Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad händer med radiatorflödet?  (läst 1514 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
Vad händer med radiatorflödet?
« skrivet: 12 november 2006, 21:35:41 »
Eftersom jag har problem med för snabbt tempfall pÃ¥ varmvattnet, var servicekillen här och gav rÃ¥det att koppla ur P2. sÃ¥ den endast gÃ¥r dÃ¥ kompressorn gÃ¥r. SÃ¥ nu har vi kört sÃ¥ under nÃ¥gra dagar. Samtidigt som ändringen gjordes, Ã¥kte vi bort och var borta en 3-4 dagar. När vi kom hem, sÃ¥ var huset flera grader kallare än när vi lämnade  >:( . Jag funderade ett tag, och nu undrar jag om jag tänker rätt. Eftersom P2-pumpen ligger i serie med yttre cirkulationspumpen, och den nu inte gÃ¥r kontinuerligt, sÃ¥ mÃ¥ste det väl bli som sÃ¥ att flödet över radiatorkretsen sjunker dÃ¥ värmepumpen stÃ¥r still. Och eftersom flödet sjunker, sÃ¥ är det svÃ¥rare att fÃ¥ ut det varma vattnet över hela radiatorytan. Därför minskar värmeöverföring mellan radiatorer och luft och huset kallnar. Rätt tänkt? Vad göra? Öka hastigheten pÃ¥ yttre pump?
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Vad händer med radiatorflödet?
« Svar #1 skrivet: 12 november 2006, 23:46:29 »
Men du har väl en bypass? Om p2-pumpen stängs av skall väl vattnet cirkulera genom den i stället för genom vp.

Jag tycker snarst det låter som returgivaren sitter på fel ställe.

Om den sitter mellan bypassen och vp, och du stänger av p2 blir det ju fel.

Om du har en bypasstank skall den sitta i botten av tanken, annars på radiatorsidan av bypassen.

Om du inte har någon bypass alls undrar jag varför du alls har någon extern pump.

Det var ju någon som hade en liknande fråga för några dagar sedan, och som flyttade givaren in i tanken där skall sitta.

Och om det inte är något fel på växelventilen så skall det inte spela någon roll för varmvattnet om p2 går kontinueroligt eller inte.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad PerM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min blog
SV: Vad händer med radiatorflödet?
« Svar #2 skrivet: 21 november 2006, 12:27:58 »
Om du har bypass så bör du kolla var din GT1 sitter, precis som tipo skriver. Jag hade ett likande problem , se http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=10664.0.
Fristående villa, byggd 1958, 1 plan, 135m2, träfasad. Treglasfönster, värmeväxlare på frånluften.
Tilläggsisolerat runt om, 30-40cm isolering på vind (förutom på det platta kökstaket),
Förra ägaren uppgav en årsfb. om c:a 22k kWh med den gamla el-pannan, inkl hushållsel.
IVT Greenline HT+ 6 installerad 1 Aug -06
Vallentuna, Stockholm
2 vuxna, 2 barn
Ã…r 1: ~10300kWh inkl HHE

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!