Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nyinstallerad IVT Greenline HT+ C9 - Första värdena(GT), vad betyder dom?  (läst 8144 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Hej,
Har precisdriftsatt min nya bergvärmepump, en IVT Greenline HT+ C9 och läste av följande värden:

GT1     Till: 20,5 Nuv:23,9
GT2     15 grader
GT3     Bör:51 Nuv: 49,8
GT6     37,2
GT8     24,2
GT9     24,2
GT10   16,1
GT11   14,6

Kompressorn stod stilla och det fanns varken värme eller varmvattenbehov.

Momentanförbrukning el: 144w (cirkulationspumpen)

Vad är det jag har läst av och är det normalt?
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Man kan inte utläsa så mycket när inte kompressorn går, men några förslag har jag.

Installera rumsgivare.
Demontera termostaterna på golvslingorna.
Stäng bypass på golvslingefördelaren.

Sänk kurvan från nuvararande 4.0 till 2.5 och finjustering från 0 till -4.
Sänk börvärdet på varmvattnet till 45

Justera deltaT till 7°-9° (skillnaden mellan GT8 och GT9) vid värmedrift med kompressor. Justeras med hastigheten på cirkulationspumpen.

144 watt känns mycket, även om cirkulationspumpen går på högsta hastighet. Samtidigt är det för lite om köldbärarpumpen också går kontinuerligt. Det kan väl aldrig vara så galet, att de har monterat en extra pump på framledningen? Eller har du en push, som är kopplad till värmepumpen?
« Senast ändrad: 24 april 2009, 12:42:38 av Lexus »

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Man kan inte utläsa så mycket när inte kompressorn går, men några förslag har jag.

Installera rumsgivare.
Demontera termostaterna på golvslingorna.
Stäng bypass på golvslingefördelaren.

Sänk kurvan från nuvararande 4.0 till 2.5 och finjustering från 0 till -4.
Sänk börvärdet på varmvattnet till 45

Justera deltaT till 7°-9° (skillnaden mellan GT8 och GT9) vid värmedrift med kompressor. Justeras med hastigheten på cirkulationspumpen.

144 watt känns mycket, även om cirkulationspumpen går på högsta hastighet. Samtidigt är det för lite om köldbärarpumpen också går kontinuerligt. Det kan väl aldrig vara så galet, att de har monterat en extra pump på framledningen? Eller har du en push, som är kopplad till värmepumpen?

Det här är ju alldeles nytt för mig så ga vet inte riktigt vad jag skall svara men jag försöker:

RUMSGIVARE: Nej bet behövs absolut inte sa installatören, den reglerar så bra ändå så NEJ jag har inte rumsgivare. Had det på min gamla panna ES480 så kablar finns dragna.

DEMONTERA TERMOSTATERNA: Jag har alla rumstermostater på max och reglerar enbart med kurva. Kan ju även ta bort dem fysiskt faktiskt!

STÄNG BYPASS PÅ GOLVVÄRMEFÖRDELAREN: Hmm, vet faktiskt inte om jag har bypass. Hur ser jag det?

SÄNK KURVAN: Installatören sänkte kurvan till 2,5 +1 då han driftssatte pannan. Får väl labba lite men det är kanske svårt nu då det är så varmt ute.

SÄNK BÖRVÄRDET PÅ VARMVATTNET: OK, och 45 grader är ok med tanke på legionella?

JUSTERA deltaT TILL 7-9: OK, vilken av pumparna, var sitter den? Det sitter en pump på volymtanken är det den som är den "galna" pumpen? Jag hade 2 pumpar även på den gamla pannan.

PUSH TILL VÄRMEPUMPEN: Vad är det, var ser jag det?

Som ni förstÃ¥r är jag ganska lost pÃ¥ detta. Den gamla pumpen hade jag ganska  bra koll pÃ¥ men den här.....!
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det här är ju alldeles nytt för mig så ga vet inte riktigt vad jag skall svara men jag försöker:

RUMSGIVARE: Nej bet behövs absolut inte sa installatören, den reglerar så bra ändå så NEJ jag har inte rumsgivare. Had det på min gamla panna ES480 så kablar finns dragna.

Prova utan, men märker du att innetemp pendlar mycket mellan solsken/mulet så skaffa en

Citera
STÄNG BYPASS PÅ GOLVVÄRMEFÖRDELAREN: Hmm, vet faktiskt inte om jag har bypass. Hur ser jag det?

Det är ett rör (som bör ha en ventil) som går direkt mellan framledning och retur på golvvärmefördelaren.

Citera
SÄNK BÖRVÄRDET PÅ VARMVATTNET: OK, och 45 grader är ok med tanke på legionella?

VP:n har inbyggd legionellafunktion som höjer VV-temp till 65 ºC var 14:e dag, kolla meny 2.2

Citera
JUSTERA deltaT TILL 7-9: OK, vilken av pumparna, var sitter den? Det sitter en pump på volymtanken är det den som är den "galna" pumpen? Jag hade 2 pumpar även på den gamla pannan.

PUSH TILL VÄRMEPUMPEN: Vad är det, var ser jag det?

Det är den inbyggda CP:n som sitter nere till vänster i VP:n som man justerar DeltaT (mellan GT8 och GT9). Sen bör det bara finnas en värmebärarpump till, den till golvvärmefördelaren. Frågan är om det sitter 2 extra värmebärarpumpar utanför din VP, i så fall är det nog en för mycket.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Det här är ju alldeles nytt för mig så ga vet inte riktigt vad jag skall svara men jag försöker:

RUMSGIVARE: Nej bet behövs absolut inte sa installatören, den reglerar så bra ändå så NEJ jag har inte rumsgivare. Had det på min gamla panna ES480 så kablar finns dragna.

Prova utan, men märker du att innetemp pendlar mycket mellan solsken/mulet så skaffa en

Huset är välisolerat och det tar lång tid innan förändringar i utetemperaturen slår igenom. Under de tre och en halv dag som vi hvar utan värme pga installationen sjönk temperaturen inne bara drygt en och en halv grad och då var det ändå kylslager och blåsigt ute.Testar utan innegivare så länge så får vi se hur det funkar.

Citera
STÄNG BYPASS PÅ GOLVVÄRMEFÖRDELAREN: Hmm, vet faktiskt inte om jag har bypass. Hur ser jag det?

Det är ett rör (som bör ha en ventil) som går direkt mellan framledning och retur på golvvärmefördelaren.

Okidoki, har inte sett nÃ¥got sÃ¥dant rör/ventil och dÃ¥ har jag ändÃ¥ tillbringat Ã¥tskilliga timmar  med huvudet i fördelarskÃ¥pet. BÖR jag ha en bypass?

Citera
SÄNK BÖRVÄRDET PÅ VARMVATTNET: OK, och 45 grader är ok med tanke på legionella?

VP:n har inbyggd legionellafunktion som höjer VV-temp till 65 ºC var 14:e dag, kolla meny 2.2

Ok, jag det nämnde faktiskt installatören.

Citera
JUSTERA deltaT TILL 7-9: OK, vilken av pumparna, var sitter den? Det sitter en pump på volymtanken är det den som är den "galna" pumpen? Jag hade 2 pumpar även på den gamla pannan.

PUSH TILL VÄRMEPUMPEN: Vad är det, var ser jag det?

Det är den inbyggda CP:n som sitter nere till vänster i VP:n som man justerar DeltaT (mellan GT8 och GT9). Sen bör det bara finnas en värmebärarpump till, den till golvvärmefördelaren. Frågan är om det sitter 2 extra värmebärarpumpar utanför din VP, i så fall är det nog en för mycket.

Ok, har inte kollat vilket läge den inbyggda pumpen står på. Har i alla fall bara en värmebärarpump för det är väl den som sitter på volymtanken?

Vet inte om jag missuppfattade ditt svar men PUSH till värmepumpen, vad är det, är det någon av pumparna vi talar om?


Kollade momentanförbrukningen IGEN, 3 watt, så ska det låta. studs
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Kollade momentanförbrukningen IGEN, 3 watt, så ska det låta. studs

Push är en shunt med cirkulationspump.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;topic=7505.0;attach=15067

När du får 3 watt förbrukning, så är utetemperaturen över 18°. (fabriksinställning)
DÃ¥ stannar cirkulationspumparna.

Jag undrar om du inte har för hög kurva ändå. Kan vara så att du har rumstemp 23°, och därigenom behöver hög kurva. Då finns risk att rekommenderad temp för parkettgolvet överskrids.

Har du golvvärmen i betong i alla 270m²?
Om svar JA....så är volymtanken onödig.
Anser att den andra cirkulationspumpen också är onödig.

När du skriver att huset behåller värmen i dagar, så är det på grund av det finns lagrad energi i betongen.

Att påstå att det fungerar lika bra utan rumsgivare, är ett felaktigt påstående.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Okidoki, har inte sett nÃ¥got sÃ¥dant rör/ventil och dÃ¥ har jag ändÃ¥ tillbringat Ã¥tskilliga timmar  med huvudet i fördelarskÃ¥pet. BÖR jag ha en bypass?

Det är mycket möjligt att din golvvärme inte har nån bypass.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Kollade momentanförbrukningen IGEN, 3 watt, så ska det låta. studs

Push är en shunt med cirkulationspump.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;topic=7505.0;attach=15067

Allvarligt, har ingen aning, jag har en helt standardmässig installation av en  HT+ c9 med tillägg för volymtank där det sitter en cirkulatiosnpump för värmegolvet

När du får 3 watt förbrukning, så är utetemperaturen över 18°. (fabriksinställning)
DÃ¥ stannar cirkulationspumparna.

Ok

Jag undrar om du inte har för hög kurva ändå. Kan vara så att du har rumstemp 23°, och därigenom behöver hög kurva. Då finns risk att rekommenderad temp för parkettgolvet överskrids.

Vad menar du med att jag har rumstemp 23 grader? Jag har ingen innegivare men försöker, i alla fal vintertid att hålla drygt 22 grader inne. Har med gamla pannan aldrig behövt köra ut mer än 34 grader i värmegolvet. Bläddrade lite i menyerna men hitta inget värde på temp ut i värmegolvet. Returen hittade jag men installatören sa att någon givare för temp ut i värmegolvet inte finns på HT+ C9. Märkligt tycker jag. Nu kan jag ju inte se deltaT på värmegolvet???

Har du golvvärmen i betong i alla 270m²?

220m2 golvvärme i betong resten elraddar (garage)

Om svar JA....så är volymtanken onödig.

Du menar att volymen i golvvärmen räcker pga golvytan? Jag satsade på volymtank då jag misstänker att pannan är något överdimensionerad pga att jag hade svårt att få fram tillförlitliga förbrukningsiffror och inte vågade chansa på en mindre panna

Anser att den andra cirkulationspumpen också är onödig.

Varför, menar du att pannans inbyggda cp skulle klara flödesbehovet i golvvärmen? Vilka nackdelar får det i så fall ( med en pump för mycket)?

När du skriver att huset behåller värmen i dagar, så är det på grund av det finns lagrad energi i betongen.

Ja det stämmer nog, det tar dygn innan ändringar i värmekurva slår igenom

Att påstå att det fungerar lika bra utan rumsgivare, är ett felaktigt påstående.

Misstänker jag också men den är väl ganska lätt att eftermontera?
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag har väl en lite annan åsikt, golvvärme brukar ha så liten vattenvolym att volymtank till en VP nästan alltid är till fördel.

2 cirkpumpar är också bra så att man kan ställa rätt flöde på golvvärme och rätt flöde över VP oberoende av varandra.

Sen kan innegivare vara mindre bra i hus med golvvärme i betong beroende på trögheten i systemet, om det dröjer för länge mellan att innegivaren påverkar VP och då ändringen slår igenom på innetemp så kommer innegivaren inte funka som den ska...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Jag har ju följt en hel del trådar här på forumet då jag kämpat med lära mig och bemästra mitt krånglande värmegolv och min katastrof till gamla panna och förstår att det finns lite olika skolor. Även om det är svårt att veta vad som är rätt eller fel känns det bra att få saker belysta ur olika synvinklar. Alla åsikter är lika värdefulla och jag har lättare att förstå hur det funkar.

Tänkte börja bakifrån och se hur (om) bytet av panna påverkat mitt värmegolv som innan bytet var perfekt injusterat. Sen tänkte jag ta tag i värmekurvor och finsjustering. Tyvärr blir ju denna uppgift svårare iom att värmen (ute) nu kommer.

En sak som jag inte fått svar på: har verkligen HT+ C9 ingen givare som visar vilken temp jag har på värmebäraren ut i värmegolvet. Hittar bara returtempen?
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
En sak som jag inte fått svar på: har verkligen HT+ C9 ingen givare som visar vilken temp jag har på värmebäraren ut i värmegolvet. Hittar bara returtempen?

Normalt så har du ingen sån givare, GT8 visar utgående från VP, men sen blandas ju det med radiatorvatten från returen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
En sak som jag inte fått svar på: har verkligen HT+ C9 ingen givare som visar vilken temp jag har på värmebäraren ut i värmegolvet. Hittar bara returtempen?

Normalt så har du ingen sån givare, GT8 visar utgående från VP, men sen blandas ju det med radiatorvatten från returen.

Ok, det stämmer ju med vad installatören sa. Hur gör alla som redovisar UT/IN temp på golvvärmen? Är det stand-alonemätutrustning/logger med givare på framledning/retur som gäller?
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Thomas:

Med kurva 2.5 finjustering +1, så får du en framledningstemp som snurrar mellan 38° och 43° vid DUT -18°.
(med fabriksinställd kopplingsdiff 5°)
Mitt förslag ger en temp som snurrar mellan 34° och 39°.

GT8 är framledningstemp och även framlednigstemperatur till golvvärmen, om det inte är monterat ytterligare grejer på systemet. Gissar att arbetstanken är IVT:s egen tank med 110 liters volym med alla fyra anslutningarna utnyttjade.

Om golvvärmen får en lägre temperatur än vad GT8 visar, så finns en shunt mellan tank och golvvärmefördelare. Men om det endast finns golvvärme, så bör den inte finnas.

En volymtank är aldrig fel, annat än kostnaden för inköp. IVT:s tank på 110 liter slukar endast 640 watt med kopplingsdiff 5°. Gissar att du får långa gångtider även utan den.

Nackdelen med extra cirkulationspump är elförbrukningen samt kostnad för inköp.


Carl:

Är det gångtider eller vattenvolymen som är viktig. Kan inte se när vattenvolymen i sig har betydelse. Kan du?

Vad är rätt flöde över golvvärmen? Varför skall detta flöde finnas? Är det rekommenderat värde 5° deltaT du avser, så undrar jag om skillnaden till 7° har betydelse för komfort. Vem känner skillnaden?

Rumsgivare är extra viktigt med IVT och golvvärme i betong. Detta just pÃ¥ grund av värmetrögt system, och risk för att framledningen hamnar mellan börvärde och stoppvärde. Den kan gÃ¥ i timmtalutan stopp, med övertemp som följd.  LikasÃ¥ när starttempen är lÃ¥g, sÃ¥ finns värmeenergi i betongen som hÃ¥ller upp returtempen för kompressorstart.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Carl:

Är det gångtider eller vattenvolymen som är viktig. Kan inte se när vattenvolymen i sig har betydelse. Kan du?

Gångtiderna påverkas av vattenvolymen, jag vet att tillverkarna av VP hävdar att deras grejor klarar många start/stopp men jag hävdar att även om kompressorn fixar det så sliter det på övriga grejor som mjukstart, kontaktorer mm.

Citera
Vad är rätt flöde över golvvärmen? Varför skall detta flöde finnas? Är det rekommenderat värde 5° deltaT du avser, så undrar jag om skillnaden till 7° har betydelse för komfort. Vem känner skillnaden?

Det finns nått exempel (nu hittar jag inte tråden) på en som kör sin golvvärme med endast interna cirkpumpen och upplever tydlig skillnad på sitt värmegolv. Han kompromissade och kör ca 5 ºC tempdiff så funkar VP OK och golvvärmen halvbra. 5 ºC känner du tydligt skillnad på, speciellt vår och höst då kanske framledningen t ex är 27 ºC och returen 22 ºC.
Jag brukar rekommendera ca 3 ºC tempdiff över ett värmegolv för att få bra komfort.

Citera
Rumsgivare är extra viktigt med IVT och golvvärme i betong. Detta just pÃ¥ grund av värmetrögt system, och risk för att framledningen hamnar mellan börvärde och stoppvärde. Den kan gÃ¥ i timmtalutan stopp, med övertemp som följd.  LikasÃ¥ när starttempen är lÃ¥g, sÃ¥ finns värmeenergi i betongen som hÃ¥ller upp returtempen för kompressorstart.

OK, jag har inget exempel på att rumsgivare inte funkar till tröga hus. Det jag kan tänka mig är att dessa svägningar förstärks om den värme som pumpas in i plattan på natten först märks på dagen, och att den extra nerdragningen på dagen inte märks förrän på natten...
Men jag kan ha fel där.  :-\
« Senast ändrad: 25 april 2009, 06:50:10 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
LEXUS: Har ändrat finjusteringen till 2,5 -4 från 2,5 +1. Kan väl nämna att det varmaste jag körde i framledning i vintras (ca -10 grader ute) var +34 med ES480 och då hade jag en perfekt behaglig temp på drygt 22 grader inne. Önskar således ligga kvar på ca 22-23 grader inne med 25-26 i badrum och ca 19,5 i sovrum. Alla rumstermostater är helt öppna och golvvärmen är perfekt instrypt på dessa nivåer.

Nu då det blir varmare ut hade jag nog inte önskat att framledningen skulle sjunka allt för mycket då jag har klinkers i badrum och hall som då blir väldigt kalla.

GT8 kan, om jag förstår det rätt, i praktiken ses som ganska eller helt rättvisande framledningstemp om jag inte har en shunt som blandar in returvatten innan fördelaren och det har jag mig veterligen inte, ska göra lite rördetektivarbete så snart jag hinner så jag vet säkert.

Har en IVT volymtank på 120 liter (110?) och ja alla fyra anslutningarna utnyttjade och det sitter en cp på framledningen till golvvärmen. Vad är det som drar 640w som du nämner, pumpen? nåt annat? Kopplingsdiff 5 grader vad är det?

Carl N:

Om man tror på teorin att pumpen mår bäst och är effektivast vid en viss gångtid så är ju det viktigare än vattenvolym men jag gissar att det finns ett starkt samband mellan gångtid och vattenvolym i systemet.

Mitt värmegolv har, efter min injustering, legat på ett deltaT på ca 1,5 till 3 grader. För gamla pannan spelade delta nog inter så stor roll och jag hade väldigt små¨temperaturskillnader i golvet mellan kallaste och varmaste punkt vilket var positivt. Nu pratar man om deltaT på 5-7 grader och först undrar jag ju på vilket sätt ett högre deltaT gynnar pannan? Är det färre start stopp? Är lägre hastighet på cp enda sättet att öka deltaT eller kan/ska jag stypa ner alla slingor i fördelaren också?

Till saken hör att golvvärmetillverkarens uppgifter om totalt flöde i slingorna aldrig kunnat uppnås. För några slingor kan jag få flöde på eller över tillverkarens rek men för andra slingor kan jag inte få upp flödet till mer än drygt hälften. Ändå är tempvariationerna i rummen lika?

Körde såväl med som utan rumsgivare till ES480:ian och märkte ingen större skillnad. Nu går ju inte den att jämföra med C9:an. Eftersom jag inte fick rumsgivaren installerad så testar jag utan ett tag. Blir det svårt att få en bra reglering får jag testa med rumsgivare.

Teorin att värme som produceras på natten ger genomslag i golvet först på dagen tyckte jag lät rimlig då jag först läste om den men jag tror att golvet är trögare än så. Exakt hur lång tid genomslaget tar är svårt att säga men betydligt mer än 6-12timmar är min känsla. Snarare ett dygn eller mer. Det skulle ju tala till rumsgivarens nackdel.

 
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!