Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: larm 51  (läst 6908 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ägare

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
larm 51
« skrivet: 05 februari 2011, 08:33:33 »
Hej!

Kan någon förklara på en enkel sätt till en helt okunnig (jag ::)) hur avluftningen ska göras? Har en relativ ny instalerat (aug 2010) NIBE 1245-6 kw som har larmat gånger flera pga låg temp på KB ut, har återställt larmet, men nu dyck upp larm 51 och det går inte att återställa larmet.

Tack för hjälp :)
« Senast ändrad: 05 februari 2011, 08:41:55 av ägare »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: larm 51
« Svar #1 skrivet: 05 februari 2011, 09:14:44 »
Nu vet jag inte vad larm 51 är men om det har med KB-ut att göra så kan det antingen vara fel på själva givaren eller luft kvar.
Men ta hem din installatör, du har ju garanti kvar på grejerna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ägare

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: larm 51
« Svar #2 skrivet: 05 februari 2011, 09:44:41 »
Det gjorde jag, han lovade att komma hit, men tänkte kanske kan göra ngt, annars går TS och blir lite dyr elräkning ???

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: larm 51
« Svar #3 skrivet: 05 februari 2011, 12:59:23 »
Det gjorde jag, han lovade att komma hit, men tänkte kanske kan göra ngt, annars går TS och blir lite dyr elräkning ???

Prova och ställ kb cp i kontinuerlig drift  och öka hastigheten sÃ¥ kanske den luftar sig själv om du har tur.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ägare

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: larm 51
« Svar #4 skrivet: 06 februari 2011, 08:30:05 »
Prova och ställ kb cp i kontinuerlig drift  och öka hastigheten sÃ¥ kanske den luftar sig själv om du har tur.
Det gjorde jag, han lovade att komma hit, men tänkte kanske kan göra ngt, annars går TS och blir lite dyr elräkning ???

Prova och ställ kb cp i kontinuerlig drift  och öka hastigheten sÃ¥ kanske den luftar sig själv om du har tur.

Det gjorde jag ocksÃ¥, ökade hastigheten till 80% med kontinuerlig KB pump men grejen är att KB ut gÃ¥r snabbt ner till -10 som blockerar kompressorn och larmar  :-\. Skulle jag ändra min KB ut till ännu lägre värde?  Sc:,h

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: larm 51
« Svar #5 skrivet: 06 februari 2011, 08:43:52 »
Prova och ställ kb cp i kontinuerlig drift  och öka hastigheten sÃ¥ kanske den luftar sig själv om du har tur.
Det gjorde jag, han lovade att komma hit, men tänkte kanske kan göra ngt, annars går TS och blir lite dyr elräkning ???

Prova och ställ kb cp i kontinuerlig drift  och öka hastigheten sÃ¥ kanske den luftar sig själv om du har tur.

Det gjorde jag ocksÃ¥, ökade hastigheten till 80% med kontinuerlig KB pump men grejen är att KB ut gÃ¥r snabbt ner till -10 som blockerar kompressorn och larmar  :-\. Skulle jag ändra min KB ut till ännu lägre värde?  Sc:,h

Vad är Larm 51? Det står nån kompletterande text?
Visar KBin och KBut ungefär samma när kompressorn inte går? Det skulle ju kunna vara ett givarfel som Carl N sa.

Ställ upp KB-pumpen till max, kontinuerlig drift och "Meny 5.1.7 - köldbärarlarminst" till lägsta möjliga, tills du löst problemet. Har du bara korrekt frysskydd i Brine är det inte skadligt, bara oekonomiskt.
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: larm 51
« Svar #6 skrivet: 06 februari 2011, 09:08:26 »
Eller så är det fel på KB-cirkpumpen.
Om styrningen av cirkpumpen är knas så kan man tydligen (läste jag någonstans) dra ur sladden för varvtalsregleringen.
Då går den på max istället, men det funkar tills service anländer.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ägare

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: larm 51
« Svar #7 skrivet: 06 februari 2011, 10:41:48 »
Larm 51 stÃ¥r för lÃ¥g tryck i KB systemet. KB ut och KB in var ganska nära, runt 5. Ställde pump hastighet till 100% med kontinuerlig drift, dÃ¥ VP sätte igÃ¥ng sig. PÃ¥ en gÃ¥ng började sjunka KB ut och KB in. Hoppas att kommer inte att larma för lÃ¥g temp nu.  :(

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!