Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Diplomat som stannar för motorskydd  (läst 6932 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

helsingen

  • Gäst
helsingen
SV: Diplomat som stannar för motorskydd
« Svar #15 skrivet: 18 december 2016, 12:26:11 »
För ett år sedan hade jag samma problem. Motorskyddet löste ut. Skruvade åt propparna men samma sak hände. Installatören pratade hela tiden om spänningsfall. Till skruvade jag upp den manuella strömbrytaren som satt på väggen för att se om det var något glapp där. Så fort jag kom åt en av strömtrådarna så gick den av. Tydligen hade elektrikern böjt till den tråden och troligen klämt den så att den blev väldigt tunn. Läste om ohms-lag och förstod att detta kunde orsaka spänningsfall. Klippte om strömtråden och skruvade fast den igen. Sedan dess har aldrig motorskyddet löst ut. Så kolla strömtrådarna innan du drar igång någon större felsökning. :)

Utloggad brandx

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat som stannar för motorskydd
« Svar #16 skrivet: 03 januari 2017, 18:20:46 »
Pratade med den lokala åf för thermia han frågade hur den lätt när den går.. jag svarade tungt och låter mycket(nästa så att jag vill ha hörselskydd). Han misstänker kompressorn med den beskrivningen. Han sa att han hade en ny kompressor på lagret men den var mindre i kapacitet. Nu är min fråga kan man byta min diplomat 16 kompressor med en lägre? Vi värme ca 240m2 hus och verkstad med pumpen. Han menade att 16 var väl i överkant för det vi värmer. Jag vet inte vad han har för storlek på den han har och pris har vi ej diskuterat. Vad kostar det att byta?
Nibe Fighter 410, Thermia Duo 12, Samt solvärme..

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Diplomat som stannar för motorskydd
« Svar #17 skrivet: 03 januari 2017, 18:28:50 »
Innan man mätt spänningen pÃ¥ matningen ut till kompressorn vid drift (sista plinten före kompressorn), och den är OK och jämn pÃ¥ alla faser, kan man inte döma ut en kompressor, men om man behöver hörselskydd sÃ¥ kanske det är nÃ¥t knas pÃ¥ kompressorn.  dontknow
Konstigt om den alls värmer om den är så kass att den låter högt, är det verkligen möjligt?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad brandx

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat som stannar för motorskydd
« Svar #18 skrivet: 03 januari 2017, 22:21:54 »
~390v mellan faser ej i drift några v lägre i drift. Spelat in ljudet av en start..
Nibe Fighter 410, Thermia Duo 12, Samt solvärme..

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4358
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat som stannar för motorskydd
« Svar #19 skrivet: 03 januari 2017, 23:43:28 »
Innan man mätt spänningen pÃ¥ matningen ut till kompressorn vid drift (sista plinten före kompressorn), och den är OK och jämn pÃ¥ alla faser, kan man inte döma ut en kompressor, men om man behöver hörselskydd sÃ¥ kanske det är nÃ¥t knas pÃ¥ kompressorn.  dontknow
Konstigt om den alls värmer om den är så kass att den låter högt, är det verkligen möjligt?

Jodå, det är möjligt. Vår Stibel började låta mera, och rätt illa, men den drog inte mera ström och gav fortfarande i stort sett full effekt tills det blev kortis till jord och jfb:n löste ut.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad beiv

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat som stannar för motorskydd
« Svar #20 skrivet: 05 januari 2017, 11:40:57 »
Mät strömmen till kompressor med tångamperemeter. Skall vara någorlunda samma på alla faser

Du kan också lindningsmäta elmotor i kompressor. Ohmtalet skall vara samma på alla lindningar
Skånelänga 130 kvm. 22-23 gr inomhus.
Thermia Diplomat Inverter L 5-17kW, installerad okt -15. Endast utegivare, kurva 36. 500 m markkollektor, hittills aldrig minusgr på inkommande köldbärare. Nya Purmo 2&3-radiga. Danfos RadiCal koppel. Inga termostater. Ca 5,5 kvm golvvärme i badrum, LK minikretsventil M5 ingen termostat. Ca 120 liter radiatorvolym. Avgiven radiatoreffekt vid 45/35/20 = 7,3kW. Effektbehov vid dut (-11) 8,5 kW
Ca 6000 kWh drivenergi.

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat som stannar för motorskydd
« Svar #21 skrivet: 05 januari 2017, 18:46:35 »
Jodå, det är möjligt. Vår Stibel började låta mera, och rätt illa, men den drog inte mera ström och gav fortfarande i stort sett full effekt tills det blev kortis till jord och jfb:n löste ut.
Hade samma problem med min Diplomat 8 från 2004.
Kompressorn hördes i hela huset sista tre mÃ¥naderna, det började i februari  sÃ¥ den Ã¥kte ut i maj. Producerade värme precis som den skulle, kylkillen som var där och lyssnade sa att den kunde gÃ¥ allt frÃ¥n nÃ¥gra veckor till nÃ¥gra Ã¥r innan den rasade.
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad brandx

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat som stannar för motorskydd
« Svar #22 skrivet: 06 januari 2017, 19:23:31 »
Håller i tummarna då pumpen gått i flera dagar nu utan avbrott.. det jag gjort nu är jag bytt motorskydd ta i trä. Enda jag fick tag i den kaliber på kort tid var en med inbyggd kontaktor som jag kopplat till helatiden. Men man ska ej ta ut det i förskott. Få återkoppla om några dagar med lägesrapport.
Nibe Fighter 410, Thermia Duo 12, Samt solvärme..

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 218
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!