Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Test av Atria  (läst 4952 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
Test av Atria
« skrivet: 24 januari 2007, 07:21:24 »
Jag fick vi i villa igår där står i Thermias annons: Energimyndigheten har testat luft/vattenvärmepumpar:

THERMIA GER DIG STÖRST BESPARING

jag kikade på testet & döm om min förvåning, vet ni hur många värmepumpar Thermia har större besparing än: joooo den fantastiska siffran 1, en sirius.....


Bra Thermia en lyckad rekam..........för dom som inte kollar vidare........ studs

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Test av Atria
« Svar #1 skrivet: 24 januari 2007, 08:00:27 »
FrÃ¥gan är väl varför inte sÃ¥ mÃ¥nga andra är med? När det testades bergvärme var inte hela startfältet med heller. Kanske vissa märken som inte vill granskas sÃ¥ noga  *vinkar*. En sÃ¥dan sak reser fler frÃ¥getecken hos mig. Att nÃ¥gon utnyttjar bra resultat i ett test, dessutom ett test som en fristÃ¥ende enhet gör är väl rätt OK? Detta gjordes ju t ex även av Thermia när det gäller mest varmvatten vid bergvärmetestet i R&R. DÃ¥ var ju inte alla konkurrenter med heller men det är ju knappast Thermias fel, eller?

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Test av Atria
« Svar #2 skrivet: 24 januari 2007, 14:40:14 »
nej absolut inteklart att det inte är termias fel att inte alla är med, det är bara det att fler pumpar håller på att testas alltså är inte testet klart ännu.....så det man kan säga är att thermia kanske har tagit ut segern i förskott..... *vinkar*

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Test av Atria
« Svar #3 skrivet: 24 januari 2007, 14:45:41 »
Stämmer. MÃ¥nga gÃ¥nger ser man just "Testvinnare" i reklamen. Att det sedan var för ett par Ã¥r sedan nämns det inget om. Det gäller att driva utvecklingen vidare och inte lata sig  --/

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Test av Atria
« Svar #4 skrivet: 17 maj 2007, 16:35:32 »
Hallå igen.......läste återigen i vi i villa att termia utropar sig som testvinnare av luft/vatten värmepumpar, att dom får högst besparing....men fortfarande bara vinst över sirius.................lite ful reklam tycker jag av ett pumpmärke som inte borde behöva göra sån reklam...

Utloggad Heiho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är man dryg räcker man längre!
SV: Test av Atria
« Svar #5 skrivet: 20 maj 2007, 22:08:06 »
Intressant anmärkning. Står det verkligen att Thermia är en testvinnare?
Är det inte så att man bara redovisar på de resultat som kommit fram i testen som bygger på de fabrikat som hade en, i deras eget tycke, produkt som skulle kunna ha en chans att nå bra resultat med!
För det är väl inget fel i att skriva att av de testade pumparna hade man best resultat avseende si och så...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Test av Atria
« Svar #6 skrivet: 21 maj 2007, 07:39:12 »
I detta test provades bara 2 pumpar, Thermia och Sirius, det ryktades om att Energimyndigheten skulle testa flera men det verkar ha runnit ut i sanden. Testet är i princip värdelöst om man nu inte rÃ¥kar stÃ¥ i valet och kvalet mellan att köpa en Sirius eller en Thermia.  ::)

Klippt från Råd&Rön:
"De här två modellerna är de första i en serie av totalt 5 pumpar som energimyndigheten nu provar. Råd & Rön kommer löpande att fylla på med resultat för de andra modellerna så snart provningarna blir klara."

Artikeln publicerades i december 2006 och inga fler resultat har publicerats ännu...   :-\
« Senast ändrad: 21 maj 2007, 07:46:35 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Test av Atria
« Svar #7 skrivet: 21 maj 2007, 17:54:16 »
De har haft problem med sin väderkammare har jag hört.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Heiho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är man dryg räcker man längre!
SV: Test av Atria
« Svar #8 skrivet: 24 maj 2007, 20:47:26 »
Och jag har hört att de övrigs stora blivit tillfrågade ett flertal gånger om att ställa upp men inte velat. Man kan bara ana varför??!!??

Utloggad -Lo-

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Test av Atria
« Svar #9 skrivet: 25 maj 2007, 22:42:41 »
Tydligen har SP inte haft tid att testa på grund av olika omständigheter, flera tillverkare har haft sina maskiner där och hämtat hem dem igen då inget hänt... Förhoppningsvis kan det bli av med ett "oberoende" test när de har tid att köra grejerna de får skickade till sig.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!