Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp, borrarn kommer!  (läst 3297 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad henrikf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hjälp, borrarn kommer!
« skrivet: 20 juni 2005, 18:59:33 »
Hjälp, borraren kommer!

I morgon skall han vara här, så ROT-avdraget klarar sig - nu skall jag bara bestämma vilken pump jag skall köpa, nog så svårt… valet står mellan IVT Greenline HT Plus E9, Nibe 1130-10 eller budgetalternativet 1115-8,5.
IVT kan jag få för 44200 + VVB 150/300 för 10300, 54 500 komplett med elpatron & VX-ventil, Nibe 1115-8,5 36200 (Rinkaby) + VPA 200/70 9560, totalt 46 760 utan elpatron & VX-v (vad kan det kosta, 3000?). Jokern är Nibe 1130-10 med sin fina COP & styrning – priset hos Rinkaby lär hamna på dryga 40000, men den börjar inte levereras förrän aug/sept enligt min kusin på Nibe:=(.

Eftersom min lokale rörkrökare jobbar med IVT lutar det nog åt det hållet. Men vad är egentligen skillnaden mellan IVT Greenline Plus och HT Plus? Effekt in och ut är exakt samma vid både 0/35 och 0/50, enda skillnaden i spec är ”högsta utgående värmebärartemp” 60 resp 65 grader. Är detta vid 0 grader ingående köldbärare? Någon som vet?

Sedan har vi det här med kollektorslangen – jag måste gräva den runt huset, nästan 30 m i mark. Hur skall man bäst utnyttja värmen i marken som komplement till hålet? Jag funderar på att isolera en av slangarna för att inte kyla inkommande med utgående, är det fel tänkt? Om inte, vilken är i så fall smartast att isolera?

I övrigt kommer jag att montera en extra ack-tank för att kunna köra golvvärme (med separat shunt) då jag inte behöver värme i övriga huset (och kanske ha en ”förvärmningsslinga” för VV i den, enligt ett smart tips på detta forum). Huset är på 190 m2, från 1909 och tilläggsisolerat, källare på ca 50 m2 skall dessutom värmas måttligt. Gör av med ca 30 000 kWh på värme/VV, men då snålar jag

Tacksam för tips och synpunkter

Henrik
190 kvm från 1909, ca 30 000 kWh värmebehov, 100+70 m aktivt hål, Nibe 1130-10 snurrar sedan 20051013. IVT (Borö) 300/150 VVB, 200 l volymförstorare

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Hjälp, borrarn kommer!
« Svar #1 skrivet: 20 juni 2005, 23:42:41 »
Hjälp, borraren kommer!

I morgon skall han vara här, så ROT-avdraget klarar sig - nu skall jag bara bestämma vilken pump jag skall köpa, nog så svårt… valet står mellan IVT Greenline HT Plus E9, Nibe 1130-10 eller budgetalternativet 1115-8,5.
IVT kan jag få för 44200 + VVB 150/300 för 10300, 54 500 komplett med elpatron & VX-ventil, Nibe 1115-8,5 36200 (Rinkaby) + VPA 200/70 9560, totalt 46 760 utan elpatron & VX-v (vad kan det kosta, 3000?). Jokern är Nibe 1130-10 med sin fina COP & styrning – priset hos Rinkaby lär hamna på dryga 40000, men den börjar inte levereras förrän aug/sept enligt min kusin på Nibe:=(.

Eftersom min lokale rörkrökare jobbar med IVT lutar det nog åt det hållet. Men vad är egentligen skillnaden mellan IVT Greenline Plus och HT Plus? Effekt in och ut är exakt samma vid både 0/35 och 0/50, enda skillnaden i spec är ”högsta utgående värmebärartemp” 60 resp 65 grader. Är detta vid 0 grader ingående köldbärare? Någon som vet?

Sedan har vi det här med kollektorslangen – jag måste gräva den runt huset, nästan 30 m i mark. Hur skall man bäst utnyttja värmen i marken som komplement till hålet? Jag funderar på att isolera en av slangarna för att inte kyla inkommande med utgående, är det fel tänkt? Om inte, vilken är i så fall smartast att isolera?

I övrigt kommer jag att montera en extra ack-tank för att kunna köra golvvärme (med separat shunt) då jag inte behöver värme i övriga huset (och kanske ha en ”förvärmningsslinga” för VV i den, enligt ett smart tips på detta forum). Huset är på 190 m2, från 1909 och tilläggsisolerat, källare på ca 50 m2 skall dessutom värmas måttligt. Gör av med ca 30 000 kWh på värme/VV, men då snålar jag

Tacksam för tips och synpunkter

Henrik


isolera KB-in, den slang som kommer nerefrån borran med varmt vatten, detta vatten är vintertid varmare än vad marken är. lägg slangarna en meter ifrån varandra eller mer. ja det kanske blir mer graäva, men gräs vexer snabt.

KB-ut komer ju med jätte kalt vatten från din värmepump 6 då låter man marken förvärma vatnet så att inte borran blir så nedkyld.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krångla till det
SV: Hjälp, borrarn kommer!
« Svar #2 skrivet: 21 juni 2005, 13:10:47 »


isolera KB-in, den slang som kommer nerefrån borran med varmt vatten, detta vatten är vintertid varmare än vad marken är. lägg slangarna en meter ifrån varandra eller mer. ja det kanske blir mer graäva, men gräs vexer snabt.

Jag tycker också att det är rätt att isolera KB-in. MEn varför skall man i så fall sära på slangarna?
Hängsle och livrem!
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Hjälp, borrarn kommer!
« Svar #3 skrivet: 21 juni 2005, 23:13:11 »


isolera KB-in, den slang som kommer nerefrån borran med varmt vatten, detta vatten är vintertid varmare än vad marken är. lägg slangarna en meter ifrån varandra eller mer. ja det kanske blir mer graäva, men gräs vexer snabt.

Jag tycker också att det är rätt att isolera KB-in. MEn varför skall man i så fall sära på slangarna?
Hängsle och livrem!

Sära på dom så långt du kan, du får ju aldrig 100% isolerat.om du inte tänkt att köra med 50-60cm isolering runt om  ;)
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad henrikf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp, borrarn kommer!
« Svar #4 skrivet: 27 juni 2005, 01:21:20 »
Min första tanke var också att isolera KB-in, men jag har börjat svänga åt andra hållet. Detta för att jag är rädd att KB-ut är så kall att jag fryser marken effektivt runt slangen - och den går förbi både vatten och avlopp... Dessutom, om slangen är på frostfritt djup borde ju inte KB in kylas speciellt mycket (om något), man kan väl inte räkna med så mycket högre temp än 0 vintertid? Och sommartid är väl marken varmare än hålet?

Borrarn är klar, förresten. Det blev två hål, 100 resp 70 m aktivt djup. Borrarn föreslog seriekoppling, men jag har sett någonstans att man bör parallellkoppla och ha strypmöjligheter för att kunna styra flödet. Eftersom jag skall gå 30 m runt huset med slangen måste jag rimligen kunna strypa flödet vid brunnarna om jag inte vill köpa mer slang. Synpunkter, någon?

Henrik
190 kvm från 1909, ca 30 000 kWh värmebehov, 100+70 m aktivt hål, Nibe 1130-10 snurrar sedan 20051013. IVT (Borö) 300/150 VVB, 200 l volymförstorare

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp, borrarn kommer!
« Svar #5 skrivet: 27 juni 2005, 12:54:11 »
Jag skulle ha satt dem i serie, med möjlighet för avluftning mellan hålen, den sammanlagda kollektorn blir då ganska precis 400 meter lång vilket inte skall vara något problem för Brinepumpen.

Å andra sidan kan risken för deformeringar av slangen i den kallare borran bli större om du kör i serie vilket gör det lite svårt att rekommendera nåt med säkerhet...

Kanske ändå bättre med paralellkopplade borror, förutsatt att man inte behöve justera om flödet så ofta.  Sc:,h :-[

Ofta rekomenderas paralellkopplade borror för att kollektorns sammanlagda längd tenderar att bli för lång (mer än 400 meter) i de flesta fall man tvingas till dubbla borror, i ditt fall är detta inte aktuellt, du kan därför välja vad du själv tror mest på.

Rätt intrimmat så kan dock paralellkopllade borror vara effektivare då du förmodligen bara behöver köra brinepumpen på hastighet 2, vilket drar lite mindre effekt. COP blir då bättre.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad henrikf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp, borrarn kommer!
« Svar #6 skrivet: 07 juli 2005, 14:44:24 »
OK, så här har jag tänkt mig min 30 m långa nedgrävning:

Jag gräver ett dike ca 1 m djupt, lägger KB-ut längst ner och fyller med lite av min lerjord.  :) Sedan lägger jag 300 mm breda cellplastblock ovanpå, ovanpå detta KB-in med rörisolering. Kommer jag att riskera sättningar i marken? Då jag passerar VA-ledningar har jag tänkt isolera även KB-ut förbi dessa, någon idé om hur långt?

Jag har två borrhål, 100 + 70 m aktivt djup, 110 + 80 m totaldjup, så en seriekopplad slinga blir ca 450 m totalt med ledningsdragning inomhus. Max rekommenderad längd är 400 m, kan man dra ut på det till 450? Vid seriekopplad slinga tänkte (efter att ha låtit ”marken ta värsta smällen”) jag gå ned med KB-ut i djupaste borran först, grundaste sedan, Synpunkter?

Om jag väljer att parallellkoppla, kan jag då parallellkoppla ute vid borrhålen och sätta någon sorts strypning på korta borran, eller är det att be om problem? 30 x2 m extra markslang kostar ju inte mer än en tusenlapp extra, ungefär. Var får man tag på lämpliga strypventiler, kan man använda vanliga kulventiler, eller behövs special? (Såg just i en annan tråd att det var likadana strypventiler som vi använder för kylvatten på jobbet...)

Att inget kan få vara enkelt  :-\

Henrik
190 kvm från 1909, ca 30 000 kWh värmebehov, 100+70 m aktivt hål, Nibe 1130-10 snurrar sedan 20051013. IVT (Borö) 300/150 VVB, 200 l volymförstorare

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!