Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dubbla cirkulationspumpar (IVT HT plus C7)  (läst 9841 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alx

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Dubbla cirkulationspumpar (IVT HT plus C7)
« skrivet: 18 oktober 2011, 10:00:49 »
Hej!
Vi har fått en ny värmpump (IVT HT Plus C7) installerad för ett par dagar sedan. Den ersatte en gammal oljepanna.
Nu undrar jag varför installatörerna även kopplade in en ny extern cirkulationspump.
Vi har 18 radiatorer, golvvärme i badrummet, ingen extern tank och ingen bypass.
Är det OK att ha både en extern och intern cirkulationspump i detta fall?
Kan man försöka spara på elförbrukningen t.ex. genom att konfigurera den interna pumpen att starta endast då kompressorn är i gång?

 

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Dubbla cirkulationspumpar (IVT HT plus C7)
« Svar #1 skrivet: 18 oktober 2011, 10:32:52 »
Kan man försöka spara på elförbrukningen t.ex. genom att konfigurera den interna pumpen att starta endast då kompressorn är i gång?

Ja, det går utmärkt.

Tycker du ska ringa din installatör och påpeka detta. Returgivaren kanske måste flyttas om det ska fungera.


Utloggad Alx

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Dubbla cirkulationspumpar (IVT HT plus C7)
« Svar #2 skrivet: 20 oktober 2011, 11:20:28 »
Tack för svaret!
Jag undrar dock ännu, kan inte den yttre pumpen ta skada av att växelventilen byter till varmvattenproduktion?
Då får väl den yttre pumpen inget vatten att pumpa?
Pumpen är monterad på returröret.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Dubbla cirkulationspumpar (IVT HT plus C7)
« Svar #3 skrivet: 20 oktober 2011, 12:35:20 »
Är flödet noll en längre tid kan pumpen bli överhettad men en varmvattenberedning är sällan längre än 15 minuter. När flödet är noll sjunker elförbrukningen, pumpen uträttar ju inget arbetet då.

Returgivaren kan nog sitta där den sitter, den sitter nog redan nu på ett ställe där flödet är noll när pumpen gör varmvatten.

Jag tycker också det är konstigt att man monterade en extern cirkulationspump och inte installerade någon bypass. Den interna pumpen borde kunna klara av att driva cirkulationen i radiatorsystemet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dubbla cirkulationspumpar (IVT HT plus C7)
« Svar #4 skrivet: 20 oktober 2011, 21:02:39 »
Är du säker på att där inte är nån bypass?
I så fall är det knasigt att ha 2 cirkpumpar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Alx

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Dubbla cirkulationspumpar (IVT HT plus C7)
« Svar #5 skrivet: 21 oktober 2011, 09:17:02 »
Jag har nu kontaktat försäljaren och de erkände att installationen är felaktig. Troligen kommer de att reparera detta genom att ta bort den externa pumpen.
Tack för er hjälp!

Jonas Landstedt

  • Gäst
Jonas Landstedt
SV: Dubbla cirkulationspumpar (IVT HT plus C7)
« Svar #6 skrivet: 19 april 2012, 13:35:49 »
Jag har haft dubbla pumpar i snart tio år och inte brytt mig förrän nu när jag börjat jaga kWh på allvar.
Jag har en IVT Greenline och en extern pump sen tidigare och även en bypass, men jag undrar över om jag verkligen behöver ha den extrena.
Vad är fördelen?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Dubbla cirkulationspumpar (IVT HT plus C7)
« Svar #7 skrivet: 19 april 2012, 17:14:26 »
Numer installeras IVT-pumpar även utan by-pass så det fungerar. Ett problem jag kan se är när returröret där givaren sitter svalnar snabbt, till exempel att pumpen står i en kall källare. Då finns är det möjligt att pumpen efter det att stopptemperaturen nåtts börjar göra varmvatten. Under tiden hinner givaren svalna ner till starttemperaturen så när varmvattenberedningen är klar börjar pumpen värma radiatorerna igen fast det inte behövs. I och för sig bör det inte bli någon längre värmning då varmt vatten snabbt bör nå givaren igen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dubbla cirkulationspumpar (IVT HT plus C7)
« Svar #8 skrivet: 19 april 2012, 21:30:21 »
Bypass innebär att du har ett flöde genom radiatorkretsen hela tiden, även då pumpen gör varmvatten.
Det får vissa följder, dels mäter returgivaren ett mer korrekt/stbilt värde hela tiden, dels så blir temperaturen på radiatorkretsen jämnare, då vattnet inte står stilla och svalnar. Hur mycket detta påverkar beror ju naturligtvis på hur stor vattenvolym du har och framförallt om du har en arbetstank inkopplad, då tas ju värmen därifrån då vp gör vv.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dubbla cirkulationspumpar (IVT HT plus C7)
« Svar #9 skrivet: 20 april 2012, 07:02:38 »
dels så blir temperaturen på radiatorkretsen jämnare, då vattnet inte står stilla och svalnar.

Hmmm... sÃ¥ vattnet svalnar lÃ¥ngsammare om det pumpas runt?  ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Dubbla cirkulationspumpar (IVT HT plus C7)
« Svar #10 skrivet: 20 april 2012, 13:54:40 »
Nog kan man väl säga att temperaturen blir jämnare. Med cirkulation i radiatorkretsen tillförs svalt returvatten till toppen av radiatorn och jämnar ut temperaturen över radiatorn. Jämnare behöver inte betyda långsammare.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dubbla cirkulationspumpar (IVT HT plus C7)
« Svar #11 skrivet: 20 april 2012, 17:00:28 »
Nog kan man väl säga att temperaturen blir jämnare. Med cirkulation i radiatorkretsen tillförs svalt returvatten till toppen av radiatorn och jämnar ut temperaturen över radiatorn. Jämnare behöver inte betyda långsammare.

Man kan ju mena olika saker, men det enda som jag kan tänka mig jämnar ut temperaturen i systemet är att om cirkulationen över värmesystemet är högre än över VP:n så blir det varma vattnet från VP:n (när den går) utblandat med kallare returvatten vilket gör att man kanske inte får lika stora svängningar i systemet.
Om detta är nått bra eller inte kan man också fundera över.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Dubbla cirkulationspumpar (IVT HT plus C7)
« Svar #12 skrivet: 20 april 2012, 17:11:20 »
Det är inte bra. Tänker man sig fallet med mycket högt flöde inser man att pumpen mÃ¥ste arbeta vid en högre temperatur för att det skall bli samma medeltemperatur pÃ¥ radiatorerna när det är flöde genom by-passröret. 

Idealet är att det är nollflöde i by-passen när kompressorn går.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dubbla cirkulationspumpar (IVT HT plus C7)
« Svar #13 skrivet: 20 april 2012, 19:20:27 »
Hmmm... sÃ¥ vattnet svalnar lÃ¥ngsammare om det pumpas runt?  ???
Lite olyckligt formulerat blev det, men det jag avsåg var det att om du har en arbetstank så pumpas det ju ut mer varmt vatten från tanken under tiden som vv-produktion pågår. Är tanken liten eller vv-körningen lång så minskar ju den effekten. Allt beror ju på hur pass stor volym som är ute i huset mot volym som ligger i tank i pannrummet. Har du ingen arbetstank så är ju detta förhållande sådant att allt värmevatten befinner sig i huset och allstå spelar det ingen roll om det snurrar runt eller ej, vilket också är anledningen till att det inte brukar installeras mer än en cirkpump då du kör ett rent växlat system, alltså utan bypass.

Man kan ju mena olika saker, men det enda som jag kan tänka mig jämnar ut temperaturen i systemet är att om cirkulationen över värmesystemet är högre än över VP:n så blir det varma vattnet från VP:n (när den går) utblandat med kallare returvatten vilket gör att man kanske inte får lika stora svängningar i systemet.
Om detta är nått bra eller inte kan man också fundera över.
När det gäller cirkulation när man har två cirkpumpar och bypass, så bör pumpen på radiatorkretsen vara högre stäld än i kretsen mot VP, detta för att man inte ska få ett backflöde i bypassen, det skulle nämligen betyda att du förlorar effektivitet då det blir en blandningspunkt där en del varmt vatten från värmepumpen tar den "korta" vägen direkt tillbaka till värmepumpen utan att först passera radiatorerna.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dubbla cirkulationspumpar (IVT HT plus C7)
« Svar #14 skrivet: 20 april 2012, 19:43:20 »
Man skall i största möjliga mån undvika att ha fler än en cirkpump, och OM man har två OCH bypass, är det precis som sagts, att det ALDRIG får bli backflöde i bypassen, det ger kontinuerligt lägre COP och kan vara förödande för årsmedelverkningsgraden. (10-30% lägre besparing är inte ovanligt)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!