänkt hastigheten på pumparna så jag får se vad som hänt till i kväll.

Till Bertil: Det står bara "Larm Vp" i displayen. Jag kanske skulle tillägga att värmepumpen har tillverkningsår 1992, men har bara varit i drift sedan 2003. Nu när jag kollade tempen så var det framledning 42 grader och retur 38 grader.
Thermia villa 90. 500 m ytjord.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Vp larm vid sträng kyla.
« Svar #4 skrivet: 16 mars 2005, 14:40:23 »
Ok en lite äldre styrdator..
Extra cirkpumpar tycker jag inte om  ;) var det nÃ¥n inst som kom med det tipset och isÃ¥fall varför. var flödet för dÃ¥ligt (hög tempdiff)  Sc:,h
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Norrbotten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vp larm vid sträng kyla.
« Svar #5 skrivet: 16 mars 2005, 15:13:12 »
Jepp! Det var min dåvarande installatör som satte in pumpen, han tyckte det var för dåligt flöde genom kulverten. P.s Den installatören jag anlitade finns inte kvar i branchen mer.
Thermia villa 90. 500 m ytjord.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Vp larm vid sträng kyla.
« Svar #6 skrivet: 16 mars 2005, 19:11:31 »
testa med  Delta T kring 6 grader. Bryter den fortsatt dÃ¥ är det nÃ¥t annat vi nämt!
Hoppas det fixar sig!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Norrbotten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vp larm vid sträng kyla.
« Svar #7 skrivet: 17 mars 2005, 07:22:22 »
Jag sänkt hastigheten på cirkpumparna från läge 3 till läge 1. Nu har jag ett delta T på 6 grader. Nu är det bara -6 grader ute så jag får vänta och se när det blir kallare om den bryter. Tack för er hjälp så länge.  *vinkar*
Thermia villa 90. 500 m ytjord.

Utloggad Norrbotten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vp larm vid sträng kyla.
« Svar #8 skrivet: 21 mars 2005, 07:54:53 »
Nu har vp gått ett par dagar utan driftsstopp *roflmao*, men nu jag har ett delta-t på 9 grader, kan jag köra så eller skall jag försöka få ner det till 6 grader ???
Thermia villa 90. 500 m ytjord.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vp larm vid sträng kyla.
« Svar #9 skrivet: 21 mars 2005, 08:13:15 »
Du har förmodligen ett litet injusteringsfel på drifts eller HP-pressostaten som gör att de två ligger för tight, när du kör med högre deltT så bryter driftspressostaten som den ska, innnan HP-pressostaten bryter.

Om du inte vill kosta på en felsökning/åtgärd på din VP så kan du fortsätta köra på detta sätt tillsvidare, skulle problemen återkomma får du nog ändå "lufta lädret". (Plånboken fram)

Du kan ju prova höja cirkpumpen, den externa, med ett snäpp, för att se om det funkar även med den inställningen.

9 grder deltaT är inga problem, tillverkarna brukar rekommendera ca 10 grader... vi brukar rekomendera 5-8 grader, vem som har mer rätt vet inte jag, till det behövs labprover.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Vp larm vid sträng kyla.
« Svar #10 skrivet: 21 mars 2005, 08:43:43 »
>Vill visa ett liknande fenomen. <


När jag nu går över till Min Speciella uppvärming till pool via slinga i Ack tank. Så lurar jag atutomatiken att den kör mot radvärme men dern kopplar in VVL med växelventil. Detta pga programmet vill ha värmeväxlare sep i serie med rad krets för pool uppvärmn. Detsom då händer är att VP går upp till Kompressor max temp och svarar "Dropp" och stannar. Det gör inget pga den stannar och står still i 6-14 min och startar själv igen.

Jag tror att som Ni besriver går VP upp til max vid VV laddning och sen larmar det.
Detta sker ej var gång pga Hysteres.

Så sätt ner om max VV temp några grader (exv 2-3 ), så tror jag du blir av med den defekten. Du märker ej på kapacitet på VV att du minskat lite temp.

Prova sen med Richard s metod ändra pressostaterna.

Hjälper ej detta så ring service.


« Senast ändrad: 21 mars 2005, 10:21:07 av Janne EL-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Norrbotten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vp larm vid sträng kyla.
« Svar #11 skrivet: 21 mars 2005, 09:11:12 »
Jag har max temp nu på vv på 48 grader, jag sänker till 46 grader. Nu skall det väl inte bli någon sträng kyla mer på ett tag så jag kör på så länge.
Thermia villa 90. 500 m ytjord.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Vp larm vid sträng kyla.
« Svar #12 skrivet: 21 mars 2005, 16:57:37 »
Undrar om ni pratar om samma temp?

Citera
Så sätt ner om max VV temp några grader (exv 2-3 ), så tror jag du blir av med den defekten. Du märker ej på kapacitet på VV att du minskat lite temp.

Maxtempen går inte ändra, inte på min 5 år gamla iallafall, den stoppar på driftpressosten och det går inte justera.

Citera
Jag har max temp nu på vv på 48 grader, jag sänker till 46 grader.
Är inte det här max tillåten returtemp?? den ska inte va aktiv vid vv laddning, men faktiskt på min var det ett fel i styren så den stannade efter varje vv laddning. Men den återstartade själv, varje gång efter ca 5 min!
Det var därför ja frågade vad den larmade för i displayen första gången!

Iofs kan det va maxreturtemp som krånglar för dig.. den ska ställas in så här
Max tillåten framledning - tempskillnad på stig o retur = max tillåten returtemp..

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Norrbotten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vp larm vid sträng kyla.
« Svar #13 skrivet: 22 mars 2005, 08:17:07 »
Du har helt rätt Bertil. Jag skulle ställa ner vv tempen i går kväll,men hittade inte hur man gjorde Sc:,h Om jag förstått dig rätt så blir det om jag har t.ex max framledning 52 grader och delta-t på 9 grader så blir max retur 43 grader ? Det stod endast "Larm Vp" i displayen när den stoppade, då fick jag återställa den på pressostaten hp. Min pump återstartar inte av sig själv, oftast blir jag väckt av min sambo när hon säger "det är kallt här inne, nu har väl pumpjäven stannat igen" fiR:
Thermia villa 90. 500 m ytjord.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Vp larm vid sträng kyla.
« Svar #14 skrivet: 22 mars 2005, 11:06:16 »
Undrar hur din styr "ser ut" är det en display? Eller har du potentiometrar på baksidan av kretskortet!? Dom ska va märkta vv temp (startempen) kurva 8värmekurvan) min tem (används bara om man har golvvärme) max temp (bör stå på ca 55) max retur( justeras enl 55- delta t )
Om det är det senare ska nog start av vv gå justera på en av dom. Jag läser iofs på 5 år gammal instruktion för Villa Bas.
Där går också max framledning ställa in, det kan va mycket bra att ha den på tex 55 eller strax under..
Men har du för dåligt flöde då kommer framledningtempen att stiga onödigt mycket.

Så här skrev Thermia för 5 år sen..
Citat:
Skulle temperaturskillnaden mellan stig och retur vara mera än 7-8 grader genom värmesystemet då bör cirkulationen ses över ( ökas egen kommentar) Pumpen ska vara i drift när man kollar tempskillnaden, bra om den går i minst 15 minuter.
det kan du ordna genom att tillfälligt  höja värmekurvan.

Men det är svårt att veta vad det kan bero på, försök utesluta den här typen av felkällor. Men det lutar åt att det är nåt annat fel tex att nån pressostat antingen drifts eller högtrycks-pressostaten inte funkar som den ska.
Men slår den bara av ibland kan det va bra att kolla lite själv innan man tar dit servicefolk.
Hoppas det fixar sig!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!