Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?  (läst 28668 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tgaz

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Ã…kersberga
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EcoHeat V3
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #16 skrivet: 31 december 2011, 14:56:27 »

Utloggad michael.pihlblad

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #17 skrivet: 01 januari 2012, 17:43:35 »
Hej!

Nu känner jag mig lite dum, missade helt att "Nollkoll" faktiskt har gjort denna iaktagelse och redan summerat det hela.

Minnesmodulen som "Nollkoll" tagit reda på heter Atmel 24c256 är ett seriellt 2 wire/i2c EEPROM som sitter i en 4 stiftskontakt på baksidan av min Ecologic display (ecoel 1550 från 2008). OBS! ej 3 stift som jag tidigare skrev!

Jag är ingen programmerare eller elektroingenjör men jag har beställt en "bus pirate v3" bus analyzer frÃ¥n  http://dangerousprototypes.com/docs/Bus_Pirate och tänkte försöka analysera i2c/spi bussen.

Jag har fÃ¥tt pris av CTC's kundtjänst pÃ¥ deras egna RAM modul (fjärrstyrningsenhet). 16 000 SEK.  =)
Jag fortsätter att jaga dem för att få specifikationen hur man integrerar RAM modul med SCADA system som står i deras PDF för RAM modulen att det skall gå. Får man det protokollet borde det bli betydligt enklare att veta vilka hexadecimaler/värden som betyder vad. och vilka hexakoder som är för att sätta nya börvärden.

"Nollkoll": När du försökte dekoda firmwaren hur lÃ¥ngt kom du?  den PIC16F876A som du skriver sitter i styrkortet har ju ICSP "in circuit serial programming" . Vilket gör att Microchips MPLAB borde gÃ¥ att använda medans pic'en sitter kvar i kretsen för att debugga/flasha.Vad jag kan förstÃ¥ av specen för ICSP sÃ¥ behövs totalt 5 stift för att flasha: stift RB6+RB7, spänning, jord och programmeringsspänning. Det verkar inte gÃ¥ att flasha över i2c eller spi bussen. Hitta du nÃ¥gon "servicekontakt" pÃ¥ nÃ¥got annat ställe? Gick det att extrahera firmwaren frÃ¥n PIC'en? Eller var den "code protected"?

http://www.elektronikforumet.com/wiki/index.php/CTC_v%C3%A4rmeanl%C3%A4ggningar? där finns endast en länk till http://vpwiki.org/index.php/CTC.  Vilken av dessa tvÃ¥ wikis tycker ni att vi ska använda?

Torbjörn: Ecoair verkar se ut ungefär som Ecopart. Du bord haft en ecologic i ecoelen som du kopplade ecoair till? PÃ¥ baksidan av displayen i ecologic borde det funnits ett kontaktstycke för i2c/spi med ett minneskort fabriksmonterat i? Om du inte har riktigt gammla grejjer  =)  Ã…rsmodell?

Tgaz: Som "Nollkoll" skrev, var fjärde timme skriver den till minnet, dÃ¥ kanske du fÃ¥r ett annat meddelande pÃ¥ bussen? Det du fÃ¥r fram kanske bara är ecologic som frÃ¥gar/hälsar för att kolla om det finns nÃ¥gon RAM?  Kanske var det du menade...  =)

Happy hacking!

Don't be evil!

// Michael

Utloggad tgaz

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Ã…kersberga
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EcoHeat V3
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #18 skrivet: 01 januari 2012, 18:28:50 »
Det var nära att jag missade det också, men gick igenom hela tråden när jag skrev i Wikin.

Sannolikt har de inte implementerat uppgradering av program via I²C. Allting verkar ju vara gjort för att byta ut hela kretsen.

Jag flyttade från Elektronikforumet till VPWiki på inrådan av purjo__. Mig spelar det ingen roll.

Jag har ingen EcoLogic, bara en EcoHeat V3.

Men, ja, min gissning är också att den försöker handskaka med RAM eller SMS-modulen.

Jag skulle eventuellt kunna sätta mitt oscilloskop på att spela in saker under ett helt dygn, men då måste jag meka lite.

Utloggad michael.pihlblad

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #19 skrivet: 01 januari 2012, 19:42:01 »
Ok, jag kör VPwiki: http://www.vpwiki.org

Ecologic är styrsystemet som sitter i Ecoheat och Ecoel.

Jag har redigerat och lagt till lite, jag skulle vilja föreslå att du flyttar all styrsystemsinfo till sidan för "Ecologic" som jag lade till på din ecopart v3 sida...???

// Michael

Utloggad tgaz

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Ã…kersberga
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EcoHeat V3
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #20 skrivet: 01 januari 2012, 20:06:13 »
Jag var lite konservativ när jag skrev sidan, eftersom jag bara vet hur min VP ser ut.

Aha, så produkten som länkar ihop flera VP heter EcoLogic EXT. Jag trodde att den bara hette EcoLogic. Det förklarar saker.

Är det "displaykort och logikkort" jag pratar om hela EcoLogic V3, då?

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #21 skrivet: 02 januari 2012, 11:43:10 »
Vad jag kan förstå av specen för ICSP så behövs totalt 5 stift för att flasha: stift RB6+RB7, spänning, jord och programmeringsspänning.

Vid kortänden av microcontrollern finns ett styrhål och fem fyrkantiga paddar på kortets komponentsida. Räknat från styrhålet är de MCLR, +5V, jord, RB6/PGC och RB7/PGD. Det ser likadant ut på både EcoAir och EcoEl styrkort. Thermia har också exakt samma programmeringskontakt men utan styrhål.

Torbjörn: Ecoair verkar se ut ungefär som Ecopart. Du bord haft en ecologic i ecoelen som du kopplade ecoair till? PÃ¥ baksidan av displayen i ecologic borde det funnits ett kontaktstycke för i2c/spi med ett minneskort fabriksmonterat i? Om du inte har riktigt gammla grejjer  =)  Ã…rsmodell?

Ja, det står ju till och med EcoPart på typskylten till styrkortet i EcoAir. Förmodligen har väl styrkort + displaykort i EcoEl tillsammans ungefär samma funktion som EcoLogic.
Som syns på bilden tidigare heter EcoAir-styrkortet i min anläggning 901 885. Styrkortet i EcoEl heter 901 881. Och displaykortet heter 901 880. Microcontrollern på displaykortet sitter i sockel och är märkt "EcoHeat v060120".
Av datumkoder att döma så är alltsammans tillverkat under våren 2006.
Kontaktdon (4-poliga) för att komma åt I2C-bussarna finns på båda korten i EcoEl men det satt inget minneskort där. Har inte noterat om det finns något sådant kontaktdon i EcoAir.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad michael.pihlblad

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #22 skrivet: 04 januari 2012, 02:39:15 »
Inte vad som TS efterfrågade men jag kan flika in att CTC Ecozenith använder Modbus och har ett register som är dokumenterat. Modbus är ju en "typ" standard om man bara har dokumentationen och till Ecozenith finns det en dokumentation. Sen vet jag inte om det funkar eller ej men all heder åt CTC som svarade mig och skickade dokumentationen villket ingen annan tillverkare gjorde... ..

Pansatonic: Kan du ladda upp den infon? Här eller på vpwiki.org eller någon annanstans?

Är det "displaykort och logikkort" jag pratar om hela EcoLogic V3, då?

Tgaz: Ecologic består av display,reläkort,givare,aktuatorer. Ecoheat innehåller ett ecologic. I min Ecoel panna kan jag välja mellan Ecoel/Ecoheat. Väljer man ecoel kan man välja att docka mot ecoair/ecopart. Ecoel+ecopart=ecoheat fast värmepumpen är externt placerad med egen styr-/reläkort.

// Michael
« Senast ändrad: 04 januari 2012, 02:49:19 av michael.pihlblad »

Utloggad Pansatonic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte sÃ¥ kallt i Ã¥r.
    • E logger
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #23 skrivet: 04 januari 2012, 08:50:16 »
Citera
Kan du ladda upp den infon? Här eller på vpwiki.org eller någon annanstans?

filen är för stor för att ladda upp här, skall se om jag kan ladda upp den till vpwiki.org
« Senast ändrad: 04 januari 2012, 08:53:07 av Pansatonic »
IVT Optima 700 styrenhet CL300 med separat elpatron tillskott, golvvärme samt varmatten, styr via ute temp, installerat 2000, äldre trä hus med mycket fönster i två plan plus uppvärmd källare ca 240kvadrat. Lidingö

http://e-logger.se/pub?Storholmen

Utloggad Pansatonic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte sÃ¥ kallt i Ã¥r.
    • E logger
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #24 skrivet: 04 januari 2012, 09:07:11 »
Citera
Kan du ladda upp den infon? Här eller på vpwiki.org eller någon annanstans?

vpwiki.org tillåter inte att man laddar upp pdf filer...
IVT Optima 700 styrenhet CL300 med separat elpatron tillskott, golvvärme samt varmatten, styr via ute temp, installerat 2000, äldre trä hus med mycket fönster i två plan plus uppvärmd källare ca 240kvadrat. Lidingö

http://e-logger.se/pub?Storholmen

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #25 skrivet: 04 januari 2012, 09:17:49 »
Om copyrighten på det aktuella dokumentet tillåter det så kan du maila filen till mig så kan jag lägga upp den på en webserver så att ni kan länka till den från VPWiki...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Pansatonic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte sÃ¥ kallt i Ã¥r.
    • E logger
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #26 skrivet: 04 januari 2012, 10:21:39 »
Om upphovsrätten skall tillämpas ifrÃ¥gasätter jag starkt dÃ¥ dokumentet inte har en "verkshöjd" sÃ¥ att upphovsrätten kan tillämpas. Upphovsrätts lagen gäller ju bara "verkets" "originalitet eller individuell särprägel", och inte innehÃ¥llet eller fakta som "verket" innehÃ¥ller. En standard MS word 2010 mall som dokumentet har skrivits i är inte speciellt orginellt eller särpräglat...  ;D

Hur som helst så tror jag man kanske måste köpa till CTC internetstyrning för att dokumentets modbus kommunikationen skall fungera.

PM mig din email adress kan jag maila.
IVT Optima 700 styrenhet CL300 med separat elpatron tillskott, golvvärme samt varmatten, styr via ute temp, installerat 2000, äldre trä hus med mycket fönster i två plan plus uppvärmd källare ca 240kvadrat. Lidingö

http://e-logger.se/pub?Storholmen

Utloggad michael.pihlblad

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #27 skrivet: 04 januari 2012, 15:12:01 »
Såhär skriver Mikael Johansson på Enertech:
Citera
Programvaran sitter bakom displayen och vi kallar detta för ett prom, detta går att byta själv utan större svårigheter.Ett nytt ligger på runt 500 kr.Produkten har protokollet Modbus.

Jag har bett honom skicka en ny PROM  =)
Jag fortsätter be om specifikationen på registrena/värdena för modbus kommunikationen.

PANSATONIC: Ja för att köra modbus rakt av, men det är förmodligen samma hexavärden till de olika adresserna i registret, sÃ¥ specen pÃ¥ registret/värdena gÃ¥r förmodligen att tillämpa direkt pÃ¥ i2c bussen. Det är iallafall min förhoppning  =)

// Michael
« Senast ändrad: 04 januari 2012, 15:14:11 av michael.pihlblad »

Utloggad Pansatonic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte sÃ¥ kallt i Ã¥r.
    • E logger
IVT Optima 700 styrenhet CL300 med separat elpatron tillskott, golvvärme samt varmatten, styr via ute temp, installerat 2000, äldre trä hus med mycket fönster i två plan plus uppvärmd källare ca 240kvadrat. Lidingö

http://e-logger.se/pub?Storholmen

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!